Svar: Min dreng på 8 mdr vågner ofte, efter han er puttet til nat!
7. oktober 2013
Alder:
8 mdr.
Kære M´s mor
Tak for dit brev og velkommen til - og tak for alle dine tanker. Jeg vil naturligvis gerne give dig lidt tanker med retur, og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker du kan bruge, og hvad du ikke kan:)
Der kan være rigtig mange årsager til at jeres dreng sover dårligt om natten, og derfor også forskellige ting I kan gøre, for at løse dette problem :) Og ja - alder og udvikling spiller naturligt ind, og vigtigt er det, at han jo ikke sover dårligt for at irritere jer eller give jer problemer, han er en lille dreng som naturligt gør det han nu kan...
Da det er første gang du skriver til mig, så kender jeg naturligt ikke jeres familie. Du fortæller dog, at de første måneder har været hårde. Han har grædt rigtig meget og generelt haft tendens til at sove dårligt. Og det spiller naturligt ind, at situationen har været som den har - han har ikke gode soveerfaringer med sig at bygge på og dit overskud er naturligt minimalt - du begynder også at tvivle på dig selv og det skal du ikke! Det lyder som om at du forsøger at gøre rigtig meget godt, og at du rigtig gerne vil hjælpe ham :)
Du fortæller at han lige nu er startet i dagpleje - hvilket han naturligvis også er påvirket af. Alt hvad han oplever om dagen, skal bearbejdes i drømme, når han sover og lige nu oplever han rigtig meget, får en masse nye stimuli og sover derfor ekstra uroligt. Han vågner, græder, klynker, griner måske - alt sammen mere eller mindre i søvne, fordi han drømmer.
Han er i separationsfasen og gennemgår lige nu en rigtig svær alder. Det er helt naturligt at han lige nu søger dig ekstra meget, har brug for din fysiske nærhed og kontakt for at kunne koble fra og finde ro - både når han skal overgive sig til søvnen og også når han i løbet af natten har sine små opvågninger. Han har brug for at mærke dig, for at vide at du er der.
Hele dagens rytme, hvornår han står op, sover, tidspunkter for mad og hvad han spiser og drikker i løbet af dagen - det spiller alt sammen ind på hans søvn eller mangel på samme lige nu.
Og så spiller det naturligt også ind, hvordan I forældre har det sammen og hvad overskud I har. Og jeg kan læse ud af dit brev, at lige nu er overskuddet der ikke. Det lyder som om at din mand/kæreste arbejder meget, han lyder stresset og lyder faktisk til at have rigtig svært ved både at rumme dig, jeres lille dreng, storesøster og de to større børn, som kommer hos jer hver anden uge. Og fars manglende overskud viser sig ved at han indirekte beskylder dig for at være en dårlig mor - han kan løse problemerne i løbet af 3 dage ...?! Han skælder ud på storesøster, som jo på ingen måde kan gøre for det - og som reagerer helt naturligt fordi hun ikke er ældre end hun er, hun er stadig bare en lille pige - og du føler dig naturligt alene - og det kan jeg godt forstå. Lige nu lyder det som om at I forældre er temmelig frustrerede begge to og det vil være rigtig godt, hvis I kunne finde tid til at få talt sammen - få en rigtig god snak, noget der måske sjældent er tid til, men som der lige nu er brug for:)
Det er derfor rigtig vigtigt at I forældre sætter jer ned og stille og roligt taler om, hvad der er okay, og hvad der ikke er. Hvilke værdier I har omkring opdragelse, og hvordan I tænker, at man når frem til dette - hvad I forventer af jeres børn (jvf. deres forskellige aldre), og hvad I forventer af hinanden. Det er rigtig vigtigt, at I støtter hinanden og hjælper hinanden - I er nødt til at gøre tingene sammen og støtte hinanden i at være forældre :)
Og hvad skal I så gøre? Jo for det første så skal I acceptere at når børn er børn, små børn, så har de bare rigtig meget brug for nærhed og fysisk kontakt. Jeres dreng er så lille, at han simpelthen ikke forstår, hvor I er, når han ikke kan se jer. Han kan ikke forholde sig til at I er lige ude på den anden side af væggen. Når han ikke kan se jer, så føler han sig naturligt forladt og alene.
Han har heller ingen fornemmelse for tid. Han ved derfor ikke, når I går, om I er væk i 5 minutter eller i 5 timer. Han føler bare at I går fra ham og det gør ham naturligt utryg og ked af det. Og derfor er det rigtig fint at være hos ham, når han skal sove og det er ikke problematisk, at han sover i soveværelset - i stedet for at gøre dette til en kamp, så gør det til noget helt naturligt og helt okay. Skab nogle positive rammer ud af situationen :)
Det kan være en rigtig god idé at fjerne den ene side af tremmesengen og koble hans seng til din seng. Naturligvis sikre at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. På den måde kan han stadig puttes i sin seng med sin flaske, du kan samtidig ligge ved siden af ham, holde ham i hånden, lade ham mærke at du er der osv. og på den måde få ham til ro. Og når og hvis han vågner i løbet af natten, så kan du lade dine hænder berolige ham, så han igen mærke at han ikke er alene, så du hjælper ham til fysisk ro og nærhed - men samtidig prøver at lade ham ligge, hvor han er. Så han ikke tages op, vugges og hoppes med eller andet, men hjælpes til at komme videre i søvnen, hvor han er puttet.
Det kan være en god idé at holde fast i at han skal falde i søvn, der hvor du ønsker han skal sove. Han skal stadig have sin mælk, det er helt naturligt at mælk indgår som en fast del af hans putteritual, men det er vigtigt at han ikke falder i søvn med flasken i munden. Du skal altså prøve at få fjernet flasken lige før han sover helt, så han ikke er afhængig af flasken, for at kunne sove.
Hvis du skønner at I alle sover bedre, hvis du sover i kælderen (eller far sover i kælderen i en periode), så gør I det. Det vigtigste er lige nu måden jeres dreng falder i søvn på, og at det foregår trygt og dejligt. At han kan mærke dig, mærke din nærhed, din ro, din varme, dine kærtegn og at du ikke er forsvundet. Så I har noget trygt og godt at bygge videre på:)
Far kan naturligvis godt forsøge at tage over om natten - men som jeg læser dit brev, så er det ikke fordi jeres dreng har brug for bryst eller får for mange flasker, at han søger dig... Det er helt naturligt at han har brug for 3 flasker i døgnet med den alder han har - og disse tre flasker kan ligge inden middagslur, aften og sen aften, eller de kan ligge aften, sen aften og meget tidlig morgen. Jeg tvivler derfor på, at I vil opleve en stor ændring i hans opvågninger, fordi far tager over - men det kan naturligvis forsøges...:)
Det jeg forstår ved "en kold tyrker", er normalt at fjerne mælk fra barnet om natten og ofte at fjerne brystet, og det er ikke tilfældet hos jer. Jeres dreng skal have sin mælk, det er en vigtig del af hans væskebehov og han er en stor dreng, som naturligt har brug for rigtig meget væske. Han vejer jo over 9 kg og har sandsynligvis brug for et sted mellem 1000-1500 ml væske i døgnet og det kan han ikke drikke af en kop. Så at få flaske er et reelt behov. At far tager over, må derfor ikke forhindre, at jeres dreng stadig får sine flasker - ligesom han naturligt stadig skal have nærhed, fysisk kontakt, mærke at han ikke er alene, trøstes osv :)
I skal naturligvis sikre jer, at han ikke vågner, fordi han har ondt. Han kan have ondt for tænder, men det kan også være mellemørebetændelse, urinvejsinfektion eller andet, som spiller ind og som gør at han sover dårligt. Og det kan naturligvis være relevant at få en læge til at tjekke ham igennem, for at være sikker på at han ikke er syg eller ved at blive det. Netop ved indkøring i dagpleje, kan han jo blive udsat for ekstra bakterier og nye vira, som gør at han bliver syg.
Planen for dagen ser umiddelbart fin ud. Lige nu lyder det som om at han sover lidt ekstra i løbet af dagen - og det er okay, da han jo er igang med indkøring i vuggestue, hvilket naturligt trætter ham ekstra. Men det er naturligvis vigtigt at han på sigt ikke forlænger sin dagssøvn og afkorter sin nattesøvn :) De fleste børn vil i 8-9 måneders alderen sove 14-14.5 time i døgnet, - jeres dreng sover lige nu ca 4 timer samlet i løbet af dagen og sover så ca 10.5-11 timer om natten og det lyder meget passende.
Det lyder også som om at putteritualet er godt - i giver ham bad hver anden dag og det nyder både mor, storesøster og lillebror. Han får en halv flaske imens han får godnatsang sammen med storesøster, får herefter resten af flasken i sin seng og falder i søvn - det er fint.
Det er også en rigtig god idé at bibeholde godnatgrød (gerne uden syltetøj, sukker eller lignende, da sukker appellerer til vågenhed) og hvis han har spist godt af aftensmaden, så giv ham en banan at sove på i stedet for grød.
Når du putter ham, så skal du vurdere, hvad han har behov for - om du skal gå eller om du skal blive der. Hvis han falder til ro med flasken, du kan fjerne flasken og han her kan trille om på siden og falde i søvn så er det rigtig godt - og det kan være en rigtig god idé at prioritere disse minutter. Holde hænderne på ham, lade ham mærke at du er der, hjælpe ham til fysisk ro netop med dine hænder og kærtegn. Og altså ikke gå fra ham.
Hvis han på nogen måde græder, virker urolig og ked af det, utryg ved at du går - så skal du ikke gå fra ham, men blive der og med din nærhed gøre ham tryg. Børn der protesterer mod at vi går fra dem, har naturligt brug for os og det giver ikke bedre søvnvaner, at vi lader dem græde sig i søvn - tvært imod.
Du fortæller at du i går lod ham ligge i et kvarter og gik ind til ham med jævne mellemrum, men at det ikke gik - jeg går ud fra at han blev rigtigt ked af dette? Og i en sådan situation skal du ikke gå fra ham, men i stedet give ham den nærhed, han viser behov for - for at han kan sove. Det er ikke dårlig vane.
Man kan godt nogle gange vælge en metode, hvor man går til og fra barnet - det jeg kalder for "se-til-metoden". Der er her ikke tale om at man går fra et barn der græder ulykkeligt og man går også altid tilbage til barnet igen - også selvom barnet ikke græder. Denne metode går ud på at vise barnet, at man er der, også selvom man ikke kan ses - at man således ikke er forsvundet. Og den bruges, hvis barnet viser lyst til at lege, hoppe rundt og søger underholdning, når det skal sove. Det vil sige til at vise barnet, at det ikke er legetid, men sovetid. Og ofte så skal man kun gå frem og tilbage et par gange, så forstår barnet, at det skal sove - og vil her så vise tydeligt behov for at man bliver, holder i hånd, synger, giver det flasken osv. Og så er det parat til at sove. Man skal derfor ikke blive ved med at gå, men hele tiden vurdere ud fra, hvilke signaler og behov barnet sender.
Naturligvis er der også børn, som har brug for at ligge og lege i deres seng og som kobler fra, bliver klar til at sove, hvis de får lov til at tumle rundt og hygge sig i 15-20 minutter - her er der ofte tale om at barnet er glad og har det godt. Og det behøver man naturligvis ikke sidde og være tilskuer til, så kan man godt gå og så naturligvis være der, hjælpe barnet til ro, når barnet så er parat til at sove.
Ingen kan sove på kommando - det kan børn ikke og det kan vi voksne heller ikke og derfor er det vigtigt ikke at tvinge børn til at sove, hvis de tydeligvis ikke virker parate. Men man skal naturligvis forsøge at putte dem til det rette tidspunkt og med nogle ritualer, som giver barnet genkendelighed, tryghed og som forbereder barnet til at nu er det sovetid - så barnet naturligt lettere kan falde i søvn:) Og det lyder jo som om at du faktisk forsøger dette rigtig fint, så hold fast i det - men sig også til dig selv, at det er okay. Det lyder lidt som om at du tror, at din dreng lige nu skal kunne få sin flaske, blive puttet i seng, du skal kunne gå ud, slukke lyset og lykke døren og så skal han kunne sove - det ville også være skønt, hvis det var tilfældet, men det er det sjældent og det er normalt langt mere end man kan forvente af et barn på 8 måneder. Så tillad dig selv at være der, give ham mælken og den ro, han naturligt har behov for, for at kunne sove godt - hvis tingene bliver "krampagtige", så kan han også mærke dette og det hjælper ham ikke - jeg kan mærke at du er presset, og det kan han også...:)
Håber du kan bruge dette, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske