Svar: Overgive sig til søvnen
8. september 2013
Alder:
3 mdr.
Kære sprællemandens mor
Tak for dit brev :)
Og for at starte med dit sidste spørgsmål først - ja der er udsigt til at han bliver bedre til at overgive sig til søvnen, tiden arbejder for jer :) Men der er naturligt flere ting som spiller ind på at det er svært.
Der er sket fremskridt, store fremskridt faktisk, selvom du ikke helt føler det sådan. Men fra at skulle være i konstant bevægelse og haft behov for at du gik med ham hele tiden, så kan han nu falde i søvn i løbet af 5-10 minutters trillen eller rokken og det er super godt! Et skridt fremad i den rigtige retning :)
Sutten er han også blevet bedre til at tage og jeg tænker at han på sigt nok vil danne mere vakuum i munden og derfor blive bedre til at holde fast på den. Du kan prøve at trække en stofble igennem suttens ring, hvis den har en ring, for det kan nogle gange gøre at kluden er med til at holde sutten ved munden og dermed hjælpe.
Jeres udfordring er at jeres dreng motorisk er meget urolig, når han skal sove. Han har rigtig svært ved at slappe af i kroppen, han spjætter med arme og ben. Og når han er lige ved at falde i søvn, så lyder det som om at han stadig får sig vækket af en aktiv moro-refleks og derfor har han brug for at blive vugget og brug for at føle sig omsluttet. Det er helt naturligt, sådan er der mange børn der har det de første måneder. Og normalt vil man anbefale at han bliver svøbt - det kan være i et klæde, i dynen eller i en sovepose - og det kan I ikke hos jer, fordi det simpelthen er for varmt, hvor I bor.
Det er derfor rigtig godt at du har fundet ud af at bruge en hængevugge og at han kan falde til ro i den. Den både omslutter ham, så han føler sig holdt (og det er vuggens sider og ikke dine arme, der holder ham) og samtidig bliver han bevæget og vugget til ro - og det er helt okay. Du må gerne bruge hængevuggen de næste måneder, så længe han synes det er rart og du oplever at han sover bedre på denne måde.
Du må naturligvis også gerne putte ham indendøre i barnevognen, som du også gør og trille ham lidt frem og tilbage indtil han så sover. For at minimere behovet for dette, så kan du prøve at holde pauser, når du triller. Det vil sige putte ham og hvis han så klynker, så triller du ham. Når han er stille, så holder du vognen stille og hvis han så klynker, så triller du ham igen. Hele tiden holde pause, når han er stille og lade ham ligge og kikke og først trille ham, når og hvis han igen giver lyd fra sig. På den måde kan du stille og roligt lære ham, at han ikke behøver være i bevægelse hele tiden for at sove.
Det vil være en rigtig god idé at arbejde på en rytme, hvor han nu sover 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen. Sammenlagt på disse tre lure gerne vare ca 5 timer og om natten skal han så sove ca 10 timer, så han i alt får ca 15 timers søvn. Det betyder også at mange børn i denne alder vil gå sent i seng. Hvis han f.eks. først står op om morgenen kl 8, så vil han måske først være parat til at sove kl 22 om aftenen - og samtidig vil hans 3. lur ofte ligge sent, så den ikke ligger om eftermiddagen, men i stedet om aftenen måske omkring kl 18-19, som måske er omkring jeres spisetid. At du har svært ved at få ham til at sove sidst på dagen kan derfor godt hænge sammen med at du måske putter ham lidt for tidligt, fordi du regner med at han skal sove til natten kl 19-20 og måske skal I arbejde på en lidt anden rytme lige nu :) Det kan være at han slet ikke har behov for at blive puttet til natten kl 19, men i stedet skal puttes til en lur der og så være vågen derefter .. bare lidt tanker du kan prøve at overveje, jeg kan ikke helt ud af dit brev tyde, hvordan dag og aften forløber hos jer og hvad behovet egentlig er...
Det bliver naturligt lettere at lave rytme, når han bliver 4-6 måneder og skal igang med lidt skemad og på den måde arbejder tiden også for jer. Dertil kommer, at du ofte vil være nødt til at holde nogenlunde fast i en ens dagsrytme - hvis dagene varierer rigtig meget, så bliver det svært for hans indre ur at finde ud af om han skal sove, spise eller være aktiv og hele dagen kan således let skride for jer. Og lige nu er dagene ofte afbrudt fordi du er nødt til at høre for at hente storesøster osv og han sover i bilen, vækkes, kan ikke falde i søvn igen osv. Jeg tænker at dette også bliver lettere i takt med at han bliver ældre og begynder at kunne være vågen i lidt længere tid af gangen og naturligt selv bliver mere aktiv :)
Hvis det hele er for svært om aftenen og du er alene med begge børn, så er det okay nogle gange at I alle tre går i seng sammen i dobbeltsengen. Lillebror kan få en flaske, du kan ligge og læse historie for storesøster og på den måde kan I alle finde ro og aftenen vil måske forløbe mere rart for alle parter. Du må gøre det, som du umiddelbart fornemmer vil virke bedst, uden at tænke på hvorvidt det giver dårlige vaner, er forkælelse eller andet. Så længe børnene er trygge og tingene fungerer, så er det helt fint.
Håber du kan bruge ovenstående lidt videre og at det giver lidt ro med på vejen :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske