Brev:
Min dreng på 8 mdr vågner ofte, efter han er puttet til nat!
7. oktober 2013
Alder:
8 mdr.
Hej Helen..
Jeg troede aldrig, at jeg skulle være nødt til at skrive til dig, men må nu erkende, at jeg har brug for hjælp.
Sagen er den, at min søn Mads på lidt over 8 mdr sover rigtig dårligt om natten, og nu hvor jeg er startet på job igen, er det virkelig for hårdt med alle de opvågninger.
M blev født til tiden, to dage før termin, og han var en fin dreng på 52 cm og 3780 gram. De første 4 mdr skreg han en del om aftenen, hvorfor jeg gik meget med ham på armen. Vi var indlagt, fordi jeg kunne mærke, at han havde ondt, og det viste sig, at jeg i starten ammede ham for ofte. Vi var indlagt i 4 døgn og fik hjælp til at komme ind i en god rytme, men lige så stille kom vi tilbage til, at han vågnede for hver 2. time i hvert fald natten igennem.
M er blevet ammet til de 7 mdr, men nu har jeg ikke mere mælk. Jeg har suppleret med MME, siden han var 3 mdr. Altså brugt en enkel flaske i ny og næ, når jeg følte, at han havde brug for det.
Vi startede på fast føde, da han var 4 mdr, og han er bare så dygtig til at spise og glad for at spise. Nu er han ca. 70 cm og vejer lidt over 9 kg. Han er den gladeste dreng og smiler altid, så det må jo ikke genere ham, at han har de mange opvågninger?! :-)
Han er begyndt i dagpleje for 3 uger siden og går sammen med sin storesøster på 2,5. De har lige 2 mdr sammen, inden hun skal i børnehave. Det tror jeg er godt for M, da han er mors dreng og godt kan blive lidt ked af det, hvis han er hos andre. Det er dog ikke udpræget, og han har det heldigvis godt hos vores dagplejemor, men lige så snart han ser mig, begynder arme og ben at køre i vilde bevægelser, og han bliver hys, hvis jeg ikke tager ham op til mig:-)
Vores dagsplan ser nogenlunde således ud:
Kl 0600: Op
Kl 0630/0645: Havregrød + vand af kop
Kl 0800: 65-100 ml MME, inden han sover sin 1. lur i dagplejen (Han sover ca. 45 min og bliver vækket, for ellers kan han godt sove 1,5 time)
Kl. 0915: Øllebrød og vand af kop
Kl 1100: Brødhapsere med pålæg eller kartoffelmos, hvis der er noget fra dagen før + vand af kop
Kl 1130: 65-100 ml MME og puttes til sin middagslur (Han sover fra 1145-1445), altså ca. 3 timer
Kl 1500: Yougurt med havregryn og 1 banan, nogle gange en bolle med smør + vand af kop. Dagplejemoren giver ham nogle gange lidt MME (ca 65 ml), hvis han ikke spiser ret meget her
Kl 1730: Kartofler + gulerødder + kødbolle/tunfrikadelle/rød pølse, han har også fået risengrød, risretter. Jeg kunne være bedre til at give ham af vores mad, men synes, at bøffer o.lign er for tidligt endnu, da han kun har fået to tænder,
Kl 1815: Her kommer M i bad sammen med mor og storesøster (ca hver 2. dag), og vi hygger os rigtigt med det
Kl 1900: Jeg forsøger at give ham lidt havregrød med smør og lidt syltetøj i, men ikke hvis han har spise en ordentlig portion aftensmad.
Kl 1915/1930: 150 ml MME imens han ligger i mine arme, og så synger vi en godnatsang for storesøster inde på hendes værelse og får ligesom på denne måde samme ritual hver aften. M spiser resten af sin flaske i egen seng, som står i soveværelset, og her falder han for det meste i søvn uden brok. ...
...
Herfra går det bare af H til, for han vågner efter 30-45 min, hvor jeg ofte kan få ham til at sove videre ved at lægge ham på siden, give ham sutten og en "klud", men han kan også finde på at blive så hidsig, at han skriger til han får lov at komme med ned i stuen. Sover han videre, vågner han typisk kort efter igen, og sådan fortsætter det.
Kl 2200/2300 får han 150 ml MME, og han får intet i løbet af ntten. Nogle gange dog kan jeg finde på at give ham en lille smule, hvis han vågner kl 5, da dette er for tidligt at stå op.
M sover i soveværelset udelukkende, fordi vi ikke har noget værelse til ham. Udover soveværelset er der storesøsters værelse og et lille værelse, som min mindste bonusdreng på 6 år benytter hver 2. weekend. Derudover har vi et værelse i kælderen, hvor min store bonusdreng på 13,5 år sover hver 2. weekend.
Jeg har brugt kælderen rigtig meget, fordi M som sagt skreg meget i starten, men også fordi han indimellem skriger, når han bliver nægtet en flaske midt nat. Jeg vil gerne undgå at vække storesøster og storebror.
Det betyder jo, at M ikke har sovet samme sted, lidt i soveværelset og lidt i kælderen osv, og måske det forvirrer ham? Fordi M vågner mange gange i løbet af natten, ender han med at sove i vores seng hos mig, fordi jeg simpelthen ikke orker at tage ham frem og tilbage.
Jeg har brug for at høre, hvad jeg gør rigtigt og forkert, for jeg kan bare ikke forstå, at han ikke snart lærer at sove?! Men tænker samtidig, at det kommer jo på et tidspunkt.
M´s far har ikke puttet M endnu, men skal have M om natten i næste uge, hvor jeg har 4 nattevagter. Farmand og jeg havde et skænderi igår/en diskussion, fordi han mener, at jeg "bare" kan tage en kold tyrker. Han kan slet ikke forstå, at M får lov til at opføre sig, som han gør. For farmand er tænder og udvikling (fx separationsfasen) bare "dumme undskyldninger".
Igår ville M ikke sove, selvom han viste træthedstegn og fik sin flaske. Jeg forsøgte i et kvarter at lade ham ligge og græde lidt og gik så ind til ham med jævne mellemrum, men han ville bare ikke. Det gjorde, at storesøster heller ikke ville, og farmand blev SUR og skældte storesøster ud. Jeg følte, at jeg var nødt til at tage M med ned i stuen, og det gjorde jo ikke sagen bedre, for det kunne storesøster jo høre. Og hun kan jo ikke forså, at M må være oppe, når hun skal sove. Farmand sagde, at jeg skulle give M en flaske, men jeg sagde, at han lige havde fået en (kl 1945) og ikke burde være sulten.
Det hele endte med, at jeg måtte tage M med i kælderen + lave en flaske, som han ikke ville have. Hn faldt i svøn og fik så bare en flaske senere lige inden midnat.
Oplevelsen igår fik mig til at føle mig som verdens dårligste mor, og jeg føler, at jeg mangler opbakning fra min kæreste.
Vi aftalte, at han skulle tage M de næte dage, for "det kan da kunne tage 3 dage at vænne ham til at sove", og "det kan jeg da sagtens få ham til". Fint nok, men hvorfor har farmand så ikke gjort det noget før?
Undskyld mit lange brev, men jeg har brug for din hjælp!
PS Tak for en super god brevkasse!
Med venlig hilsen
M´s mor