Brev:
Pige med temperament og søvn
15. september 2013
Alder:
10 mdr.
Pige med temperament og søvn
Hej Helen
Jeg er den heldige mor til 2, hvor den yngste er en pige på 10 måneder. Vores første - en dreng på 4,5 år, var og er nem. Til gengæld har vi fået noget af en udfordring i vores prinsesse :) Hun har et heftigt temperament, er vedholdende og ret utålmodig. Når det hele går som hun gerne vil eller der sker tilpas nok, er hun lutter smil og glæde og hun elsker at være udenfor.
Jeg har før følt mig rådvild og magtesløs mht hende.
Jeg startede på arbejde for 1 måned siden og må være ærlig og sige at det var tiltrængt - jeg var drænet. De sidste par måneder inden jeg startede var der sjældent gode dage, men utilfredshed fra hendes side fra morgen til aften, men hun sov dog som regel fint både dag og nat. Når jeg ser tilbage tror jeg det skyldtes frustration over at hun gerne ville en masse selv, men ikke kunne. Hendes humør lysnede den dag vi tog en gåstol frem. Jeg ved godt man fraråder dem, men det gav lige et pusterum for mig, så jeg ikke skulle have hende på arm hele tiden eller konstant underholde. Jeg har opgivet kampen med at hun skal ligge på maven og har accepteret at hun kommer til at gå før hun kravler. Hun går nu mens vi holder fat i hendes hænder.
Hendes far har holdt 14 dages barsel med hende efter mig, og derefter skulle han tilbage til arbejde. Vi havde først institutionsplads da han skulle retur, så vi har forsøgt at køre hende ind de sidste 14 dage, hvor vi skiftedes til at have hende og med noget hjælp fra hendes mormor. Hun er nu i vuggestue indtil kl. 12, men håber at hun i løbet af kommende uge kan få lidt længere dage.
Forandringerne efter jeg ikke længere har barsel med hende/start i vuggestue har haft meget dårlig indflydelse på hendes søvn. Før jeg startede på arbejde sov hun 2 gange om dagen. Formiddag 1,5-2,5 time og eftermiddag 0,5-1,5 time. Jeg kørte efter en rimelig fast tidsplan, så om morgenen var hun vågen ca. 2 timer inden hun blev puttet og om eftermiddagen ca. efter 3 timer. Det gjorde jeg også selvom hun ikke virkede speciel træt, for min erfaring var, at hvis jeg ikke ramte ”vinduet” blev hun overtræt og det blev meget svært. Nu sover hun kun ca. 1 time i vuggestuen om formiddagen og de fleste dage må vi opgive at få hende til at sove om eftermiddagen. Vi prøver forskellige indgangsvinkler, men hun bliver ekstremt hidsig og vil ikke ligge ned i barnevognen og hun er nærmest umulig at få til at slappe af. Hun fjerner ens hænder hvis man prøver at ae hende/berøre hende, hun kaster sutten væk og sparker dyne af mv. Nogle gange hjælper det at gå en tur, andre gange slet slet ikke.
I weekenderne er det samme problematik. Det går ok med at få hende til at sove om formiddagen, men om eftermiddagen har vi 3 ud af 4 gange måtte opgive. Det betyder jo at hun lige nu i hverdagene kun får ca. 1 times søvn om dagen, sover om aftenen ca. 19.15/19.30 og hun vågner også meget tidligere end før, så et sted mellem 5.15 og 5.30. I weekenden får hun den normale lange lur om formiddagen (ca 2,5 time), men det er så også den eneste lur. Jeg er bekymret for om hun får nok søvn og jeg føler mig magtesløs i forhold til at få hende til at falde til ro og acceptere at skulle sove om dagen.
Hendes søvn om natten er et andet kapitel. Men den tager jeg lige i en anden mail, da jeg tænker jeg vil vente lidt med den kamp til hun har vænnet sig lidt mere til vuggestue livet.
Mange hilsner
Malene