Svar: Vil ikke spise vores mad til aften - 11 mdr.
8. oktober 2013
Alder:
11 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at vuggestuen også har været inde over i forhold til jeres drengs madvaner og det at han har rigtig svært ved at tygge - så der arbejdes på sagen, og det lyder som om, at det skrider stille og roligt fremad. Det lyder som om at der er sket lidt fremskridt siden I skrev til mig sidst - langsomt fremad, men dog fremad:)
Der er naturligvis forskellige ting der spiller ind. Det er for det første vigtigt at han nu får mad efter en fast plan, så han ved, hvad der skal ske, når det er spisetid, ligesom det er med til at påvirke hans fornemmelse for sult/mæthed. Hvis han er sulten, vil han sandsynligvis spise bedre og spise mere, end hvis han ikke er sulten. Derfor er det også vigtigt at hans indtag af mælk nu skæres ned, så han kun får 2 flasker dagligt, så du på den måde sikrer dig, at han tendens til at ville spise let tilgængelig mad ikke skyldes, at han drikker for meget mælk.
Det er en rigtig god idé at servere maden adskilt - så han får mad i stykker, der spises med fingrene eller en gaffel, og så skemaden, der naturligt gives med en ske, er til at synke. Han vil højst sandsynligt ikke kunne finde ud af "mad med bid". Det vil vende sig i munden på ham og give ham opkastfornemmelser og det er derfor vigtigt at han nu får sin skemad, lind og cremet og med ske - så den mad der kommer med ske skal synkes. Men at han ved siden af dette får mad i stykker.
Når du giver ham hapsere med dine fingre, så prøv at lægge dem ind i siden af munden på ham, så han med det samme tygger sammen på dem og derved naturligt lettere finder ud af at tygge dem.
Prøv med små bidder af blødt brød, gerne med smør eller lidt frugtmos. Prøv med rosiner (max 50 gram om ugen) - de har en fin størrelse og en smag som børn ofte rigtig godt kan lide og giver god øvelse til at tygge. Prøv med små bidder af blød frugt, det kan være små bidder af en kiwi, eller måske små bidder af en vindrue - det er her vigtigt at skrælle druen, skære den i kvarte og fjerne evt. sten. Det er virkelig små bløde bidder, men alligevel med smag og saft og en lille smule bid. Prøv på samme måde med små bidder melon, fersken eller måske ½ hindbær eller ½ brombær, bare for at give lidt fornemmelse for mere mad i munden og ganske lidt af gangen.
Prøv med fint revne æbler i en tykmælk eller yoghurt - eller køb sødmælksyoghurt med små frugtstykker eller måske lidt korn (vælg produkter med 3.5% fedt og max 10 gram sukker). Mange børn kan gode lidt yoghurt og det kan også være en måde at lære ham at få lidt "bid" på.
Prøv med indmaden af en frikadelle, - det kan være en almindelig frikadelle eller en fiskedelle. Prøv også at give ham en halv eller hel frikadelle i hånden og lad ham gnave i den, ligesom han også skal have anden mad i hænderne, som han kan øve sig mundmotorisk på.
Og når alt dette er sagt, så er det en rigtig god idé at overveje om han kan have problemer med at tygge og måske have brug for lidt ekstra mundstimulering.
Der kan være mange grunde til at børn har spiseproblemer - nogle børn er særligt sensitive overfor mad, overfor fødevarer og oplever mad ubehageligt i munden. De har ofte også svært ved at sidde stille, når de skal spise, de har svært ved at koncentrere sig omkring maden, ligesom de ofte virker som om at de ikke bryder sig om selve spisesituationen - derfor kommer man nogle gange ud for situationer, hvor forældrene giver barnet mad imens barnet løber rundt og leger, for at få barnet til at spise ved bordet er næsten umuligt ....
Det kan være noget medfødt, det kan være et karaktertræk, det kan også være udtryk for at barnet gennem længere tid har følt sig presset ved måltiderne og derfor nu har rigtig svært ved at spise. Uanset hvad grunden er, så kan det være en rigtig god idé at få hjælp og der findes blandt andet ergoterapeuter, som har specialiseret sig i børn med spiseproblemer.
Børn kan have det der hedder taktil skyhed - det betyder at de har problemer med deres berøringssans - og de kan godt have svært ved berøring i munden. Hvis man berører tungens midterste del eller berører den bløde gane, så viser de tydeligt ubehag og deres brækrefleks udløses meget let - så når man forsøger at give barnet mad i større stykker, så kaster barnet ofte op eller viser stort ubehag. Det er tydeligt at barnet ikke bryder sig om dette. Man kan behandle taktil skyhed med forskellig mundstimulation og som sagt findes der private ergoterapeuter og lignende, som tilbyder behandling for dette ... Det kunne være værd at overveje.
Tal dog også med vuggestuen om, hvordan de i øvrigt oplever jeres dreng og om de tænker at I fælles kan gøre noget, for at få ham til at spise :)
Jeg håber at du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske