Brev:
Søvn om dagen, sover hun okay?
8. oktober 2013
Alder:
3 mdr.
Søvn om dagen, sover hun okay?
Hej Helen.
Jeg har købt din bog om børn og søvn. Men jeg skriver alligevel fordi jeg er meget i tvivl om det hele.
Vores datter er 3 mdr (på fredag). Hun bliver ammet fuldt ud. Hun har siden hun var helt ny, sovet rigtig godt om natten. Starten kom hun først i seng til midnat og sov så fra 00-06 uden afbrydelser, så sov hun igen fra 6-8.
Vores sundhedsplejerske havde meget travlt med at hun skulle tidligere i seng, og det gjorde os meget usikre. Vi følte selv at det kørte godt, på det tidspunkt. Men med tiden, begyndte vores datter at være træt tidligere.
Nu ser det sådan ud:
Kl.5-6: vågner, bleen tjekkes, hun kommer over til mig og bliver ammet liggende. Vi falder i søvn og sover videre.
Kl.8.30-9: ammes liggende og vi står op. Og kommer i 'dagstøj'. Vi leger på aktivitestæppe, og øver nakke, hvilket hun er god til.
Kl.10.30: ammes, og kommer ud for at sove. Dvs hun er virkelig ikke nem at få til at overgive sig, så der gåes HVER dag en lang tur hvorefter hun ca sover 1-4 timer. Det er meget forskelligt.
-det er her at dagen aldrig er ens... For har hun sovet 3-4,5 time i streg så sover hun ikke mere før om aftenen, men sover hun kun 1-2 timer, ja så PRØVER jeg at få hende til at sove igen.
Dvs så ammes hun, og vi leger lidt igen og hun ammes igen lige inden jeg putter hende og igen må jeg gå en lang tur... Ikke altid vil hun sove, desværre. Og hvis hun vil er det kun 1/2-1 time.. og ofte må jeg ud og hjælpe hende videre i søvnen. Dette lykkes kun 1 ud af 3 gange.
Aftenen forløber fint, hvor vi for det meste har en nem og glad pige. Hun ammes ca 2 time hele aftenen.
Kl.20.45 ca ammes hun, og kl.21 kommer hun i bad (pt gør hun det er aften for at danne et positivt søvnassociation). Hun kommer i natdragt og hun ammes inde i sengen, dog siddende, indtil hun sover.
Men hver aften når vi at lægge hende i hendes seng, hvorefter hun vågner efter 5-10 min og hun kommer op til mig og bliver ammet i søvn igen... Denne gang sover hun helt. Og så sover hun ca kl.22-23.30... Altså der imellem og så indtil kl.5-6.
Det vi gerne vil spørge dig om, er om det er ok med søvn hun får ialt på et døgn? Altså ca 11-13 timer. Hun virker glad og tilfreds og er kun ked af det hvis en bøvs klemmer eller hun er i et tigerspring.
For det andet vil vi gerne høre om det er ok hun bliver ammet i søvn? Det fungerer godt for os, men vil jo helst ikke ødelægge hendes søvnassociationer til når hun bliver ældre.
For det tredje, hvordan gør vi hvis vi gerne vil nøjes med at bade hende hver 2 dag? Vil hun så godt kunne finde ud af at hun skal sove? Vi vil selvfølgelig vaske hende på puslebordet med en klud de aftener hun ikke kommer i bad. Grunden til at vi ønsker at bade hende kun hver anden dag, er at det er ret vanskeligt, når vi er i byen eller har gæster...
For det fjerde, hvordan får vi nogen sinde kørt en 3 lurs rytme ind, når hun enten tager 4 timer i streg eller kun til nød vil sove 2 lure af henholdsvis 2 timer og 1 time, og skal hjælpes så meget videre i søvnen?
Mange tak for en skøn side. Jeg nyder at læse med herinde.
Der kommer sikkert mange flere spg fra mig.
Kærlig hilsen
Anna