Svar: Antal lurer
7. oktober 2013
Alder:
13 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Jeres datter har brug for sine to lure dagligt, og naturligvis skal hun have disse to lure. Der er ikke så meget at diskutere, hun skal naturligvis have den søvn, som hun tydeligt viser behov for :)
De fleste børn er mellem 12-18 måneder før de kan begynde at nøjes med kun en lur dagligt. Samtidig er det sådan, at netop i den periode, hvor børn bliver kørt ind i institution, ja så bliver de naturligt ofte mere trætte og har derfor ekstra brug for søvn og brug for de afbræk, som søvnen giver dem i løbet af dagen. Når de så har vænnet sig til institutionen, når alt ikke længere er nyt, ja så har de naturligt mere overskud og begynder således også ofte at kunne sove lidt mindre tid - men det tager ofte et par måneder, før de er klar til dette og denne tid skal man naturligt give dem.
Så du er i din gode ret til at bede om at jeres datter bliver puttet til to lure dagligt, det er godt for hende, og hun har brug for søvnen lige nu. Og så skal pædagogerne naturligvis overveje i løbet af de næste måneder, om hendes rytme skal ændres - men det sker først. når hun selv begynder at vise behov for det. Ofte vil hun begynde at protestere over at blive lagt til formiddagsluren, fordi hun ikke er træt nok til at sove på det tidspunkt eller hun vil begynde at afkorte sin formiddagslur mere og mere, fordi hun ikke længere behøver samme mængde søvn. Men så længe hun falder let i søvn og sover godt, så skal hun puttes :)
Et andet tegn på at hun har brug for sin formiddagslur er, at hun netop om eftermiddagen tydeligt viser sig træt - og hvis I sætter jer med hende, eller kører hende i barnevognen eller i bilen, så falder hun højst sandsynligt i søvn. Og det er her langt bedre at hun får denne søvn om formiddagen end sidst på eftermiddagen/først på aftenen. For det er sådan at ligeså snart børn er blevet et år, så vil søvn der ligger efter kl 16 ofte "æde" af nattesøvnen og det betyder at hun så kan blive rigtig svær at putte, kan få en opvågningsperiode midt på natten eller begynder at vågne meget tidligt om morgenen - og der er ingen grund til at ødelægge den gode rytme hun allerede har!
Så ja to lure dagligt og så må I se, hvad der sker de næste måneder. Måske hører hun til dem, der har brug for sine to lure til hun er 18 måneder eller mere og måske vil hun i løbet af en måned eller to selv begynde at vise tegn på at hun kan nøjes med kun en lur :)
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske