Svar: 8 måneder barnet ude af balance med alt
9. september 2013
Alder:
8 mdr.
Kære Erika
Tak for dit brev og velkommen til - og du skriver rigtig godt dansk! :)
Min umiddelbare tanke er, at der nok er flere ting som spiller ind hos jer, og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig - og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker I kan bruge i jeres lille familie.
For det første har jeres dreng en alder lige nu, hvor han naturligt ofte vil lukke munden for skeen. Sådan er det for de fleste børn i 8-10 måneders alderen og det skaber naturligt stor frustration, når vi ikke rigtig kan få vores børn til at spise den mad, som vi synes de skal spise. Det handler dog sjældent om kræsenhed, men derimod om at barnet rigtig gerne vil selv. Jeres dreng er langt mere selvstændig nu og viser naturligt mere egen vilje og nogle gange vil han protestere mod skeen, fordi han ikke vil mades, men i stedet vil spise selv.
Han kan ikke selv spise med ske, det er han for lille til, men han kan godt begynde at få mad i små stykker og også større stykker i hånden, som han kan sidde og gumle på - og her er det rigtig vigtigt at give det tid, for øvelse gør mester.
Jeres dreng er også født lidt før tid og det kan naturligt også spille ind, så han har brug for lidt mere tid før han er parat til at tygge og finde ud af at have mad i en fastere konsistens inde i munden. Derfor tænker jeg, at I måske skulle prøve at gå lidt ud fra en "mellemalder" - altså ikke give ham "6 måneders mad" eller "8 måneders mad", men prøve at finde retter, som passer til et barn på 7 måneder. Det betyder at hapsere måske nok er for voldsomt for ham lige nu, men at 6 måneders blendet mad er for fint. Og mit forslag kunne være at I f.eks. begyndte at komme lidt fint hakket fisk eller kød ned i mosen eller prøvede med lidt kogte ris.
I første omgang skal det ikke være ret meget, bare ganske lidt til at give maden en lille smule struktur - altså stadig blendet mad, og så er der lige et lille kogt riskorn, som han kan mærke med tungen og fornemme. Og I kan godt bruge den mad på glas, som han er glad for og tryg ved - og så selv tilsætte lidt kogte ris eller lidt kød eller fisk og dermed selv styre hvor groft I gør det.
Samtidig skal han også have mere mad i hænderne, så han vænner sig til at røre ved maden og også vænner sig til at komme det i munden, smage, sutte saft ud af maden, opbløde med spyt osv. Det er vigtigt fordi det giver ham fornemmelse for smag og det giver ham også følelsen af at spise selv - men samtidig lærer han også hvor i munden maden skal være, at en brødbjælke, en frugtbåd osv. ikke skal for langt tilbage i munden, for så stimuleres brækrefleksen.
Du skriver at hans interesse for at sidde med noget i hænderne ikke er så stor og jeg tænker at det kan være en overvejelse værd om han mon har behov for lidt stimulation af sine sanser. Nogle børn har problemer med deres berøringssans. De bryder sig ikke om at røre ved mad og kan også reagere på berøring generelt, måske kan du se at han vægrer sig mod at du aer ham på kroppen, kysser ham eller han reagerer måske når han får tøjet af, han bliver måske stiv i sin muskulatur og du kan se at han ikke bryder sig om det.
Hvis han føler ubehag ved berøring og især ved berøring i munden, så vil det naturligt være ubehageligt for ham at spise. Nogle gange er ubehaget på tungen og berøring af ganen - og netop derfor kan det at skulle tygge eller arbejde med fastere føde i munden være ekstra svært. Hvor den flydende skemad er lettere at synke, den kommer lettere forbi tungen og ganen, som jo er ubehagelige berøringsflader.
Der findes privatpraktiserende ergoterapeuter som tilbyder behandling af børn med sansemotoriske problemer og herunder også børn der på grund af sansemæssige udfordringer, har svært ved det med maden.
Det er rigtig godt at du ammer, så han får mælk via dig, da han ikke får mælk i øvrigt og det vil være rigtig godt hvis du kan amme ham 3-4 gange i døgnet. Mælk er en vigtigt kilde til især kalk og børn har brug for kalk til deres knogler. Men netop kalk fra modermælk optages rigtig godt, - 60-70% optages fra modermælken til barnet og derfor er det godt at du ammer.
Det betyder dog også at du skal amme om aftenen og natten - og du skriver, at du helst ikke vil amme ham om natten, men gør det fordi han har været forkølet. Og jeg tænker, at det faktisk er rigtig vigtigt at du ammer ham, så han får sit behov for mælk dækket via dig. Det er vigtigt at amningerne ligger, så han får sit behov for mælk dækket uden at mælken tager pladsen og lysten fra den rigtige mad. Det er vigtigt at han også har appetit til at spise, når du giver ham mad.
Og alternativet til amning er derfor at du giver ham flaske - hvis han ikke ammes, så skal han have modermælkserstatning - og du kan godt købe speciel erstatning, hvis han ikke tåler komælk eller produkter lavet på komælk. Det kan du tale med jeres læge om :)
Hvis vi forestiller os en dagsplan til et barn på 7 måneder (for at møde ham på midten) så ser mit forslag således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre
Morgen 7.30-8: Tilbydes lidt friske bløde frugtbåde i hånden at sutte på og du følger efter med lidt grød, vand af kop. Prøv at give en ren grød uden gryn tilsat en lille smule grød af flager, så han får lidt struktur.
Formiddag 9-9.30: Tilbydes igen lidt friske bløde frugtbåde i hånden og du følger efter med lidt frugtmos, vand af kop. Køb f.eks. frugtmos med fuldkorn - det giver lige frugtmosen lidt struktur.
Puttes til formiddagslur uden amning - det er med til at give appetit til frokosten
Frokost 11.30-12: Tilbydes grøntsagsmos - prøv med pureeret mos og tilsæt så en lille smule kogte ris, eller lidt fint hakket kød eller fisk, igen for at give en lille smule struktur i den mos, som han kender og er glad for. Suppleres med lidt ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Tilbydes igen lidt frugtbåde i hånden og suppleres også her med lidt frugtmos og bærmos, prøv igen at give ham fuldkornsfrugtmos eller prøv at give ham lidt lind grød blandet med lidt "flagegrød" og frugt. Vand af kop.
Aften 18: Prøv at lade udgangspunktet være den mad I spiser - så han får det samme som jer, men igen pureret i en konsistens som han kan kapere - og så tilsætte lidt kogte ris, lidt kød eller fisk i meget små mængder, kun så han lige får lidt at studse over. Og giv ham også her mad i hånden, brødskorper, agurk, en kartoffelbåd fra ovnen, lidt kogte stykker blomkål, broccoli eller lignende. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig, hvor han så ammes igen og på den måde får sit behov for mælk dækket.
I forhold til søvn, så tænker jeg at dagens rytme, hans indtag af mad, amningerne osv. naturligt alt sammen spiller ind og måske vil min dagsplan her hjælpe jer, så nætterne naturligt også bliver stille og roligt bedre :)
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre og vil også anbefale dig min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du opskrifter og guides igennem måned for måned, på den måde kan du gå ind på "7 måneder" og starte der og så gå gradvist frem, så hans spring ikke bliver for store for ham.
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske