Brev:
Søvn og mælkeindtag i overgangsperioden
11. september 2013
Alder:
4 mdr.
Søvn og mælkeindtag i overgangsperioden
Hej Helen
Tak for dit sidste svar på mine spørgsmål.
Vi træner lange lure hele tiden og det lykkes oftest en gang om dagen - dog desværre ofte om formiddagen, hvilket betyder at hun bliver mere og mere træt som dagen skrider frem.
Er din teori at man ved at trille/vugge/nusse dem videre i søvnen ændrer deres indre ur til at tage en længere lur? For man kan vel også vænne dem til at skulle være i bevægelse for at komme videre i søvnen og det er jo et problem i forhold til institutionsstart?
Nogle dage når hun har taget 3 lure af 45 min varighed kæmper jeg for en fjerde lur, som så skal blive længere. Men er det dumt at sove 1 1/2-2 timer ved 17/17:30 tiden? Vi forsøger at holde fast i at puttetritual starter kl 20:10 og at hun sover kl 21 - og det lykkes nærmest på klokkeslettet hver dag. Men hvis hun tager 4 lure af 45 min varighed, og dagen måske er startet tidligt, kan det faste puttetidspunkt godt betyde at hun skal være vågen 3 timer om aftenen. Så skal vi kæmpe for en længere lur sidst på dagen for at hun får en lang lur eller bare lade det være en kort igen selvom hun så ikke får en lang lur i løbet af dagen?
I forhold til stå-op tidspunkt er jeg også lidt i tvivl om jeg gør noget dumt. Hun er begyndt at vågne omkring 6:15 og jeg synes at lidt over 9 timer (med et måltid ved 4-5 tiden) er for lidt til hendes alder, så jeg forsøger at få hende til at sove videre. Jeg kan nemlig også se, at hun allerede er træt efter en time hvis vi står så tidligt op. Så jeg forsøger først med sutten men hvis det ikke duer, ammer jeg hende liggende og så kan hun oftest tage 45 min mere - men aldrig mere end det. Men er det dumt at forsøge at trække morgenen lidt ud eller vågner hun så tidligt fordi hun generelt er dårlig til at komme videre i søvnen og sover lettere om morgenen? Nogen gange lykkes det heller ikke at få hende til at sove videre, så når det gør, må det vel være et tegn på at hun stadig er træt?
Hvordan gør vi i forhold til at ændre puttetidspunkt til tidligere - sker det gradvist så søvnen også forlænges eller den dag den 3./4. Lur forsvinder?
Begynder de st sove længere om natten når de bliver lidt ældre? Der er jo langt fra 9 til 12 timer- eller 11 for den sags skyld :-)
Kan man lære sit barn at sove en længere nattesøvn eller er det fuldstændigt umuligt at rette på?
Mit andet spørgsmål handler om mælkeindtag i overgangskost-perioden. Hun bliver delvist ammet og jeg forsøger at hælde så meget mme som muligt på hende efter amning inden hver lur. Hun bliver ammet efter en lur og så både amning og mme før en lur. Men hvordan skal jeg gøre når hun får mad? For der er da noget om at deres mælkeindtag skal være mindre end nu og at man kan "risikere" at de ikke kan spise maden hvis de bliver for mætte på mælken?
Med venlig hilsen
Anne Louise