Svar: Nattesøvnen er nu gået helt fra forstanden
9. oktober 2013
Alder:
5 mdr.
Kære Anne Louise
Tak for dit brev :)
Jeg kan godt forstå du bliver frustreret, når din datter ofte sover langt mindre, end du oplever, at hun har behov for. Jeg kan også sagtens forstå, at du gerne vil holde fast i, at hun ikke begynder at rykke for meget rundt på sin rytme, så hun stadig sover en god lang nattesøvn og ikke står alt for tidligt op ...
Du skriver, at du er begyndt med lidt skemad, men at det er svært at finde en rytme omkring dette, da hun sover så varieret, som hun gør. Det vil derfor være rigtig godt, hvis du kan begynde at arbejde på en rytme, hvor hun får skemad når hun vågner og får mælk inden hun skal sove. Det er generelt en rigtig god idé at give hende mælk som en fast del af putteritualet - det kan hjælpe hende til at overgive sig til søvnen og det kan samtidig gøre at hun kan sove lidt længere tid af gangen.
LIge nu vil det være rigtig godt med skemad to gange dagligt og så bør hun derudover få mælk (bryst og/eller flaske) 6 evt. 7 gange dagligt.
Mit forslag til en dagsplan kan se således ud:
Tidlig morgen 05.30: Ammes/flaske og hjælpes til at sove videre - må gerne få mælk i din seng og sove videre hos dig - nærheden kan hjælpe hende til at sove lidt længere, så dagen ikke starter alt for tidligt. Vil ofte have brug for en ekstra amning, når hun vågner.
Formiddag 9-9.30: Ammes/flaske og puttes til formiddagslur, sover her måske 1 time - måske lidt mere, måske lidt mindre
Frokost 11: Tilbydes 1/2 dl grød, evt. med frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til middagslur ca kl 13, må her gerne sove et par timer, hvis hun kan og du må gerne lægge dig med hende eller putte hende i barnevognen og trille hende en tur - hvad du nu kan gøre, for at holde hende sovende. Da du både ammer og giver flaske (ifølge dit tidligere brev), så kan du prøve at amme hende, skifte hende, putte hende i barnevognen og supplerer med flasken imens hun ligger i vognen og så lade hende falde i søvn der.
Eftermiddag 16-17: Ammes / flaske
Powernapper - sover her måske kun 30 minutter og det er okay
Aften 18: Tilbydes 1/2 dl. grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og/eller flaske og puttes til natten ca kl 20.30 som nu
Sen aften 23-24: Ammes og/eller flaske - dette kaldes et drømmemåltid og hun kan få dette mere eller mindre i søvne.
Sover herefter evt. til næste morgen tidlig - eller har måske behov for en ekstra flaske eller brystet i løbet af natten. Mange børn har brug for den ekstra mælk og kan først undvære den i 6-7 måneders alderen.
Hun har en alder hvor hendes søvn indeholder flere stadier, og derfor kan hun godt have tendens til at vågne op og have svært ved at komme videre i søvnen - det kan være svært at komme fra et søvnstadie til et andet. Det er derfor rigtig fint, hvis du kan forsøge at hjælpe hende videre i søvnen, hvis hun har tendens til at vågne op efter ca 30 minutter - stå parat, så du kan lulle hende ind i søvnen med det samme og så hendes vågenperiode ikke bliver for lang. Nogle børn har brug for at få lidt ekstra mælk, når de vågner og sover derefter videre - og det er også helt okay.
Rytme kommer der naturligt mere og mere af i takt med at hun bliver ældre, kan få mere og mere skemad. Omkring 6 måneders alderen vil det ofte være passende at begynde med lidt morgengrød og også lidt mellemmåltider og stille og roligt vil hendes rytme naturligt tilpasse sig - og hun vil spise på de tidspunkter, hvor du også selv spiser. På den måde arbejder tiden altid også for jer :)
Det at vågne meget tidligt om morgenen kan skyldes mange forskellige ting og behøver ikke handle om "manglende søvn" ... For at sikre at hun ikke rykker sin rytme mere og mere frem, så kan det være en god idé at indføre et bad mellem formiddagslur og middagslur. Det stimulerer hende både motorisk og mentalt og øger også hendes vågenperiode, så du naturligt bedre kan holde fast i et puttetidspunkt omkring kl ca 13 (luren må gerne flekses +/- 1/2 time. )
Når hun vågner om natten, så skal du naturligvis sikre dig, at hun ikke har behov for mælk. Det vil som sagt være en rigtig god idé at give hende et drømmemåltid sen aften, som fylder hende godt op og sikrer dig nogle sammenhængende timer efterfølgende. Derudover skal du prøve at berolige hende med ord, kærtegne hende, hjælpe hende til stillingsskift osv. så hun på den måde lulles videre i søvnen - helst uden at du skal tage hende op, uden at du skal vugge hende og uden at du skal give hende sutten hver gang - det er en rigtig god idé at du forsøger at få hende til at falde i søvn, der hvor du ønsker hun skal sove, så hun ved hvor hun er, når hun har sine natlige opvågninger.
Du må meget gerne tage hende over til dig og lægge dig med hende - det kan også hjælpe hende til at falde i søvn efter den tidlige morgenamning, så dagen ikke starter helt så tidligt :)
Jeg håber, at ovenstående plan og mine tanker hjælper dig lidt videre, fortsat held og lykke - og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske