Brev:
Overgive sig til søvnen
8. september 2013
Alder:
3 mdr.
Overgive sig til søvnen
Hej Helen
Jeg har et spørgsmål angående min søn og hans manglende evne til at overgive sig til søvnen.
Han er nu ca 3 1/2 mdr og det går bedre med at putte ham end det har gjort. Forhistorien med putning, både dag og nat, har været at han da han var 1-1 1/2 mdr måtte han være i slyngen næsten dagen lang, kunne slet ikke finde ro i barnevognen med mindre man konstant gik med den. Om aftenen måtte jeg sidde og rokke med liftkassen i op til 2 timer, før han overgav sig. Vi købte en hængevugge til brug om aftenen og det blev derefter bedre (efter han var ca 8 uger), nu kunne vi så bare skulle sætten den i sving alt mellem 10-75 gange, men det blev efterhånden mindre.
Sutten har han ikke virket så imponeret over. Men har alligevel manglet noget til at falde til ro ved (hvis man ikke skulle rokke/vippe med ham), så jeg har insisteret på at han skulle have den. Han kan nu heller ikke undvære den, men har meget svært ved at beholde den i munden. Jeg har prøvet flere forskellige, men ingen virker til at virke godt. Så nu er ved en anatomisk sut, som virker bedst. Men jeg regner med at det bare er et spørgsmål om tid, inden han bliver god til at beholde den i munden???
Nu sover han i barnevognen og har indtil i aften sovet i hængevuggen. Om dagen, når han skal sove i barnevognen, spjætter han med arme og ben. Han bliver puttet med sut og sutteklud hen over sut og ansigt og han ER træt, men må ofte køres med i vognen, indtil han efter ca 5-10 min giver sig og sover. Vi bor i udlandet og det er alt for varmt at sove ude, så han sover inde, men i barnevogn. Han falder som regel bedst i søvn i lidt uro og kan køres væk efterfølgende.
Om dagen sover han meget forskelligt, nogle gange en halv time andre gange to timer, uden noget specielt mønster, andet end han er meget svær/faktisk helt umuligt at få til at sove sidst på dagen (selvom man kører med vognen). Dvs at vi har en træt dreng om aftenen. Vil gerne tilføje at jeg ikke rigtig har mulighed for at give struktur om dagen ift søvn, da jeg altid må kører i bil når jeg skal noget (fx hente/bringe storesøster, handle ind osv) og det gør jo at han til tider vågner.
Han bliver puttet kl 19, efter en flaske og samme putteritual hver dag. Han har haft så svært ved at overgive sig til søvnen og spjætter med arme og ben, for derved at smide sutten og vil have den, dette kan forgå igen og igen. Hvis han bliver vippet med, falder han til ro. Jeg går ind til ham hver gang han bliver ked af det. Vipper med ham ham og siger shyy, for at han ikke skal føle sig alene. Han er begyndt at vågne mange gange om natten og stort set sove, men være så urolig. Jeg har tænkt at han måske kunne være ved at være for stor til hængevuggen og han måske kræver lidt plads til at bevæge sig (han er en stor dreng på 7,5 kg og 66 cm). Derfor er han her til aften puttet i hans tremmeseng med brio bedrockers under. Igen har han svært ved at give sig og jeg har måtte vippe ham i ca 5-10 min. Det er som om at alt er andet er ligemeget (fx holde ham i hånd, på brystet, synge osv).
Mit spørgsmål er simpelt ;) Er der udsigt til at han vil blive bedre til at give sig ift søvn (sådan rent aldersmæssigt), og er der noget jeg kan gøre for at hjælpe ham. Jeg vil så gerne have at han skal have en god vane/oplevelse med at blive puttet, især om aftenen.
Jeg ved det ikke lyder som om at det er det store problem, da det kun handler om 5-10 min. Men da jeg ofte er alene med begge børn om aftenen og min store datter lige nu slet ikke kan være, hvis hun ikke visuelt kan se os, kan det være lidt barsk.
Med venlig hilsen
sprællemandens mor ;)