Brev:
Pasningsopstart, søvn og dagsrytme (brev 2)
14. september 2013
Alder:
9 mdr.
Pasningsopstart, søvn og dagsrytme (brev 2)
Kære Helen.
Tusinde tak for dine svar sidst :)
Jeg beklager, at mine breve altid bliver så lange - men jeg bliver så glad og får så meget hjælp af dine svar, så jeg ender altid med at prøve at få alle detaljer med.
Der er bare mange ting, som virkelig bare kører derudad. Baby-T er allerede begyndt at falde i søvn i vognen, uden at den triller. Vi er begyndt at introducere godnatgrød, som han bare lapper i sig - og så er der sket det, at når jeg putter ham efter godnatgrøden, så falder han i søvn under putteritualet (altså uden at blive amme). Det er jo helt vildt fedt - Baby-T har aldrig kunnet falde i søvn selv på den måde før. Og jeg bliver stadig helt overrasket og glad, når det sker.
Men så er der opstået et andet problem. Hvor jeg så ligge den amning, der kommer til at mangle?
Lige nu ammer jeg inden eftermiddagslur, inden nattesøvnen og sen aften (de 1-2 gange han vågner yderligere om natten, der lirker jeg brystet ud af munden på ham). Så når han falder i søvn uden amningen til natten, så er det kun 2 reelle amninger pr. døgn. Og amningen inden eftermiddagsluren prøver vi jo også at skære væk.
Og i forhold til det med at lirke brystet ud, mens jeg ammer ham liggende, der er jeg lidt i tvivl om, hvorvidt jeg gør det rigtigt?
Når Baby-T vågner om natten, så prøver jeg først, om jeg kan få ham til at sove videre uden at amme, hvis det ikke lykkes. Så ligger jeg mig tæt med ham (hans tremmeseng er spændt fast til vores seng) og ammer ham. Når der er ro på hans krop, så begynder jeg at lirke brystet ud af munden med den ene arm (den anden arm er under mit hoved), når brystet er ude af hans mund, så læner jeg mig lidt væk, så brystvorten ikke er lige ud for hans næse og mund. Hver eneste gang jeg gør dette, så søger han igen med det samme og begynder at ligge og daske til mine bryster for at få mere. Så giver jeg ham brystet, og sådan fortsætter det i ca. 1 time (og det er 1 time hver gang, han vågner). Jeg har lirket hver gang i 1 uge nu, og det undrer mig lidt, at der endnu ikke er nogen tegn på, at han vil begynde at overgive sig til søvnen uden brystet.
Jeg vil lige tilføje, at jeg ikke ser noget behov for at stoppe helt med at amme. Det har altid kørt godt med amningen, og jeg vil gerne fortsætte med at amme ham, til han er 1 år.
Baby-T er jo en lille vildbasse, der så små er begyndt at stå op på sine to tykke og usikre ben. Lige nu har vi fjernet den ene side på hans tremmeseng, og spændt den fast på vores dobbeltseng. Tremmesengen er ligesom i midterhøjde, så madrassen er i niveau med vores seng - hvilket er rigtig praktisk, når jeg ammer ham liggende. Men nu hvor han er begyndt at rejse sig, så vil man jo normalvis sætte tremmesengen ned, så han ikke kan falde ud. Men hvis vi gør det med tremmesengen påspændt vores seng, så vil Baby-T komme til at ligge i et hul, og det vil blive rigtig svært at amme ham liggende.
Hvad anbefaler du i denne situation?
Og til sidst lige i forhold til dagsrytmen, og forberedelse til privat dagpleje:
Vores privatedagplejer kører med en dagsplan, der ser således ud:
Kl. 8.00: Hendes 4 børn kommer
Mlm 8.00/9.00: Formiddagslur
Kl. 9.30: Formiddagsmad
Kl. 11.30: Frokost
Kl. 12.00: Middagslur
Kl. 15.00: Eftermiddagsmad
Kl. 16.00: Børnene bliver hentet
Vores dagsplan ser pt således ud:
Kl. 06.00: Vi vækker Baby-T og står op
Kl. 07.00: Havregrød m. frugt (jern-dråber)
Kl. 08.00: 1/2 bolle, frisk frugt og frugtmos (d-dråber)
Mlm 8.30/9.00: Puttes til formiddagslur i vognen
Kl. 11.30: Rugbrødshapser m. forskelligt smørbart pålæg og rester fra aftensmaden
Mlm 13.00/13.30: Ammes og puttes til eftermiddagslur enten i tremmesengen eller i vognen
Kl. 16.00: Tykmælk m. frugtmos, 1/2 bolle og frisk frugt
Kl. 18.00: Børnevenligt familiemad i hapser og noget til hånden
Kl. 19.00: I bad og derefter nattøj på
Kl. 19.40: Majsgrød m. frugtmos og frisk frugt
Mlm kl. 20.15/20.30: Falder i søvn i tremmesengen
Mlm kl. 23.00/24.30: Vågner og bliver ammet godt af begge bryster
Mlm kl. 24.30/06.00: Vågner 1-2 gange, hvor jeg ammer og lirker brystet ud af hans mund
Så i løbet af den næste uge regner vi med at få lagt formiddagsluren fast kl 08.30 og eftermiddagsluren fast til kl. 13.00. Og ugen efter få flyttet eftermiddagsluren yderlige 1/2 time tilbage. På den måde er vi kun 1/2 time fra dagplejerens tider, når vi starter op til d. 1. oktober. Og vi har talt med hende, og hun er selvfølgelig indforstået med, at Baby-T er den lille og derfor bliver puttet til sidst til at starte med.
Lyder det nogenlunde i dine ører?
Endelig over jeg at bytte rundt således, at han bliver puttet til formiddagsluren i sin tremmeseng uden at blive ammet - da det er til denne lur, han falder lettest i søvn.
Også putte ham i vognen om eftermiddagen, og på den måde lære ham at falde i søvn uden amningen inden luren. Jeg har nemlig prøvet i den uge, der er gået siden mit sidste brev at putte ham uden amning til eftermiddagslur i tremmesengen - men det er bare helt umuligt for mig.
Tror du, at det kunne være vejen frem?
Tak igen for dine svar - jeg glæder mig allerede til dine svar.
Og tak for al din hjælp.
Tænk at du har hjulpet os i 3 mdr, fra at Baby-T vågnede hver eneste time hver eneste nat og han kunne kun falde i søvn i vores arme, mens vi vuggede og vuggede ham. Til nu hvor han kun vågner 1-2 gange på en hel nat, sover i sin tremmeseng og kan falde i søvn selv.
Du har simpelthen været en ubeskrivelig hjælp i vores lille familie - TAK!!