Svar: Søvn - 2 år, 4 mdr.
14. september 2013
Alder:
2 år, 4 mdr.
Kære Anne
Tak for dit brev :)
Nej, du er ikke en dårlig mor - for du hjælper jo din dreng til at få en lur, som han tydeligt har behov for. Når I har kæmpet om søvnen, så lykkes det at få ham til at sove i løbet af få minutter og han sover godt - og når han vågner, så er han tydelig glad og har langt mere overskud. Derfor er det rigtig fint at du holder fast i at han skal sove midt på dagen - det er dig der er den voksne og derfor dig der ved bedst:)
Men når det er sagt, så er det helt naturligt at han protestere. Han er knap 2.5 år og de fleste børn vil i denne alder protestere over at skulle sove. Han føler sig ikke træt, han vil hellere lege, opleve, mærke verden og han bliver derfor vred når du siger, at han skal have en lur. Og det er rigtig vigtigt at du kan rumme den vrede og frustration der opstår i ham. Lige nu giver det konflikter at du kræver at han sover - men hvis han ikke fik sin søvn ville I få konflikter om alt mulig andet, netop fordi han jo manglede søvn...
At du kan rumme ham betyder at du kan holde ud, at han har det som han har det og det vil f.eks. være en god idé at du viser ham, at du forstår ham - og at du derfor prøver at sætte lidt ord på de følelser han har. Det kan være at sige "det er også dumt at sove, når du hellere vil lege" eller "såå skat, bliver du bare så ked af det?".
Det er rigtig fint at du lægger dig med ham og tilbyder ham at I hviler sammen og det er her naturligvis vigtigt at han ikke sparker, slår ud efter dig osv. Så må du flytte dig fra ham - du skal passe på din mave! Og du skal naturligvis også medtænke, at han måske reagerer fordi du er gravid - og stort tillykke med at du venter dig igen, hvor er det dejligt :) Han mærker at I taler om baby, han ved at baby er i maven, men han forstår ikke hvad det alt sammen betyder. Forandringerne mærker han dog allerede, du kræver måske lidt mere af ham, lidt mere selvhjulpenhed, at han skal gå selv, at du ikke kan bære ham, løfte ham op osv. og han kan godt føle at du på den måde "afviser ham". Og det kan godt gøre, at han derfor lige nu prøver dig lidt mere af - han skal være sikker på at du er der for ham, elsker ham ligeså højt som før :)
Det vil være rigtig godt at du starter dagen til samme tid hver dag. Et fast stå-op-tidspunkt er vigtigt for at middagsluren skal lykkes. Og du kan prøve at gå ud fra ca 6 timers vågenhed - altså at han skal sove ca 6 timer efter han er stået op. Det vil sige, at hvis I starter dagen kl 7 - og det skal I gøre uanset om det er hverdag eller weekend, så skal han sove middagslur kl ca 13 .. timing er afgørende.
Og så vil det være en rigtig god idé ikke at sige, at han "skal sove", hvis han stritter imod dette ord. I stedet kan du sige "ikke sove, men hvile dig". En hvileperiode foregår i sengen, på sofaen eller hvor det nu kan passe og det foregår som en middagslur. Der må gerne være lidt mørkt og dæmpet belysning, du skal undgå legetøj, tv osv. der kan virke forstyrrende. Men du kan f.eks. godt sætte dig og læse en historie imens han ligger stille og lytter, ligesom du også kan sætte lidt afslappende musik på, som han kan ligge og lytte til.
Det kan være en god idé at give ham en hvilesnack, det kan være en banan eller lidt blandet frugt, lidt råkostsalat, en grovbolle med smør og ost eller lignende som et fast ritual før han skal sove. Han må også gerne få en kop mælk (evt. lunet) som del af hans ritual.
Og så skal han bare ligge og slappe af og hvis han er træt og parat - ja så falder han jo nok i søvn og det er så rigtig fint :)
Om aftenen er det en lidt anden situation. Her gælder det samme, at det skal være hyggeligt at komme i seng og det vil være rigtig godt med et fast puttetidspunkt - også her er timing vigtigt. Igen må han også her gerne få godnathistorie osv. så det er rigtig dejligt at komme i seng og en hyggestund, som han kan se frem til. Lige nu har I valgt at putte ham i jeres seng og det er naturligvis helt okay - I skal gøre det, som I fornemmer virker bedst og giver mest ro til hele familien.
Det vil være en rigtig god idé at bade ham om aftenen og badet må gerne ligge 1-1.5 time før han skal sove. I kan f.eks. spise aftensmad kl 18, han kan komme i bad kl 18.30 og måske bade 15 minutter. Herefter kommer han op, får masser af fysisk kontakt og nærhed, bliver smurt med lidt creme eller hvad han nu har behov for og kl ca 19.45 tilbydes han et godnatmåltid i køkkenet. Derefter får han børstet tænder og så puttes han i seng ca kl 20 - og her må du gerne lægge dig med ham i din seng og læse for ham, så han mærker, at du er der, prioriterer tiden sammen med ham.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske