Brev:
Søvn og amning/ amning og søvn :-)
9. september 2013
Alder:
3 mdr.
Søvn og amning/ amning og søvn :-)
Hej Helen
Jeg er ny bruger af sin hjemmeside :-) Vi har meldt vores egen sundhedsplejerske fra pga nogle rigtige uheldige råd, og fordi vi ikke følte, hun forstod vores barn. Men nu skriver jeg til dig - da jeg har brug for sparring :-)
Du får lige vores historie her:
Vores dreng er født dagen før termin - den 2 juni i år. Han er lavet ved icsi og er på alle måder et ønskebarn. Han vejede 2900 gram ved fødslen - så han var lidt lille. Fra start har han haft en stor appetit/stort suttebehov (men vil ikke tage sut).. Vi begyndte fra han var ca 10 dage gammel at supplere med lidt mme ca 3 flasker af 60-90 ml. Vi supplerer stadig.. Nu ca 2 flasker eftermiddag/aften med ca 135 ml i hver.
Det skal tilføjes jeg bruger suttebrik - ellers kan han ikke få fat - kæmpede med dette på sygehuset. Jeg fik ca 5 timers søvn (sammenlagt) de første 3 døgn. Herefter ca 5 i snit den første måneds tid. Amningerne i starten tog snildt 1-3 timer. Jeg spurgte gentagne gange om dette var ok - og fik at vide at så længe han tog på skulle jeg bare fortsætte - hvilket betød at jeg næsten ammede i døgndrift den første tid.
Han har fra helt lille sovet meget meget lidt om dagen og kun få gange mere end 25 min ad gangen - så jeg var ret udkørt i starten - jeg tænker det hænger sammen med at han aldrig blev rigtig mæt... Og tror dette påvirker situationen nu - da han fortsat sjældent sover mere end 25-30 min ad gangen.. Jeg kan dog få ham til at sove et par timer i min favn - hvis jeg sidder klar med babsen (muligt inden for de seneste 14 dage) og gir et skud i ny og næ... Ikke hensigtsmæssigt. Jeg har prøvet barnevognen - men det er samme mønster - her kan jeg dog ikke forlænge luren - har vugget, kørt, givet mad - you name it...
Til at dette skal tilføjes at han er blevet opereret for mavemundsforsnævring for 1 måned siden.. Efter han blev mere og mere ked i 3 uger op til opkastningerne begyndte. 10 dage efter 1 operation var vi tilbage på sygehuset igen - da arvævet drillede.
Jeg synes at kunne mærke en generel bedring hos ham - og han vil igen være hos sin far. Den sidste 1,5 md har han ellers kun ville være ved mig.
Mit spørgsmål er nu: Hvordan fåe ef lært ham at tage en længere lur i løbet af dagen?
Om aftenen/natten sover han rigtig godt. Falder i søvn i sin seng efter amning og flaske ved 21 tiden og sover til ca 3 - får mad (amning 15 min) og sover igen til 6-7 tiden. Han basker med arme og ben den sidste søvnperiode - men sover altså.
Min fornemmelse er at han egentlig er ret god motorisk - står selv på skød med lidt støtte, holder hovedet helt selv - kan ligge længe på maven med hovedet oppe. Han er meget nysgerrig - men blir også hurtigt fyldt op (har overvejer om der er lidt hign need baby over ham)... Men det er svært at bedømme da han har været sløj ca halvdelen af hans liv...
Jeg har i perioden accepteret at han primært ville sove på mig om dagen og brugt slynge en del..
Nå - sikke en smøre - men der er bare så meget.
Lige et tillægsspm: jeg overvejer at starte lidt skemad ved 4 mdr for at ham måske blir bedre mæt - hvad tænker du om dette?
På forhånd tak :-)
Med venlig hilsen
Anne