Svar: Dårlig søvn, hyppige amninger
7. oktober 2013
Alder:
5 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev :)
Nogle gange ville det være rigtig dejligt, hvis man kunne være en flue på væggen og se hvad der foregik ... men hos jer er det ikke engang sikkert, at det ville ændre noget, for det lyder faktisk så fint, det du fortæller. Det lyder som om at du gør alt det rigtige - du fornemmer at du har masser af mælk, hun dier godt og tager godt på, hun ammes ofte af to omgange, så du er sikker på at hun bliver fyldt godt op, hun får mælk som en fast del at sit putteritual og du forsøger at skabe faste rutiner og dermed genkendelighed dagen igennem .. alt sammen super.
Så hvorfor sover lillepigen ikke .... tja - man kan naturligvis overveje om hun reagerer på noget i din mælk. Får hun maveuro, mavekneb af din mælk? Det lyder som om at nogen har haft denne tanke, fordi du fortæller at en flaske med mme er blevet foreslået? Det er ikke dokumenteret at børn reagerer på modermælken, hvis moderen spiser visse fødevarer, men nogle kvinder oplever det .. Du kan derfor prøve at lægge mærke til om der er noget bestemt du spiser eller drikker, som hun kan reagere på...
En flaske med mme kan nogle gange godt gøre en forskel, fordi modermælkserstatning kan have en mere mættende virkning. Det mætter i længere tid end modermælk gør. Jeg har på et tidspunkt læst at halveringstiden for modermælk var under 48 minutter, hvor det for modermælkserstatning var 78 minutter. Derfor oplever man ofte også at børn dier hyppigere, når de får bryst end når de får flaske... Og flasken har også den fordel, at far jo kan give den, så du kan få et par sammenhængende timers søvn før du så skal amme igen.
Men når det er sagt, så fortæller du jo at du har masser af mælk og du oplever at din datter umiddelbart trives med dette - og så skal du naturligvis ikke ændre noget her.
Du kan prøve at tale med jeres læge om hvorvidt det kunne være en idé at forsøge med mælkesyrebakterier - f.eks. Biogaia eller Bifiform minidråber. Det kan gives i en periode, som en kur og det kan nogle gange hjælpe på bakteriefloraen i maven og give mindre maveuro og dermed mere ro = mere søvn.
Du kan også overveje at øge skemaden til to gange dagligt, så hun ved siden af sit faste indtag af mælk nu får lidt mere skemad. Det kan være bedre at hun tilbydes ½ dl. skemad to gange dagligt, end at hun spiser 1 dl. en gang dagligt. Du kan derfor prøve med ½ dl grød om formiddagen som nu og så begynde at introducere lidt grøntsagsmos om aftenen, for at se om det vil gøre en forskel hos jer.
Det skal naturligvis også tjekkes at hun ikke har ondt - ud over maveuro, så kan hun jo også have smerter fra nakke og skuldre. Det skulle der i følge dit tidligere brev være styr på og det skulle være behandlet, super! Men så kan hun have ondt i ørerne eller andre steder (flere tænder kan jo også være på vej), som lige skal tjekkes.
Og så kan det også være at I har fået jer en lille "high need baby". Jeg er normalt ikke tilhænger af at man sætter sådanne betegnelser på børn", men jeg ved at det hjælper forældre at vide, at disse børn findes. Man taler om high need babies, når der er tale om et barn, som på alle punkter virker meget krævende. Hvor nogle børn har brug for hjælp til at spise, andre har hjælp til at sove osv. så har de såkaldte high need babies brug for hjælp til det hele. Og det er utroligt svært for forældrene.
High need babyer har et meget højt aktivitetsniveau og er utrolig meget på. Det betyder, at de er særligt opmærksomme på, hvad der sker omkring dem. De bliver meget let forstyrret, lader sig ofte distrahere og kan have svært ved at koncentrere sig om en ting ad gangen.
Når de græder, så græder de mere intenst og vedholdende - og på samme måde er de også ekstremt glade, når de er glade - det føles ofte som om at de enten græder voldsomt eller griner hjerteligt. De virker som om at de føler ting dybere og derfor reagerer mere kraftfuldt.
DE sover mindre end andre børn på samme alder og ofte sover de ikke ret længe af gangen. Deres søvn bliver meget let afbrudt og de har ofte også svært ved at falde i søvn, det er svært at overgive sig til søvnen.
De har brug for rigtig meget nærhed og fysisk kontakt og sover ofte bedst i mors favn. Faktisk er mor ofte den foretrukne og det kan være rigtig svært for far at tage over - mors bryst og mors favn er det foretrukne sovested. Og samtidig kan de også vægre sig mod at blive holdt. De vil ikke putte sig, de vil ikke svøbes og kan ikke slappe af...
De reagere med gråd, hvis der sker for mange forandringer i hverdagen - og samtidig trives de ikke med alt for rigide rutiner. Det der virker den ene dag, virker ikke den næste dag - og igen er det frustrerende, for bedst som man tror, at man har fundet ud af hvordan og der går tre skønne dage på denne måde, ja så vender situationen sig og noget nyt skal til igen ...
Du kan læse mere om dette i min bog "Helens bog om gråd og trøst" og måske det kan hjælpe jer at vide, at det måske er jeres datters personlighed, som gør at I synes tingene er svære - men at det også kan være et plus. At hun på sigt vil være god til at mærke efter og signalere sine behov:)
Jeg håber at ovenstående tanker kan hjælpe lidt videre på vej og måske give både lidt forklaring og lidt ro ...:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske