Svar: Bange og dårlig søvn
8. oktober 2013
Alder:
5 år, 6 mdr.
Kære Lea
Tak for dit brev :)
Det er helt naturligt at børn, som en del af deres udvikling, i perioder viser angst eller uro for forskellige ting. De mindste børn under 2 år kan f.eks være bange for fremmede, børn i 2-3 års alderen bliver pludseligt bange for mørke og bange for små dyr. Angsten for mørke kan fortsætte op til skolealderen ... Fireårige børn drømmer ofte meget om natten og drømmer ofte om meget konkrete ting, men fantasien begynder også at fylde mere og mere i denne alder. Det er ofte stadig svært for en fireårig at skelne helt mellem fantasi og virkelighed, og børn kan i denne alder godt blive bange for ting, de har set i TV eller historier, de har hørt.
Når børn bliver omkring 5 år, så kan angsten for mørke være sådan, at barnet ikke tør gå ovenpå alene eller ikke tør gå ind et sted, hvor lyset er slukket. Selvom barnet i den alder godt ved, at man bare skal tænde kontakten, så føler barnet angst og behov for at mor eller far går med og tænder lyset.
I 5 års alderen er mange børn også ofte bange for "onde og skrappe" mennesker. De er f.eks. bange for indbrudstyve, bange for at komme til skade, bange for at blive kidnappet, og denne frygt kan børn sagtens bibeholde op i 7 års alderen. Nogle børn vil f.eks. fastslå ud fra udseendet om personen hører til de onde. Og de skrappe mennesker kan være personer som hæver stemmen på en måde, der får barnet til at føle sig skidt tilpas.
Omkring 6 års alderen begynder mange børn at blive bange for overnaturlige væsener, - en frygt for uhyrer, spøgelser, hekse, mumier, vampyrer osv. Det kan være vigtigt at tjekke under sengen for at sikre, at værelset er helt 'monsterfrit'.
Og børn vil i 6 års alderen ofte også kunne begynde at være bange for at sove. Barnet smutter ind til forældrene midt om natten eller vægrer sig mod at blive puttet i egen seng på eget værelse, og vil gentagne gange bede om at få lov at sove med andre. Børn i denne alder vil ofte også være bange for at være alene i situationer, hvor forældrene ikke er inden for synsvidde, også selvom man ikke er langt væk - barnet kan f.eks. være utrygt ved at være i et andet værelse end forældrene og vil derfor helst lege i stuen, men ikke på sit værelse. Frygten for at være alene og sove alene vil som regel aftage når barnet når 8 års alderen.
Det er altså helt normalt at børn i perioder er bange for forskellige ting og tydeligt søger vores hjælp og støtte, vores sikkerhed for at der ikke sker dem noget. Og lige nu lyder det som om at jeres dreng er inde i en periode, hvor han har rigtig meget brug for at I er der, betrygger og beroliger.
Det er naturligvis vigtigt, at I forsøger at finde ud af, hvad det er han er bange for og så taler med ham om dette. Men det er vigtigt at jeres fokus er at "Vi passer på dig", "Vi har styr på det" - så han ikke skal bekymre sig unødigt. Det betyder, at når han f.eks. er bange for at der skal komme tyve ind om natten, og spørger om I har låst døren, så kan I godt sige "dørene er låst - og vi passer på dig" - men I skal ikke begynde at gå rundt og tjekke flere gange, eller begynde at tage ham med rundt i huset, tjekke efter om alle døre er låst, hasperne er på vinduet osv. For hvis I gør det, så er I med til at bekræfte, at der er noget meget farligt udenfor, som I skal beskytte ham og jer imod. Det er derfor vigtigt, at hans uro ikke på den måde bliver forstærket, men at I holder fast i at han "roligt kan lægge sig til at sove, for I passer på ham".
I skal være meget opmærksomme på, hvad han hører og oplever i løbet af dagen. Prøv at spørge pædagogerne hvad bøger de læser i børnehaven. I nogle børnehaver synes man, det er sjovt at læse bøger om spøgelser og lignende - men det er ikke alle børn, der er parate til dette, og det kan give nogle børn unødige drømme om natten. Det kan også være nogle af de andre drenge fortæller historier, som jeres dreng bliver bange for - det kan derfor være en god idé at de voksne er lidt opmærksomme på, hvad børnene taler om i øjeblikket og måske kan gå ind og drøfte disse ting med børnene, så tingen bliver talt igennem og igen bliver bange for, hvad de hører.
Vær opmærksom på hvad I voksne taler om derhjemme. Sig ikke "har du set i avisen, at der var en dreng, der blev glemt?" eller lignende. Drøft ikke hvad der sker omkring i Danmark og i verden, for det kan naturligt skræmme ham.
Vær også opmærksom på, hvad han ser i TV, hvad spil han spiller (Ipad osv.) fordi nogle ting naturligt virker skræmmende. Det behøver ikke være voksen-udsendelser som vi godt ved at børn skal skærmes for - det kan også være børneudsendelser. Nogle disney film kan f.eks. godt virke skræmmende på børn i denne alder. Det der for os virker sødt - legetøj der bliver levende f.eks. - kan godt give ham mareridt og uro, for hvis legetøjet i filmen kan blive levende, så kan hans legetøj måske også.
Læs bøger for ham om at drømme, så han oplever at det ikke kun er ham, men at det er helt naturligt og tal med ham om, at I også drømmer og at drømme nogle gange kan være sjove og rare og andre gange mindre rare.
Prøv også at finde de positive ting ved det, som han er bange for. Hvis han f.eks. er bange for lyden af en ambulance, politibil, brandbil eller lignende, så forklar ham, at det er godt man kan høre disse køretøjer. At de "larmer" fordi man så kan flytte sig, så dem der har brug for hjælp, kan få hjælp. Ligesom hvis han er bange for lyden af en ugle eller noget andet (hvad I nu kan høre, hvor I bor) og han bliver bange for denne lyd, så fortæl ham en historie om hvad uglen laver og hvad den siger, så lyden igen bliver gjort positiv.
Nogle børn kan i denne alder have glæde af at høre en historie på bånd, der bliver læst op, når de skal sove. Ligesom nogen har glæde af lidt beroligende musik. Og det kan være okay, hvis han i en periode har brug for lidt længere tid, før han er parat til at sove - og hvor I ikke behøver sidde hos ham hele tiden. I skal naturligvis være der, prioritere at være hos ham, læse godnathistorie, tale om dagen osv. så dagen afsluttes på en tryg og god måde, men når det så er tid til at sove og I går ud, så må han godt ligge og lytte til noget, som I tænker kan hjælpe ham. Det kan være med til at fjerne lidt af de lyde, som han lige nu er lidt urolig for.
Og så vil det også være en rigtig god idé med en madras i soveværelset, så han kan komme ind og lægge sig på den, hvis han vågner om natten og ikke kan sove. Det er vigtigt at han ikke føler at I afviser ham, men gør det legalt at han kommer - samtidig med at I jo gerne må stille lidt krav om at han skal gå ind og lægge sig der i stedet for at råbe, så lillesøster vågner :)
Og så skal du naturligvis overveje, hvor lang tid han har brug for at I er hos ham. Du skriver "det ville være bedst, hvis vi hele tiden var hos ham" og måske har han bare brug for at I sidder på værelset i 15 minutter og falder så i søvn. Så kan de minutter være givet rigtig god ud. Men trækker det ud i halve til hele timer, så dur det naturligvis ikke og så kan lidt musik, en historie på bånd osv. måske være en ide.
Du kan også godt spørge ham, med den alder han har, hvad han selv tror vil hjælpe ham til at sove godt - tale med ham om, at han tidligere har været rigtig god til at sove og at I gerne vil hjælpe ham til, at sove godt igen - og så høre, hvad han har af forslag. Måske ved han godt, hvad der skal til ...
Nogle børn har også glæde af en natlampe f.eks. en Clouc B Night Turtle, som kan lyse med forskellige billeder. Nogen børn har glæde af en særlig puttebamse, f.eks. en build a bear, fyldt med knus, kys og kram... Andre sover bedst, hvis de må have deres yndlingsbil med i seng...
Jeg håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske