Svar: Vifter skeen væk og er hidsig!
9. september 2013
Alder:
9 mdr.
Kære madmor
Tak for dit brev :)
Jeg kan godt forstå du bliver frustreret og jeg ved at rigtig mange forældre kan nikke genkendende til det du fortæller. Det er nemlig helt normalt, at børn mellem 8-10 måneders alderen begynder at lukke munden for skeen og protesterer højlydt, når man forsøger at give dem mad.
Og der er ingen tvivl om at han fornemmer at det gør noget ved dig. Han fornemmer godt din frustration og han begynder nu at være så bevidst, at han godt ved, at når han kniber munden sammen, drejer hovedet, skubber skeen væk og tydeligt signalerer nej - så får han en reaktion fra dig. Og en del af det du oplever lige nu handler derfor om, at han forsøger at finde ud af "når jeg gør sådan, hvad gør mor så?" og derfor er det rigtig vigtigt at du forsøger at tage det stille og roligt :)
Du fortæller at han altid har spist godt og det er naturligt derfor ekstra frustrerende, når han lige nu ikke vil. Men du må holde fast i at han trives, ikke mangler noget og er rigtig god igang med at udvikle sig, udvikle sin selvstændighed og at det er et sundhedstegn.
Og der er sandsynligvis mange situationer, hvor du kan mærke at han er mere selvstændig og hvor han viser m ere egen vilje. Det kan være, at han ikke vil have ble på og vrider sig på pusleburdet, det kan være at han ikke vil have sutsko og strømper på og trækker det af ligeså snart han har muligheden for det, det kan være protest over at du giver ham jakke på osv. Og du kan "tvinge" ham i disse situationer, fordi du er stærkere end han er, men lige netop med hensyn til at spise - her kommer du til kort. Du kan hoppe og danse og forsøge alt mellem himmel og jord, men du kan simpelthen ikke 'tvinge' ham til at åbne munden og slet ikke til at synke maden. Ligepræcis her, kan han sætte sin vilje igennem og det gør han - og det er som sagt helt naturligt for hans alder.
Når det sker, så prøver du måske forskellige ting. Nogle forældre begynder at lave anden mad og sørge for specielle retter, andre lokker med belønning, med legetøj, forsøger at aflede, forsøger at presse skeen ind i munden osv. Begge forældre diskuterer hen over bordet, hen over barnet, hvad taktikken nu skal være osv. Det hele naturligvis af bekymring for at barnet ikke får nok at spise, kommer ud af trivsel osv.
Det bedste du kan gøre er dog at give ham mad, som han selv kan sidde med og så give ham madro. Prøv at slappe af og fjerne fokus fra hvor meget og hvordan han spiser, men og lad ham prøve at spise selv. Han kan ikke mestre at spise med en ske endnu, så skemaden skal du stadig prøve at give ham - men han kan spise hapsere med fingrene, han kan også lære at spise med en gaffel. At han lukker munden er nemlig ikke ensbetydende med at han ikke vil spise, men er snarere et udtryk for at han vil selv - og det er her, du skal prøve at møde ham. Ikke ved at han sidder og spiser grød med fingrene, men ved at han får mad i stykker, som han selv kan spise netop med fingrene og med gaffel. Og du skal lære ham at spise med gaffel. Og ved siden af dette, så prøve om du en gang imellem kan få lov til at supplere ham med lidt på en ske.
Det er rigtig vigtigt at du giver ham små hyppige måltider, og at måltiderne foregår på samme måde hver gang - han sættes ved bordet, får lidt i hånden og mad han selv kan spise (du kan evt. tømme opvasker, lave lidt mos eller andet klar imens, så han starter med at sidde lidt selv) og så følger du efter med lidt skemad, når det er nødvendigt. Og måske er det en god idé at du holder pause fra skemaden bare i 3-4 dage, så han derefter måske er parat til det igen.
Han skal have mad, som tager udgangspunkt i jeres mad og du skal ikke lave specielle retter til ham. Han skal netop fornemme at I spiser sammen og spiser samme mad og at der er det samme på hans tallerken, som der er på din tallerken. Og hans mad skal smage af noget - prøv med retter med sovs, som giver god smag og som gør det lidt lettere at tygge og prøv f.eks. at mose kartofler med sovs eller give ham ris med sovs, sammen med mad i stykker - det er også en slags skemad:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske