Svar: Vil ikke spise af ske
7. oktober 2013
Alder:
7 mdr.
Kære Kristina
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at jeres datter er rigtig godt med mundmotorisk og nyde at gumle på forskellige typer af mad - og derfor må I gerne give hende mere af jeres mad og dermed mad, som kræver lidt mere tyggemodstand, som har lidt mere bid. Naturligvis i en konsistens, som hun kan kapere.
Man taler om at vinduer, som et udtryk for at der er forskellige tidspunkter i børns liv, hvor de har lettere ved at lære visse ting - når vinduet står åbent, så er det lettere at lære end når vinduet står på klem. Og netop hos børn i 7-8 måneders alderen vil vinduet omkring mad ofte åbne sig og det er vigtigt at udnytte dette. I denne alder har de en naturlig lyst til at putte i munden og smage, de begynder at kunne bruge deres kæbe op og ned og begynder således at kunne gumle, tygge og bearbejde maden bedre (også selvom de ikke har tænder:)) og jo mere forskelligt I kan tilbyde jeres datter nu, jo bedre er det faktisk.
Hun skal naturligt stadig have skemad, for det er vigtigt for at hun får energi nok og mad nok. Men ved siden af skemaden så må hun gerne få mad i stykker - som I nu fornemmer at hun kan kapere det. Vær opmærksom på at grøntsagsmos også kan bruges som smørbart pålæg, så hun på den måde får lidt mere af det :)
Prøv med forskellige middagsretter på glas eller frost, som supplement til den hjemmelavede mad - igen fordi jo mere forskelligt, jo bedre. Prøv også at give hende forskellige typer af sovs - det kan være en smørsovs, som du hælder over grøntsagsmosen (stedet for at komme en skefuld fedtstof i) eller giv hende gerne tomatsovs, brun sovs, hvid sovs, mild karrysovs. En ret som boller i karry er ofte et hit eller rødspætte med karrysovs, som du finder i min bog. Du må også gerne give hende kartoffelmos og millionbøf :)
Lad udgangspunktet være den mad I spiser, hvor du forsøger at mose kartofler og grøntsager med sovs og så giver hende indmaden af en frikadelle eller hvad i nu få i små bidder ind i munden, så hun oplever at hun får begge dele og også oplever at få det samme som jer - og dermed mad som smager og dufter af noget.
Det er en god idé at starte alle måltider med at give hende mad i hånden. Det at hun starter med at få noget, som hun kan sidde og gumle på, opbløde med spyt, sutte og gnaske lærer hende, at det at spise er spændende og rart. Det sætter også gang i enzymerne og stimulerer til lidt sult, og samtidig så styrker det hende mundmotorisk.
Det er vigtigt, at du hjælper hende med at holde fokus omkring det at spise, og det vil være en rigtig god idé, at du sætter hende i den høje stol foran dig. Du skal sætte hende lidt ud fra bordet, så du kan sidde direkte foran hende, og du skal holde skålen med mad i den ene hånd og skeen i den anden. Se på hende, fang hendes blik og hjælp hende med at holde fokus ved at bruge din mimik og dine lyde.
Det vigtigt at du ikke lægger bånd på dig selv, men lader hende spejle sig i dig og det du gør. Du skal åbne din mund, når du f.eks. siger mam mam, så åbner du naturligt din mund - "Hej skatterpige, mmm, mam mam mam, mmm dejlig mad" - åbne munden, ind med skeen, synke og igen "mmm, mam mam" - åbne munden, ind med skeen, synke. Sådan bliver du ved i en lind strøm uden for meget og for lange pauser imellem.
Når hun så bliver fanget af noget og mister fokus, - hvilket er helt naturligt - så giver du hende den pause. Her kan du give hende lidt at drikke og fang så hendes opmærksomhed igen "hov, ja der var lige en bil uden på vejen, brr sagde den", "skal du have lidt vand, det var godt", "er du klar igen, skat, se her, mmm mam mam" - åbne munden, ind med skeen... hele tiden hjælpe hende til at holde fokus om det, det drejer sig om.
Det er okay, hvis hun ikke spiser så store mængder - hvis hun får lidt mad i stykker og derudover kan spise 1/2 dl skemad, sidder med lidt i hånden osv. så er det rigtig fint. LIge nu er det vigtigt at du holder fast i hendes glæde ved at spise, så hun ikke begynder at afvise helt, men netop appellerer til hendes lyst til mad, ved at tilbyde større variation og mad der smager af noget. Og så skal du give hende mange små måltider dagen igennem, så hvis hun ikke spiser så meget til det ene måltid, så spiser hun måske lidt mere til det næste ...
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske