Brev:
Antal lurer
7. oktober 2013
Alder:
13 mdr.
Antal lurer
Kære Helen
Har et spørgsmål vedrørende antal dagslurer til min datter på 13 mdr.. Har læst nogle af dine andre svar vedr. dette, men er fortsat lidt i tvivl.
Min datter er som sagt 13 mdr. og er startet i vuggestue for 4 uger siden. Helt overordnet har hun altid sovet godt både nat og dag, fraset enkelte perioder med lidt bøvl - lige som det vist skal være. Hun går fint (siden 11 mdr) og "snakker" på livet løs. Hun har det godt i vuggestuen og "vil se det hele på den halve tid" som pædagogerne siger.
I institutionen har vi lagt op til at de rigtig gerne måtte følge den rytme vi har herhjemme som fungerede rigtig godt og var som følger:
Vågne kl 6-6:30
Lur kl 9:00 i 1-2 timer
Lur kl 14 i 1-2 timer
Kl 19:30 puttes til natten og sover somregel igennem uden at vågne.
Allerede efter en uge i institutionen begyndte de at ligge hende senere til første lur så hun fx kun sov fra 11-13. De dage sidder hun på hoften af os fra vi kommer hjem ved. 15/16-tiden og græder næsten konstant. Til stor forskel fra de dage hun har sovet to lurer hvor hun render rundt og leger alene og sammen med os.
Jeg vil meget nødig skabe en dårlig stemning i institutionen og har meget venligt næsten undskyldende sagt at det ville være rigtig dejligt hvis de kunne lægge hende to gange.
Vi føler jo lidt vi mister endnu mere tid med hende når vi ikke engang kan være hyggeligt sammen med hende når hun bliver hentet.
Havde hende hjemme fra institution i fredags og ville se om en lur ville gå. Men hun kunne slet ikke holde sammen på sig selv og sov fra 9-11 og fra 14-16 - det gjorde hun også lørdag og søndag. Det syns jeg tydeligt indikerer at hun fortsat har brug for to lurer om dagen. Iøvrigt er hun selvsamme dage blevet puttet kl 19:30 og har sovet inden for få minutter.
Jeg føler pædagogerne syns jeg er virkelig irriterende! I dag da jeg hentede hende blev det da også pointeret at vi jo gerne ville have at hun sov to gange, men at de ville prøve at ændre det......j eg spurgte dem ligeud om det var et problem og til det svarede de bare nej, men at de ville forsøge at ændre det....
Jeg ved ikke om jeg skal lade dem bestemme det - jeg mener det er jo deres arbejde og kan godt se det må være irriterende at nogle forældre bestemmer. På den anden side kan jeg slet ikke forstå hvorfor det skulle være eet problem. Er rigtig meget i tvivl om hvordan jeg skal gribe det an.
Vi er jo lidt nye i spillereglerne i institutionslivet :-)