Brev:
Min 2½ årig vil pludselig ikke sove.
15. september 2013
Alder:
2 år, 6 mdr.
Min 2½ årig vil pludselig ikke sove.
Hej Helen
Nu er vi ved at være desperate!
Vores søn Simon 2½ år vil pludselig ikke puttes....
Vores søn Simon er født 8 uger for tidligt.
Det hele startede da;
Vi havde puttet Simon en aften og vandet til barn nr. 2 gik, vi tilkaldte farmor og farfar som kom over, om morgnen da Simon vågnede og kom ind til vores seng var det så pludselig farmor der lå i mors seng.... det blev han lidt forskrækket over og gik ind i stuen og satte sig i sofaen, farmor og farfar stod op og de kørte hjem til dem, hvor de havde en hyggelig dag, om eftermiddagen hentede min mand ham og de tog hjem. (vi turde ikke lade Simon overnatte hos farmor og farfar da han ikke har prøvet det før og han er noget sentasiv pga. for tidlig født) Jeg var derimod nød til at være på hospitalet for jeg havde født for tidligt igen 5 uger og var derfor nød til at være indlagt med lille Oliver i 9 dage.
I de 9 dage var det et helvede for min mand, Simon ville ikke sove, hvilket ellers bare gik så fint (vi har dog tidligere haft vores problemer) han begyndte at vågne 8-12 gange om natten grædende og min mand måtte tage ham ind i dobbeltsengen i weekenden var den også gal ved middagsluren....
Så kom jeg endelig hjem ;o) og fra dag 1 kunne Simon igen puttes og sov hele natten uden problemer og vi var glade!
Efter 16 dage uden problemer skulle vi så besøge min mands bror og kom lidt sent derfra, vi kørte kl 12 og Simon plejer at sove til middag ved 11 11:30 tiden han faldt i søvn i bilen og sov en halv time til vi var hjemme, her løftede vi ham ind i sin seng men nu ville ham ikke længere sove og har ikke villet det siden....???
Vi er nu nødt til at putte ham i vores seng med en af os ved siden af ham og når han sover løfter vi ham ind i hans egen seng.
Hvad gik galt??
Det er selvfølgelig en stor ting pludselig at være blevet storebror, men han viser ingen tegn på jalousi tværtimod så nusser han om Oliver og kysser og vil holde og han viser ingen vrede når jeg ammer eller andet....
I dagplejen sover han fint 2½-3 timer, det skal dog siges at dagplejeren er begyndt at lade ham sove i hendes seng, men det har han gjort nu et stykke tid altså fra før jeg fødte lillebror - men tænker alligevel det måske ikke er en så god ide??
Jeg tænker nu, skal jeg bruge stryge tøj metoden eller skal jeg "bare" tage ham i hånden og følge ham i seng de 2000 gange det så vil være nødvendigt?? eller hvad?
Hvor længe skal man prøve en metode før man vil sige den duer ikke, nu prøver vi en anden?
Her i weekenden har det virkelig fået hele familien på kant for lillebror sover også dårligt pga. tarmsystemet/ondt i maven, det går vi til zoneterapi med og håber på bedring snart.
Men alt det søvnmangel får min mand og jeg til at skændes, da vi selvfølgelig er utrolig trætte begge to og min mand mener at vi skal til at bruge nogle lidt hårde metoder, hvor jeg mener at Simon måske har brug for lidt ekstra tryghed...??
Kan du give os et par konkrete ting vi kan gøre og i hvor lang tid skal vi prøve en metode før vi går til den næste?
Jeg har din bog: Børn og søvn, men syntes ligesom den stopper ved 18 måneders alderen?
Håber du kan give nogle gode råd.
Vi overvejer en coach som kunne komme hjem og se hvordan vi gør og give os helt konkrete råd (ligesom det tv program der engang var, jeg mener du var med i?) -men hvor finder man sådan en coach?
Hilsen de desperate forældre
Mathilde