Svar: Mad + opstart i dagpleje
7. oktober 2013
Alder:
7 mdr.
Kære Sofie
Tak for dit brev og velkommen til - jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig:)
Det er rigtig dejligt at din dreng er glad for mad, nyder at sidde med mad i hånden, smage, gumle, undersøge osv. Det er super godt og det skal du naturligvis udnytte. Man taler om at der netop i 7-8 måneders alderen er et vindue - det er et udtryk for at børn netop i denne alder, har en naturlig lyst til at bruge deres mund, de kan bruge deres kæber, begynde at tygge osv. og de vil rigtig gerne smage og putte i munden - og jo mere man kan udnytte dette, jo mere forebygger man kræsenhed, så jo mere forskelligt du kan give ham, jo bedre er det :)
Men, når det er sagt, så er det dog rigtig vigtigt at han ikke kun får mad i stykker, men også stadig får grød og mos. Det er for det første vigtigt, fordi du kan energi berige skemaden bedre - og han har brug for rigtig meget energi. Han hjerne har brug for fedt, for at udvikles og hans krop har brug for energi, fordi han skal trille, krybe, igang med at kravle, rejse sig osv. Og han kan simpelthen ikke spise mad nok til at sikre det energi behov han har. Gennem skemaden kan han få ekstra fedt og dermed energi nok - og hvis han kun får mad i stykker, så risikerer du at han ikke får sit behov tilstrækkeligt dækket.
Derudover, så har du via skemaden mulighed for at variere hans indtag mere, så han ikke kun får rugbrød med leverpostej - men så han får både grøntsager, kød, fisk, ris osv. til frokost - og det er vigtigt at han får alle typer af fødevarer. Jo mere variation jo bedre. Han må gerne få brødhapsere, men han bør derfor få grøntsagsmos ved siden af. Det kan være rester fra aftensmaden, det kan også være mos du køber på glas eller frost. Det kan være praktisk at købe babymad til ham og mange børn kan faktisk rigtig godt lide dette - og måske forventer dagplejer at han får noget med i dagpleje, som hun kan give ham...
Om aftenen er det super at I lader hans mad tage udgangspunkt i jeres mad, så han spiser det samme som jer - og han må gerne få indmaden af en frikadelle - men kartoflerne kan I så mose med sovs, så han stadig får lidt med en ske ved siden af, ligesom han kan få retter som "boller i karry", "kartoffelmos med millionbøf" og lignende, som han sandsynligvis rigtig godt kan lide, men som stadig er mere moset og gives på en ske :)
Med hensyn til amninger, så vil det være rigtig fint med 4 amninger i døgnet, nu hvor han er 7 måneder og jeg anbefaler at disse fire amninger ligger inden middagslur, aften, sen aften og tidlig morgen. Når amningerne ligger her, giver det bedre plads i maven til rigtig mad. Når han ikke ammes om formiddagen, har han naturligt mere plads i maven til et mellemmåltid og kan også spise mere frokost. Amningen inden middagsluren er god at beholde, fordi den topper ham op efter frokosten og giver ham en god lang lur midt på dagen. Amningen om eftermiddagen springes over og i stedet kan han her få lidt grød med frugtmos - giv ham gerne flerkornsgrød eller lignende, som har lidt mere bid og tyggemodstand, hvis han godt kan lide dette og giv ham frugt i hånden.
Hvis han lige nu har brug for amning midt nat, så lad ham få denne amning, men spring så amningen tidlig morgen over - det kan også give større appetit til morgengrøden :)
Når han skal passes så vil det være rigtig dejligt for dagplejer, hvis hun kan give ham en flaske inden middagsluren og det vil derfor være en rigtig god idé hvis du kan arbejde på at give ham dette fast. Hvis det ikke lykkes, så lad stadig dagplejer forsøge sig - men vær ærlig overfor hende og sig, at du plejer at amme og at du ikke har kunne lære ham at tage flaske. Lad hende prøve, måske hun har held til det, fordi situationen er en anden. Og hvis det så ikke virker, så må han få lidt mme af en kop i stedet - evt. en tudkop, så han ikke spiller så meget, men har lettere ved at drikke det:)
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Meget tidlig morgen 04: Ammes og sover videre (og så springes amning kl 05.30 over i stedet - det vil evt. gøre at han står lidt tidligere op og det er så også okay)
Morgen 7-7.30: Havregrød eller øllebrød, vand af kop.
Formiddag 8.30-9: Frisk frugt i hånden, som han kan gumle på selv, frugtmos (jerntilskud), små bidder af en bolle med smør, vand af kop.
Sættes i barnevognen og I triller af sted for at aflevere storebror og lillebror falder her i søvn uden at blive ammet først.
Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg og suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være hjemmelavet, rester fra aftensmaden eller mos fra glas eller frost. Hvis han er til meget bid og smag, så køb gerne babymad, der svarer til børn på 8 måneder - det er okay :) Vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til middagslur ca 13.30
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos, suppleres med frisk frugt i hånden, vand af kop. Må også gerne få små bidder af en bolle med smør.
Aften 18: Udgangspunktet er jeres mad, men stadig skal han have mos. Brug meget gerne forskellige typer af sovs - det giver både smag og fedtstof og de lidt gammeldagsretter er ofte et hit hos små børn. Også mad i hånden, som han selv kan sidde og gumle på, vand af kop. Det er rigtig fint at give forskellige risretter, fisk osv. som du også beskriver I får :) Vand af kop.
Ammes rigtig godt og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster - og sover herefter videre.
Som du kan se, så vil denne rytme også kunne fungere, selvom han er i dagpleje mellem kl 9-15 - han kan evt. få sit formiddagsmåltid i dagplejen eller nå at få det før I triller af sted ... Og det er ikke nogen god idé at du ammer ham lige før han afleveres, for så vil dagplejer naturligt have svært ved at få ham til at spise og det er netop vigtigt at holde mælkeindtaget på et niveau, hvor der stadig også er plads til mere rigtig mad.
I en periode, vil han måske have brug for at blive ammet, når du henter ham, fordi det er ekstra trygt for ham og du må naturligvis gerne prioritere denne amning. Det er bedre at amme ham om eftermiddagen end at du skal amme ham ekstra meget om natten :)
I fohrold til at få ham interesseret i skemaden, så er det rigtig vigtigt at du hjælper ham med at holde fokus. Han lyder til at være en meget aktiv dreng, der følger rigtig meget med i hvad der sker omkring ham, måske er han meget interesseret i storebror og har derfor svært ved at koncentrere sig om at spise .... Og det skal du hjælpe ham med.
Sæt ham i den høje stol foran dig, hold skål med grød/mos i din ene hånd og skeen i den anden. Fang så hans opmærksomhed ved at bruge din stemme og din mimik. "mmm mam mam mam, dejlig mad" åbne munden (han spejler sig i dig), ind med skeen, synke og igen "mmm mam, mam, smager godt", åbne munden ind med skeen. Det skal køre i en jævn strøm, så han ligesom ikke får mulighed for at blive afledt af andre ting. Når han så alligevel en gang imellem bliver forstyrret af et eller andet, storebror der kommer ind i køkkenet eller lignende, så bekræft at det ser du også "hov der var storebror - hej med dig", giv så lillebror vand at drikke og fang ham så igen "hej skat, er du klar, mere mad, mmm mam mam" og så starter I forfra.
Du skal altså virkelig gøre en indsats for at få ham til at spise og holde koncentrationen. Du må gerne lade ham starte med mad i hånden, så han ved at det er spisetid og får sat gang i nogle af enzymerne i spyttet og lysten til mad - men derefter skal du så virkelig prøve at hjælpe ham til at synes at skemaden er god og vigtig og bare han kan spise ½ dl ved siden af sin mad i stykker, så tæller det med.
Det er på samme måde rigtig vigtigt at du forsøger at skabe nogle faste rutiner omkring maden, så han ved, at når han sidder i den høje stol og du sætter dig foran ham, så ved han hvad der skal ske - det hjælper ham også til at blive klar.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske