Svar: Mad og søvn, forlanger mælk om natten
7. oktober 2013
Alder:
8 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev :)
Det vil ofte være passende med 3 flasker i døgnet, nu hvor din datter er 8 måneder gammel og disse tre flasker kan meget fint ligge inden middagslur, aften og sen aften. Nogle børn trives dog bedre med at de ligger aften, sen aften og tidlig morgen, men det lyder som om at jeres datter indtil videre har kunne sove fra ca midnat og natten frem uden mælk og det synes jeg I skal forsøge at komme tilbage til - det lyder som en fin rytme.
Jeg vil anbefale jer at I fjerner flasken før formiddagsluren og her i stedet erstatter med et mellemmåltid bestående af frugt og brød. Flasken inden middagsluren er fin at bibeholde - det sikrer hende en god lur midt på dagen og hjælper til ro.
Jeg vil anbefale at I indfører en godnatgrød om aftenen, som skal indgå som en fast del af hendes putteritual. Det vil sige at I f.eks. kan spise aftensmad kl 18, herefter kan hun evt. komme i bad, så kan hun få en godnatgrød kl 19.30-19.45, få børstet tænder og så blive puttet til natten med sin flaske ca kl 20. Og så få en flaske sen aften eller først på natten, som I nu vurderer, at det vil fungere bedst.
Mit forslag til en dagsplan ser derfor således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30:½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg og suppleres også med grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være rester fra aftensmaden, det kan også være mos fra glas eller frost. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 13.30
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En lille portion tykmælk med revne æbler, rugbrødsdrys eller lignende, vand af kop.
Aften 18: Aftensmad, udgangspunktet er jeres mad - der skal være mad i stykker og også stadig moset mad, gerne mad med sovs og dermed smag :) Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes godnatgrød som fast del af putteritualet ca 19.30-19.45
Flaske og puttes til natten ca kl 20
Sen aften eller først på natten 23-01: Flaske og sover herefter uden yderligere mælk til næste morgen tidlig, hvor dagen så starter med grød.
Jeres datter har en alder nu, hvor hun rigtig gerne vil spise selv og gerne vil have mad i stykker, mad hun kan sidde og gumle på osv. Og det skal hun naturligvis have lov til, det er rigtig dejligt og I skal udnytte hendes lyst til at spise. Men hun har stadig brug for at få skemad ved siden af. Hun skal bruge rigtig mange kræfter på at spise mad i stykker, det kræver stor koncentration at føre det til munden, tygge og bearbejde det, synke, tage et nyt stykke osv. Og hun bliver derfor let træt, før hun egentlig har fået mad nok. Derfor er det rigtig godt, hvis I ved siden af brødhapsere og mad i stykker kan supplere med lidt mos - ligesom det kan være en rigtig god idé at supplere med en godnatgrød inden sengetid. Og har I f.eks. fået risotto om aftenen, så må du gerne gemme lidt af dette og så supplere rugbrødshapserne til frokost med lidt af dette, så hun på den måde får lidt ekstra hele dagen igennem:)
I skriver at hun får 165 ml på flaske - nogle gange siger hun fra og drikker ikke det hele og det er naturligvis helt okay. Er det sådan at hun nogle gange virker til at kunne drikke mere? Hvis hun virker til at kunne drikke 200 ml, så må hun gerne få det. Samlet vil det faktisk være rigtig fint hvis hun får ca 600 ml mme i døgnet. Hun er en fysisk stor pige og har derfor brug for en del væske og hun kan ikke drikke store nok mængder af en kop. Hendes væskebehov ligger mellem 1000-1500 ml i døgnet - så det er vigtigt at I er opmærksomme på at hun drikker nok og ikke søger ekstra mælk om natten fordi hun reelt er tørstig.
Og med hensyn til søvn i løbet af dagen, så vil det være rigtig godt og stadig vigtigt at hun får to lure dagligt - en formiddagslur og en middagslur. De fleste børn er mellem 12-18 måneder før de kan nøjes med kun en lur dagligt. Så en lur midt på dagen er stadig for tidligt hos jer :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med hende:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske