Svar: Min 2½ årig vil pludselig ikke sove.
15. september 2013
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære Mathilde
Tak for dit brev og tillykke med lillebror :)
Det lyder for mig som om at storebror har ekstra meget brug for tryghed og nærhed i øjeblikket - og det lyder som om at han faktisk falder fint i søvn, når han får det. Derfor lyder det helt relevant at det er trygheden han søger og derfor skal have. I fortæller jo at han i dagplejen nu puttes inde i hendes seng og så sover han fint 2-3 timer, ligesom han hos jer også falder i søvn i jeres seng - hvorefter I så flytter ham på eget værelse og han så vågner igen og igen om natten ...
Naturligvis kan I kræve at han skal lære at sove i egen seng og blive der hele natten og arbejde bevidst på dette f.eks. med strygetøj-metoden, den vil være rigtig fin at bruge. MEN; hvorfor egentlig? Hvis han lige nu, fordi han er blevet storebror, har rigtig meget brug for at have jer i nærheden, når han skal sove og når han vågner op i løbet af natten, hvorfor så ikke lade ham være hos jer?
Jeg ved godt, at det fylder meget med to børn i soveværelset, og jeg ved naturligvis ikke hvor meget plads I har - men kunne det ikke lade sig gøre at sætte en boxmadras med ben eller lignende op mod jeres seng? På den måde bliver den forlænget i bredden og I kan så lægge en topmadras over, så der ikke er nogen "huller", som børnene (især lillebror) kan risikere at trille ned i. Hvis I gør jeres seng 3-4 meter bred, så er der bedre plads til jer alle sammen og alle vil sandsynligvis sove bedre om natten.
Storebror er på grund af sin for tidlige fødsel et lidt sensitivt gemyt og det er helt okay at han derfor har brug for mere tryghed og nærhed - og især nu, hvor han skal dele jer med lillebror. Det påvirker ham naturligt at han ikke længere har jer for sig selv.
Hvis I vil holde fast i at han skal sove i egen seng på eget værelse, så kan det ud over strygetøj-metoden også være nødvendigt at far f.eks. sover på værelset sammen med ham i en periode. Jeres dreng skal lære at falde i søvn på værelset (og ikke i soveværelset), så han forbinder sit værelse med stedet, hvor han sover og I skal prioritere at sidde hos ham, læse historie og være der. Og nej - ikke gå frem og tilbage 20 gange hver aften, men lære ham at det er rigtig dejligt at komme i seng, det forbindes med noget trygt og rart, det er en stund på dagen, som han kan se frem til. Og det er netop rigtig vigtigt at prioritere denne stund, fordi det er det tidspunkt på døgnet, hvor han kan have jer for sig selv, hvor lillebror ikke følger med, men det er storebrors tidspunkt.
Og hvor lang tid I skal gøre det - ja så længe det er nødvendigt. Man kan desværre ikke sætte tid på tryghed :) Det der er vigtigt er at I ikke kører en metode, hvor han bliver rigtigt ked af det og hvor det bliver en magtkamp mellem jer. Det er vigtigt for gode søvnvaner fremover, at han føler sig tryg, når han skal sove - det giver langt bedre grobund for god søvn i fremtiden, hvis I skaber en base af tryghed nu og ikke kæmper med ham, mod hans vilje og behov.
Jeg tilbyder desværre ikke hjemmebesøg og kan derfor ikke komme hjem til jer og rådgive jer hjemme - der er dog rigtig mange sundhedsplejersker, som ved noget om søvn og der findes også privatpraktiserende sundhedsplejersker, pædagoger, coaches osv. som tilbyder søvnrådgivning - du kan prøve at søge på nettet :)
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske