Svar: Lange vågne perioder om natten
7. oktober 2013
Alder:
8 mdr.
Kære M
Tak for dit brev og for din fine beskrivelse af, hvad I har forsøgt hos jer og hvilke tanker I har gjort jer :)
Det første som falder mig i øjnene er, at jeres dreng har en forholdsvis sen søvnfase - han sover sine lure sent i løbet af dagen. Derudover lyder det som om at hans stå-op tidspunkt om morgenen varierer meget. Nogle dage står han op kl 6.30, andre dage først kl 8.30 - naturligvis efter, hvordan natten har forløbet.
Det er naturligvis rigtig dejligt hvis han får lov til at vågne af sig selv - på den måde vil han naturligt virke mest udsovet og vil også have mest overskud til dagen. Men det kan faktisk godt hjælpe jer, hvis I forsøger at holde fast i et nogenlunde fast stå op tidspunkt hver dag - tidspunktet bør ikke variere mere end +/- en halv time. Og I kunne f.eks. arbejde på at han kommer op hver dag ca kl 7..
Han stå op tidspunkt vil naturligt påvirke hans puttetidspunker i løbet af dagen og han kan således måske puttes til lur lidt før han bliver det nu, så hans rytme rykkes lidt frem. Og samtidig sikrer I også at hans nattesøvn ikke bliver meget lang. I fortæller at han ikke er den største sover og aldrig rigtig har været det og det lyder for mig som om at han nogle gange får "for lang" en nattesøvn...
Gennemsnitligt vil børn i denne alder sove 14 timers søvn i døgnet - nogle sover lidt mere og andre sover lidt mindre. Og jeres dreng hører måske til de børn, der ikke sover helt så meget - og det er okay. Han lyder jo til at trives :)
Det lyder helt relevant at han sover en lille times formiddagslur og en middagslur på ca 1.5 time - det er 2.5 time i løbet af dagen og sådan vil mange børn i hans alder sove. Om natten sover han så fra 20 til 06.30-08.30 - altså et sted mellem 10.5-12.5 time og jeg tænker at det måske er derfor han nogle gange vågner om natten og ikke kan sove i 1.5 time - fordi han faktisk ikke behøver helt så lang en nattesøvn. Mit forslag er derfor at I vækker ham om morgenen, hvis han ikke vågner af sig selv - naturligvis kærligt, stille og roligt, omsorgsfuldt, så dagen starter til samme tid hver dag og holder fast i jeres rytme med 2.5 times dagssøvn - måske flytter tidspunkterne lidt frem, så han ikke sover helt så sent. Og så ser om ikke dette vil hjælpe jer lidt.
Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med jeres dreng lige nu - han er godt igang med separationsfasen og det kan naturligt gøre, at han vågner om natten. Nogle gange oplever man også at børn i 7-10 måneders alderen kan have en periode, hvor de vågner om natten. De er ofte ikke kede af det, men virker egentlig lidt som om at de hygger sig, de ligger og pludrer, snakker, tumler lidt rundt, leger lidt osv. Og hvis det er tilfældet hos jer, så skal I bare lade ham være - ikke aktivere ham, tage ham op, snakke, vugge eller andet, men i stedet forsøge at sove videre og derved signalere, at det stadig er sovetid :)
Hos nogle børn virker det som om at de gør det for at øve lyde. Det er dejligt at ligge i mørket og tale med sig selv. de kan høre sig selv, øve sig i sprog, lyde, lyddannelse osv. og de udnytter de stille nattetimer til det ... det er en periode.
Andre gange handler det om den søvnrytme barnet har om dagen. Det handler om den cirkadiske rytme, det indre ur - og en del af denne rytme handler om at vi har "et dyk" om dagen og "et peak" om natten. Når man ser på vores cirkadiske rytme over et døgn, så vil vi f.eks. være trætte om eftermiddagen f.eks. kl 15, her har vi brug for lidt kaffe og lidt sødt, vi har "et dyk" om eftermiddagen. Og det modsatte "peak", har vi så om natten kl 03, hvor vi måske vågner op, går på toilettet og går i seng og sover videre ...
Hos nogle børn vil man se dette i rytmen, sådan at hvis barnet f.eks. sover middagslur mellem 13-15, ja så kan der komme et dyk omkring kl 14 om natten. Det er helt naturligt og ofte er der ikke så meget at gøre ved det - men hos jer, kunne det være et forsøg værd at stå lidt før op og forsøge at flytte lidt på rytmen, for at se om det vil ændre noget - det er en mulighed og et forsøg værd.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske