Svar: Søvn og amning/ amning og søvn :-)
9. september 2013
Alder:
3 mdr.
Kære Anne
Tak for dit brev og velkommen til - tillykke med den lille dreng, hvor er det dejligt at I har fået ham, jeg kan forstå at I har kæmpet længe!
Og sikke et par måneder I har haft, det har ikke været let, og jeg kan godt forstå, hvis du er og har været rigtig træt. Det lyder dog som om at der stille og roligt er ved at være lidt mere ro på hjemme hos jer - det går bedre nu og far kan stille og roligt tage mere og mere over og det er super dejligt.
Og sådan skulle det jo gerne blive ved med at gå - og derfor tænker jeg også at du måske skal overveje at give lidt mere flaske. Hvordan har du det med det? Du fortæller at du ammer med brik og at du, hvis du sidder med ham i favnen og med brystet klar, nogle gange kan få ham til at sove et par timer - men ligger han for sig selv, så sover han kun 25-30 minutter af gangen. Du fortæller også at han får flaske som supplement til amning eftermiddag og aften og at han ofte sover godt aften og nat og det er derfor nærliggende at tænke, at der er en sammenhæng her.
Samtidig så er jeres dreng lige nu i en rigtig svær alder, hvor mange børn faktisk har tendens til at slatspise og slatsove lidt hele dagen igennem. Netop i 3-4 måneders alderen er børn mere opmærksomme på verden, de følger tydeligt med, de bruger sig selv mere fysisk og mentalt, drejer hovedet bevidst efter ting, skelner tydelig mellem om de er hjemme eller ude, om de er i favn hos mor eller en fremmed osv. Det betyder at børn i denne alder meget let lader sig forstyrre - og især når de skal spise. Måske har du lagt mærke til, at han kan have svært ved at koncentere sig om amning? Han dier, slipper - kigger efter ting, tager måske fat igen, slipper og gider så alligevel ikke mere, det er sjovere at lege og være opmærksom på verden...
Og det betyder at man let kommer ind i en rutine, hvor barnet mere eller mindre slatspiser, slatsover, slatspiser og atter slatsover - hele dagen igennem og derfor kan det være en rigtig god idé at arbejde på at barnet får lidt mere mad. Det lyder som om at du faktisk har overvejet dette, fordi du spørger om det vil være en god idé at starte med skemad, når han bliver fire måneder - og det kan godt være, men i første omgang, så handler det faktisk mere om at han skal have mere mælk - at han enten skal ammes lidt hyppigere eller skal suppleres lidt mere med flasken.
Hvad du skal vælge afhænger helt af, hvordan du har det med amning og flaske. Jeg synes det er utrolig flot at du stadig ammer, med de udfordringer I har haft undervejs og jeg tænker også at det vil være rigtig dejligt for både dig og ham, at bibeholde amningen så længe som muligt - men også at det kan give jer mere ro, overskud og bedre søvn, hvis han stadig får flaske og måske lidt mere flaske...
Der er naturligvis altid en risiko for at amningen stopper, jo mere flaske man giver. Det er hyppigheden af amningerne, som øger din mælkemængde og det betyder at det giver mere mælk at amme hver 2 time i stedet for hver 4 time. Det ikke altså ikke tilsvarende mere mælk at amme i 40 minutter i stedet for at amme i 20 minutter.
Der er ikke rigtig nogen mening med at du sidder og ammer i flere timer i træk, det kan du naturligt ikke holde til i længden og når man samtidig skal tage hensyn til hans alder og den udvikling han går igennem og tendensen til at "slatspise", ja så vil jeg anbefale dig, at du forsøger at skabe en rytme, hvor du enten:
Ammer ham, når han vågen og parat, skifter ham, svøber ham og ammer ham igen (evt. fra modsatte bryst) før du så putter ham eller at du
Ammer ham, når han er vågen og parat, skifter ham, svøber ham og supplerer med en flaske før han så puttes til lur.
Det er vigtigt at mælk indgår som en fast del af hans putteritual og du kan vurdere om det vil være bedst med amning inden eller med en flaske inden. Du behøver heller ikke gøre det helt fast hver gang, man kan godt variere i løbet af dagen, som du synes passer bedst og som du fornemmer behovet er.
Mælk SKAL indgå som en fast del af hans putteritual. Hvis du ammer ham, så vil det være fint at du lægger dig med ham og ammer ham liggende i din seng (hvis du kan med brikken - det kan kræve lidt øvelse, hvad gør du om natten?) og så lader ham falde i søvn der. Hvis du supplerer med en flaske så har du mulighed for at putte ham i barnevognen og give ham flasken imens han ligger der, så han oplever at falde i søvn i sin vogn men stadig lige får lidt ekstra mælk at sove på. Begge dele kan være en måde at lære ham at sove uden at han skal være i din favn.
Det vil være en rigtig god idé at arbejde på tre lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen og det vil være rigtig godt, hvis mindst en af disse lure - f.eks. middagsluren er en længere lur. Og lige nu skal du gøre det, som du fornemmer vil virke bedst. Det kan som sagt være at amme ham liggende i din seng eller putte ham i barnevognen og så trille ham en tur, for på den måde at holde ham sovende. Det er ikke dårlig vane, forkælelse eller andet - det er helt naturligt at han har brug for hjælp til at overgive sig til søvnen og også har brug for hjælp til at holde sig sovende.
Jeg håber at ovenstående tanker hjælper lidt videre på vej og giver lidt ro med på vejen - fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske