Svar: Pige med temperament og søvn
15. september 2013
Alder:
10 mdr.
Kære Malene
Tak for dit brev og velkommen til - og tak for din fine beskrivelse af jeres lille datter:)
Der er ingen tvivl om at det påvirker hende, at starte i vuggestue - og nogle gange ser man at børn bliver ekstra trætte og sover mere, netop på grund af alle de nye stimuli, og andre gange ser man det modsatte - at børnene får sværere ved at sove. Det er naturligt en stresssituation at skulle starte pasning uden for hjemmet, det kræver rigtig meget, at forholde sig til at alt omkring sig er nyt - især, når man ikke er ældre end 10 måneder gammel. Det er nye lugte, nye lyde, nye stemmer, nye børn, nye voksne, nye rutiner osv. Og det er helt naturligt at jeres datter reagerer - og hos jer altså reagerer med at have svært ved at sove.
Jeg tænker et eller andet sted at tiden må arbejde for jer, men når det er sagt, så tænker jeg faktisk også at I skal prøve at vurdere, hvorvidt hun trives bedst med at blive hentet kl 12 eller om I skal forsøge at lade hende være i vuggestuen og se om de ka få hende til at sove middagslur der ...
Det taler naturligvis for ro og genkendelighed, at I henter hende og hun kommer med mormor hjem - men modsat, så kan det faktisk også nogle gange gøre, at hun begynder at sidde og kikke efter jer, venter på at I skal komme og når I så kommer, så kan hun ikke finde ro og dermed ikke overgive sig til søvnen. Hun kender jo ikke klokken, men begynder at skulle forholde sig til tid ud fra de ting, der sker i hverdagen og hvis hun i gennem de sidste 14 dage har lært, at hun bliver hentet efter frokost, ja så kan hendes indre ur altså godt indstille sig på dette og dermed på ikke at skulle sove, men i stedet vente på at blive hentet ...
Jeg tænker derfor at det kan være et forsøg værd at lade hende være i vuggestuen lidt længere tid og lade dem prøve at putte hende, så hun kommer ind i en rytme, hvor hun igen begynder at fornemme behov for at sove 2 lure dagligt - og når denne rytme igen kører i hverdagen, så vil det naturligt også blive bedre for jer i weekenden.
Derudover tænker jeg, at det er helt rigtigt som du gør - at forsøge at putte hende til fast tid, også selvom hun måske ikke umiddelbart viser behov. For hun risikerer lidt at blive overtræt og hun har en alder lige nu, hvor hun naturligt hellere vil lege, underholde, have sjov, opleve og derfor protestere mod at sove. Og hvis hun bliver overtræt, så bliver det blot ekstra svært at få hende til at falde i søvn. Derfor er det en rigtig god idé at holde fast i puttetidspunkter i løbet af dagen - og på samme måde meget vigtigt at holde fast i et fast stå op tidspunkt om morgenen. Det er vigtigt at I starter dagen til samme tid hver dag, uanset om det er hverdag eller weekend, fordi hendes stå op tidspunkt naturligt vil have betydning for hvornår I kan putte hende til dagslure og ramme det tidspunkt, hvor hun er parat til at sove.
Det er helt okay hvis hun sover en kort formiddagslur på kun en times tid - hvis hun vågner efter en time og vil op, så skal I tage hende op og så må du prøve at putte hende til middagslur efter ca 2.5-3 timer igen. Hvis hun sover en lang formiddagslur, så synes jeg ikke du skal vække hende - hun har brug for søvnen og så må det være sådan lige nu. Det er bedre at hun sover en lang formiddagslur på 2-3 timer end at hun ikke sover nok - også selvom eftermiddagen naturligt hurtigt kan blive for lang for hende på denne måde - men igen, det tror jeg er en overgang, fordi det er svært for hende lige nu at skulle starte vuggestue.
Når hun i weekeden sover kortvarigt og I gerne vil give hende en anden lur om eftermiddagen, så må I forsøge jer lidt frem. Hvis ikke det virker med en tur i barnevognen, så kan det være et forsøg værd at I lægger jer med hende i dobbeltsengen. Hun må meget gerne blive ammet eller få flaske inden middagsluren og det er en god idé at lade mælken være en del af det at skulle overgive sig til søvnen. Det er helt okay lige nu på den måde at prioritere søvnen fremfor, hvordan hun lige falder i søvn :)
Samlet vil de fleste børn i denne alder have brug for 13.5-14 timers søvn i døgnet og nogle børn vil som sagt sove lidt mindre lige nu, fordi der sker så meget nyt i forbindelse med indkøring osv. Det betyder at hvis jeres datter sover fra ca 19.30-05.30, så sover hun 10 timer om natten og sover hun så 2.5 time i løbet af dagen, så får hun 12.5 times søvn - altså naturligt mindre end det gennemsnitlige behov, men stadig ikke noget der skader hende og som sagt noget der kan være normalt i en periode. Du skal naturligvis stadig arbejde på at hjælpe hende med at sove og meget gerne få de to lure dagligt, så hun fremover sover mere igen, men jeg håber det kan give dig lidt ro at vide dette :)
Og så vil jeg også lige sende dig en plan for dagen, som den kan se ud, med den alder hun har - du skriver at I også har problemer med søvnen om natten og hele dagens rytme, kan naturligt også spille ind her:
Morgen 7: Havregrød, vand eller mælk af kop
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos (evt. jerntilskud), vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, kogt pasta, stykker af frikadelle, grøntsagsmos, vand af kop.
Tilbydes en banan og mælk - det kan være mælk af kop, men det kan også være en flaske eller brystet, fordi det kan være med til at lulle hende bedre i søvn. Puttes til middagslur f.eks. kl 13-13.30
Eftermiddag 15: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, en portion tykmælk med revne æbler, rugbrødsdrys eller lignende, vand af kop.
Før aftensmad - en tallerken med lidt grønt, ristede rugbrødsbjælker osv.
Aften 18: Familiemad, kød, fisk, grøntsager, kartofler, ris, pasta, sovs. Udgangspunktet er jeres mad, noget moset og andet i stykker. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød kl ca 19.15, mælk af kop.
Ammes/flaske og puttes til natten ca 19.30
Sen aften 23-24: Evt. ammes/flaske - det afhænger af hvorvidt der gives mælk inden middagslur og hvor meget, samt hvad der fungerer bedst lige nu. Mælkeindtaget bør samlet være på ca 500 ml i døgnet :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående tanker lidt videre :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske