Svar: Pasningsopstart, søvn og dagsrytme (brev 2)
14. september 2013
Alder:
9 mdr.
Kære søde forældre
Tak for jeres brev og jeres skønne ord til mig - jeg føler mig meget priviligeret at få lov til at hjælpe, men husk det er ikke mig, men jer selv, der gør arbejdet :):)
Og hvor er det dejligt, at det går så godt - det lyder virkelig så fint alt det du fortæller. Jeg synes umiddelbart ikke at du skal forsøge at få en ekstra amning ind. Hvis Baby-T falder i søvn uden brystet efter sin godnatgrød, så er det bare super dejligt og så lad det være sådan.
I 10-12 måneders alderen er det ofte passende med to amninger i døgnet og det vil derfor være super fint, at han trapper ned til dette - og hvis han det allerede nu, så er det helt okay. Du skal naturligvis lægge mærke til hans vandladninger - han skal have våde bleer, urinen skal være klar og ikke gul og hans urin skal ikke lugte. Han kan godt have en tungere ble og også mere gullig urin om morgenen, uden at det betyder noget, fordi det skyldes at bleen ikke er skiftet i løbet af natten, men i løbet af dagen skal hans urin være klar. Sørg for at tilbyde ham ekstra vand af kop i løbet af dagen, så hans behov for væske sikres den vej igennem.
To amninger er således fint og derudover må han gerne få lidt ost, som også er en god kilde til kalk. Det kan være smøreost eller ost i stænger, som han kan sidde og gnave. Han må også, som I allerede giver, gerne få sødmælksyoghurt, tykmælk eller A38 med 3.5% fedt og det er også en måde at sikre ham kalk på. Derudover skal han jo spise som I andre, have sovs osv. ligesom han også stadig skal have mælk i sin grød, det hele tæller med.
Det kan naturligvis ikke udelukkes at han vil søge brystet en ekstra gang om natten, for at få lidt ekstra væske og du kan derfor overveje om du skal prøve at lade ham die, holde ham lidt igang, så han spiser effektivt og så amningen ikke tager en time og om han så derefter er parat til at kunne sove uden at du behøver give ham brystet igen. Det vil være rigtig godt at bibeholde amning fra begge bryster sen aften, fordi du så får fyldt ham ekstra op, og han så måske bedre kan undvære brystet i løbet af natten.
Det lyder så fint det du gør, med at give ham nærheden, forsøge at lirke brystet ud af munden igen og igen og jeg krydser fingre for at han snart begynder at kunne komme videre i søvnen uden at det skal tage en time ....:) Du har nu forsøgt en uge og det er okay hvis han har brug for 10-14 dage, men stille og roligt skulle du gerne kunne mærke en forandring - måske skal far prøve at putte med ham om natten og du flytte ud af soveværelset? Hvis han kan dufte dig og din mælk, så er hans behov for at die måske større end hvis du ikke er der. I kan prøve og se hvad der sker, hvis han kun vil sin mor, så må det være sådan :)
Det er vigtigt at tremmesengen er i højde med jeres seng. Det er vigtigt for sikkerheden at der ikke er nogen "huller" han kan falde ned i. Og det er netop tanken, at du kan amme ham liggende og ligge ved siden af ham, berolige og kærtegne, men at I stadig er lidt på afstand af hinanden så han stille og roligt lærer at være for sig selv. Han kan naturligt ikke rejse sig i sengen på samme måde, som hvis tremmerne var for alle sider, men han kan stadig rejse sig i sengens ender og du skal naturligvis være opmærksom på om han kan tumle så meget omkring, at han risikerer at trille ud. Det er derfor også en god idé at være hos ham, når han skal sove og netop forsøge at få roen på ham, ved at ligge ved siden af ham, så han ikke behøver rejse sig, for at vide at I er der for ham...
Og kravler han, så har han jo også mulighed for at kravle ud til jer og putte sig ind til jer, hvis det er hans behov - og igen skal I naturligvis sikre, at han ikke kravler hen, hvor han kan trille ned og komme til skade. Hvis han er meget motorisk og risikoen for fald er stor, så bliver I nødt til at sætte tremmer på sengen igen.
Jeres overgang fra den ene dagsplan til den anden lyder til at fungere rigtig godt og det lyder så fint det I beskriver :) Og så skal der naturligvis være plads til at han alligevel ændrer lidt på det hele under indkøring, fordi alt det nye, de mange stimuli osv. vil påvirke ham og hans søvn.
Og ja - du må gerne putte ham i tremmeseng til formiddagsluren og så putte ham i barnevognen til middagslur. Her skal du gøre det, som du fornemmer fungerer bedst og som bedst hjælper jer videre. Igen faste regler :)
Igen - fortsæt endelig i den gode gænge, det lyder rigtig fint det hele! Og fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske