Svar: Søvnproblematik - 8 mdr.
11. september 2013
Alder:
8 mdr.
Kære Simon og Lukas mor
Tak for dit brev og hvor er det dejligt at høre fra dig igen - det lyder som om at Simon og du trives, tænk at han nu er blevet 6.5 år - stor dreng! Og hvor er det dejligt at du har valgt at få lillebror, mange gange tillykke med det :)
Du har ganske ret i at der sker udviklingsmæssigt meget nu og at det naturligvis spiller ind på søvnen og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig - for der er, som jeg ser det, flere ting der spiller ind hos jer :)
For det første alderen - og netop 8-10 måneders alderen er ofte udfordrende. Det handler om at Lukas nu er i separationsfasen. Det betyder at han øver sig i at være mere og mere på afstand af dig. Selvom du ikke synes han er så hurtig motorisk, så er han dog igang med at krybe, gør tegn til at kravle og bevæge sig mere og mere ud i verden på egen hånd og netop dette, at han begynder at vende sig lidt mere ud mod verden og omgivelserne, andre personer, medfører en separationsangst, en angst for fremmede og et barn som tydeligt protesterer, hvis du prøver at gå fra ham.
Man oplever det ofte både om dagen og om natten. Om dagen reagerer han f.eks. hvis du går ind i et tilstødende lokale - hvis du f.eks. går fra stuen og ud i køkkenet, kan han blive rigtigt ked af det - og han viser stor gensynsglæde, strækker armene ud mod dig ("tag mig op") og søger stor fysisk kontakt, når han ser dig igen. Og også om aftenen vil han naturligt søge ekstra fysisk kontakt. Det er svært for ham at give slip på dagen og alle oplevelserne og han har brug for din hjælp for at kunne overgive sig til søvnen.
Det samme gælder, ved opvågningerne undervejs i søvnen - både om dagen og om natten. Den store motoriske uro han har i kroppen, fordi han motorisk bruger sig selv mere og mere, gør at han har svært ved at ligge stille. Han får sig lagt i stillinger han ikke selv kan komme væk fra, ligger f.eks. i kravlestilling og rokker frem og tilbage, ligger og kaster hovedet frem og tilbage, slår ud med armene, sparker med benene osv. Han har en stor motorisk rastløshed, har svært ved at slappe af, når han skal sove.
Den fase han går igennem lige nu er rigtig svær, for på den ene side har han rigtig meget brug for at du er der, brug for at se dig for at forstå, at du ikke er forsvundet og han er lidt sårbar overfor, når du ikke er der. De fleste børn er omkring 16 måneder inden de helt forstår at man er der, selvom man ikke kan ses med det blotte øje. Man kan sige at separationsfasen er en periode, hvor han har brug for at være mere tilknyttet for netop at kunne separere sig ... han klynger sig lidt ekstra til dig, for at kunne slippe dig :)
Det er rigtig vigtigt at du forsøger at holde fast i en nogenlunde ens dagsrytme - det vil sige faste tidspunkter for hvornår I står op - samme tid uanset om det er hverdag eller weekend, faste puttetider i løbet af dagen og han skal sove to lure dagligt, en formiddagslur og en middagslur, faste spisetidspunkter hele dagen igennem og han skal have mange små måltider, fast puttetidspunkt om aftenen og her med et helt fast ritual og det vil f.eks. være rigtig godt at du introducerer en godnatgrød nu. Hele dagens rytme, har betydning for hvordan han sover om natten.
En dagsplan kan se således ud:
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop
Storebror afleveres i skole
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur og sover her måske 45-60 minutter
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk og suppleres med små hapsere af rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 13 - tidspunktet afhænger af hvor lang en formiddagslur han tager og her sover han måske et par timer, måske 2.5 time
Storebror hentes
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En lille portion tykmælk med revne æbler, frugtmos eller lignende, vand af kop Storebror har sikkert også brug for et mellemmåltid om eftermiddagen og drengene kan spise sammen.
Aften 18: Udgangspunktet er familiemad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Maden skal smage af noget og der skal både være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres evt. med lidt creme eller lignende.
Tilbydes godnatgrød i køkket f.eks. kl 19.30, får børstet tænder.
Flaske og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23-24: Flaske og sover uden yderligere mælk til næste morgen tidlig.
Ud over at sirek ham mange små måltider og en helt fast rytme dagen igennem, så er det rigtig vigtigt at du nu forsøger at lære ham at sove uden at han behøver være i din favn og uden at han når at falde i søvn med flasken i munden - han skal beroliges og have nærhed og mælk, men det skal nå at blive adskilt fra det at overgive sig til søvnen. Det handler om søvnassociationer.
Søvnassociationerne skal ændre sig i takt med at barnet bliver ældre, det der starter som en god og naturlig søvnassociation kan ændre sig til at være en uhensigtsmæssig søvnassociation.
De gode søvnassociationer er:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
De mindre gode søvnassociationer er:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode, fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted, hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne.
Hvis din dreng er afhængig af at være i favn, af at få flaske eller afhængig af at blive vugget, når han skal sove, så vil han naturligt falde fint i søvn med disse trygge rutiner - men han vil sove kortvarigt og vågne op og søge dig igen og igen indtil han atter tager op, vugges, får flasken igen osv.
Vi vågner alle sammen 10, 15, 20 gange i løbet af en nat, vender os, trækker dynen lidt op, sparker den af, drejer om på den anden side, retter på puden osv. Det er helt naturligt og når vi har disse små opvågninger om natten, så er det vores søvnassociation, der skal få os til at sove videre igen. Vi registrerer simpelthen i vores underbevidsthed om alt er som det var, da vi faldt i søvn, og hvis det er det så sover vi roligt videre, men hvis det ikke er det, så vågner vi yderligere op og kan ikke sove, før vi finder det igen.
Og det lyder for mig som om at din lille dreng har et søvnassociationsproblem - han kan ikke komme videre i søvnen uden at du tager ham op, vugger ham osv. fordi det er det han forbinder med at falde i søvn :)
Det er helt fint at I sover sammen, men det er rigtig vigtigt at du nu forsøger at arbejde på at han sover ved siden af dig - og at du bruger de kærtegn, beroligende ord osv. som du tænker vil kunne være gode og hjælpe ham til at komme videre i søvnen med fremover. Og det er naturligvis rigtig vigtigt at din mor forsøger at skabe samme rutiner de nætter hvor hun passer ham - så I gør det samme og holder fast i at det er sådan nu. Stadig masser af nærhed, fysisk kontakt osv. fordi han jo lige nu har en alder, hvor han naturligt søger dig ekstra meget - men samtidig prøve at få ham til at lære at sove, uden at han skal vugges, have flaske eller lignende for at sove igennem. Det er svært jeg ved det godt, men det kan lade sig gøre.
Og ja, måske ændrer det sig efter 10 måneders alderen, det kan sagtens tænkes, men ofte kræver det at du arbejder lidt for sagen, for ellers vil han naturligt stadig kunne forvente at du tager ham op, vugger ham i dine arme osv. fordi det er det han altid har lært ... :)
Jeg håber at min dagsplan og mine tanker omkring søvnen vil hjælpe dig lidt videre og både give lidt idé om, hvad der mon sker hos jer og hvordan du kan arbejde fremad :)
Rigtig meget held og lykke - og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske