Brev:
8 måneder barnet ude af balance med alt
9. september 2013
Alder:
8 mdr.
8 måneder barnet ude af balance med alt
Hej Helen
Jeg heder Erika og jeg er fra Sverige. Jeg har været så heldig at finde din side, da min partner er dansk og vi har en 8 måned gammel baby sammen. Jeg skriver nu så godt jeg kan på dansk og håber du forstår, hvad jeg skriver :) Da dette er min første brev og jeg vil have dig til at lære mig og min søn en lille smule at kende for at forstå os bedre og svare, så kan jeg desværre ikke holde mig til kun ét emne i denne e-mail , men jeg vil dele det hele op, så godt jeg kan og skrive så klart og fuldstændigt som muligt :)
Lad os starte med at skrive, at vores søn er 8 måneder gammel (38 uger for at være præcis), født 2 uger " for tidligt ". Helammat ham til 6 måneder med henblik på at begynde at indføre grød og dåsemad. Jeg forstod allerede da han ammede at han sandsynligvis reagerede, når jeg drak og spiste mejeriprodukter og krydret mad (f.eks , indisk, thai eller mad med masser af løg i ), da han fik et rødt udslæt i ansigtet af mælk og en masse luft i maven af løg og krydderier, og også af mælk. Det har været en meget vanskelig balancegang i de første 6 måneder. Når vi introducerede mad, vi fik det bevist, at han er overfølsom overfor mælk (mod glycoprotein i mælk ), da han reagerede på en dåsemad med mælk i starten og igen da vi forsøgte for to uger siden, da vi gjorde endnu et forsøg med købt grød baseret på komælk. Han spiser nu mejeri-fri havregryns grød og babymad uden mælk og helst heller ikke med løg da dette også giver ham luft i maven.
Han er lige siden han blev født en meget viljestærk, interesseret, hurtig til at lære og for det meste glade og energisk baby. Han var hurtig til både at løfte hovedet, røre tingene, forudse tingene, kravle og nu ved 8 måneders alderen kan han rejse sig op ved forskellige møbler. Han sidder fint og stabilt uden støtte. Han har kun nogle få øjeblikke hver dag, hvor han bare sidder stille (når vi f.eks. læser en bog ), og han vil hele tiden opdage nye ting og røre sig.
Søvn har gennem hele sin opvækst ikke været hans største interesse, især om natten. Han han de første 6 måneder vågnet op mange gang og ofte er det fordi han har ondt i maven eller vil amme. Da han var 7 måneder, og vi havde fået ind i en god rutine med mad i løbet af dagen og uden mælk eller løg så begyndte han faktisk sove igennem om natten (med opvågnen bare tale om 1-3 gange).
Nu til vores problem, vi har. Vores søn har hurtigt vist, at han elsker HIPP dåsemad og det er bare sagen - det er så glat, puréad og "fedtet " i tekstur end fx Semper som har en tykkere, grov og ruhåret konsekvent lige fra 6 måneder. Nu har vi prøvet at begynde at indføre Hipp babymad fra 8 måneder, men han nægter at spise det, da det er ligesom Semper 6 måneders maden mere grove og ru i tekstur. Han sætter det i halsen eller spytter det ud og han bliver sur, og begynder at gnide sig i øjnene. Han bliver træt og distraheret ønsker ikke at spise mere.
Tog det op med vores sundhedsplejerske som vi har og hun troede vi ville lykkes ved at give ham knækkebrød med f.eks. leverpostej at sutte på til det bløder op, samt ved at give ham ærter og avocado, og andet mad i små stykker. Når vi gjorde det blev han meget sur. Han blev så vred og nægtede at åbne munden og de får stykker han tog fik han galt i halsen eller spyttede ud. Han viser ingen interesse i at tage mad i munden selv og smage det. Omkring dette tidspunkt (for omkring 2 uger siden), så begyndte han at sove dårligt, specielt om natten. Han vågner rigtigt mange gange hver nat og vil amme og nogle gange har han svært ved at falde til ro efter han har ammet og vil bare være vågen.
Det eneste han nu ville spise i den periode var Hipps 4 måneders. dåsemad med gulerødder. nu er det blevet lidt bedre, og han spiser nu også de andre former af dåsemad han kan lide fra Hipp (6 måneder), hvilket er uden mælk og løg - men så snart man tester at give en ske med Hipp otte måneder, bliver han vred og gnider sig i øjnene og nægter at spise. da han sultestrejkede, var han derudover forkølet, så det kan også have påvirket ham.
Har du nogle forslag til, hvordan man kan få ham i "balance" igen med mad og søvn og hvordan man begynde at introducere "rigtig" mad, da det indtil videre absolut ikke er lykkedes, heller ikke med hjemmelavet mad? Jeg vil ikke amme ham om natten men nu når ham har været syg og når ham nægtet spise har ham begynd at amme om natten igen.
Mange tak for din hjælp og før en super god side! :)
Erika