Brev:
Problemer med middagslur
13. september 2013
Alder:
18 mdr.
Problemer med middagslur
Kære Helen
Så har jeg igen brug for et søvn-råd fra dig:-)
Vores dejlig lille datter på halvandet år har den sidste halvanden måned været rigtig svær at putte til middagslur. Så snart vi ligger hende i barnevognen bliver hun virkelig ked af det. Skriger og kæmper for at komme op. Nogen gange lykkes det at aflede hende med lidt legetøj, ting vi kan kigge på på vejen o.lign. så hun hurtigt stopper igen og – de gange vi har været rigtig heldige falder hun så i søvn herefter. Men de fleste gange starter det hurtigt igen og hun bliver helt kørt op og virkelig ulykkelig, så vi er nødt til at tage hende op igen.
Hun har flere gange i sit liv haft perioder, hvor hun ikke ville sove i barnevognen og hvor jeg i stedet har ammet hende i søvn eller gået med hende i bæresele til hun faldt i søvn – begge dele uden gråd. Men det er længe siden og hun har det sidste lange stykke tid været rigtig nem at putte. Vi har bare skulle gå en smule – og nogen gange bare rokke med barnevognen, så faldt hun i søvn på få minutter.
Lige sådan har det været i vuggestuen.
Hendes protest over at skulle falde i søvn i barnevognen er tidsmæssigt faldet sammen med det tidspunkt de begyndte at putte hende i krybbe i vuggestuen og ikke rokke hende i søvn. Jeg tænker derfor om dette skift kan være årsagen? Det pudsige er bare at de i vuggestuen siger, at hun ikke er ked af det når hun bliver puttet. Nogen gange har hun brokket sig en smule, men aldrig ulykkelig, som jeg oplever det. Kan det være at hun alligevel er utryg ved at blive puttet i krybbe, men ”gemmer” reaktionen til det er hendes mor eller far der putter hende. Eller hvad kan årsagen være? Og ikke mindst: Hvad kan vi gøre ved det?
Som regel tager vi hende op, lader hende være oppe lidt og få lidt at drikke – evt. en bolle og prøver så igen senere. Men så starter det ofte forfra, de fleste gange går det dog hurtigere anden gang, men altså bestemt ikke uden gråd og nogen gange bliver det ved og så har jeg måtte gå med hende i armene indtil hun faldt i søvn. Jeg har også enkelte gange ladet hende blive ammet og så falde i søvn på den måde. Men det gør jeg ikke mere, for vi fik for lidt tid siden (overraskende udramatisk) trappet amningen ned, så hun kun får når hun skal sove om aftenen, og en gang i løbet af natten/tidlig morgen.
Vi har også prøvet at ligge os med hende og putte hende indenfor i sengen. Men det er helt umuligt.
I starten af denne periode med problemer med at putte til middagslur var jeg overbevist om, at det ikke skyldtes at hun ikke var træt, fordi hun jo netop faldt i søvn når jeg gik hjem med hende i armene. Men nu er jeg alligevel kommet i tvivl. I vuggestuen er de nemlig begyndt at putte hende senere (før var det ca 11.15, nu er det mellem 12.15-12.50). Jeg tror det startede med, at der kom nye børn ind, som var mere trætte og derfor blev puttet først, men nu er det også fordi hun tager lang tid om at falde i søvn hvis de putter hende før.
Sidste weekend prøvede jeg derfor også først at putte hende ved 12.30 tiden. Men det gjorde ingen forskel. Søndag gik jeg med hende i næsten halvanden time. Meget af tiden sad hun bare op og kiggede, hvis jeg prøvede at ligge hende ned blev græd hun og kæmpede sig op igen. Til sidst gav jeg op og det endte med at hun slet ikke sov til middag den dag. Overraskende nok var hun ikke specielt pylret i løbet af eftermiddagen. Hun har dog været træt, for da jeg puttede hende lidt i syv faldt hun i søvn på få minutter.
Et andet problem ved at hendes middagslur er kommet til at ligge senere er at hun først kan puttes sent om aftenen. Her er det som regel ikke fordi hun er speciel ked af det (for hun ammes stadig i søvn, det andet vil bare ikke lykkes). Hun ganske enkelt ikke træt og falder som regel først i søvn ved 20.30-21.00 tiden. Nogen dage er den 21.30-22.00. Det svinger noget afhængig af hvor lang hendes middagslur er (den svinger mellem en time og to en halv time) og for at det ikke bliver en kamp hver aften er vi begyndt på at lade puttetidspunktet afhænge af hvornår hun er vågnet fra middagsluren.
Jeg er dog lidt i tvivl om, hvorvidt det er dumt på den måde ikke at have en helt fast rytme og om det ville være bedre i stedet at vække hende de dage hun tager en lang middagslur så hun til gengæld kan falde i søvn på samme tidspunkt om aftenen.
Vi er begyndt at holde fast i et fast stå-op tidspunkt om morgenen (kl. 6). Det har tidligere ikke givet så meget mening, da hun nogen dage ikke kunne sove længere end til kl 5 (og nogen dage endda 4.30!), og det magtede vi ikke at gøre til det faste tidspunkt. Men de seneste måneder er hun begyndt nogen gange at sove til 6.30-7 tiden hvilket er dejligt, men i vuggestuen har de oplevet at hun i de dage har været sværere at putte. Så nu står vi op kl 6, som også er det tidspunkt hun de fleste dage vågner af sig selv, og nogen dage vågner hun og kan alligevel ikke sove længere end til kl. 5.30.
Jeg er dog noget i tvivl om det er den rigtig strategi at vække hende (både om morgenen og middag) jeg tænker på om vi ”tager søvn fra hende”. For i forvejen sover hun ikke specielt meget. Hun kan således godt have nætter der kun går fra kl 22 til kl 6.
Det mindede mig meget om den periode vi havde inde hun gik over til kun at få en lur (det gjorde hun da hun lige var fyldt 1 år efter en lang overgangsperiode). Her havde vi også rigtig svært ved at putte hende til hendes anden lur. Og når hvis hun sov særlig længe kunne hun først sove sent om aftenen. Da vi gik over til at hun kun fik en lur, kom det til at fungere godt. Men er det ikke alt for tidligt at afskaffe middagsluren?
På forhånd tak for hjælpen.
Moren til den friske pige