Svar: Søvn problemer om dagen
8. september 2013
Alder:
7 mdr.
Kære Louise og Morten
Tak for jeres brev og velkommen til :)
Det lyder rigtig fint at jeres datter sover om natten afbrudt af to flasker - og det skal I naturligvis nyde:) Jeg kan dog godt forstå, hvis I synes det er hårdt at bruge 1-2 timer på at få hende til at sove og at hun så derefter kun sover ca 40 minutter - det er kun frustrerende for jer alle tre og det har ingen af jer glæde af :)
Med den alder hun har, vil det være rigtig godt med to lure dagligt - en formiddagslur og en middagslur. Da jeres datter sover længe om morgenen, så vil hendes lure om dagen naturligt skulle ligge sent og måske er det her jeres udfordring er - jeg tænker om I måske kommer til at putte hende for tidligt, så hun ikke er parat til at sove? Og jeg vil derfor sende jer en dagsplan med udgangspunkt i at hun står op kl ca 8 om morgenen.
Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre
Morgen 8-8.30: Tilbydes havregrød, vand af kop.
Formiddag 10: Tilbydes frugtmos, frisk frugt i hånden og vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur ca kl 10.30-11 og sover her måske kun 45-60 minutter.
Frokost 12.30: Tilbydes grøntagsmos med kød eller fisk og suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 14-14.30 og sover her måske et par timer eller lidt mere. I må her gerne trille hende en tur i barnevognen, så hun på den måde holdes sovende og begynde at få lidt fornemmelse for at det er sovetid midt på dagen.
Eftermiddag 16-17: Flaske
Aften 18.30-19: Tilbydes grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres igen med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til natten 20.30 som nu
Sen aften eller først på natten 23-01: Flaske og sover herefter til næste morgen tidlig.
Som I kan se så ligger jeres datters lure i min dagsplan ret sent hele dagen igennem, netop fordi hun ofte sover længe om morgenen. Derudover så får hun mælk som en fast del af sit putteritual og rytmen er lavet sådan, at hun tilbydes skemad, når hun vågner af en lur sammen med mad i hånden og vand af kop og så tilbydes hun fast mælk før hver lur dagen igennem. I løbet af de næste uger, så skal nogle af flaskerne trappes ud, men lige nu tænker jeg, at det vil være rigtig godt at bibeholde dem, for at hjælpe jer til mere rytme.
På sigt kan det også tænkes, at I skal begynde at stå lidt tidligere op, så dagen starter før og hele rytmen rykkes frem, men lige nu er det naturligvis helt okay at lade jeres datter vågner af sig selv om morgenen :)
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske