Svar: Pludselig dårlig søvn og manglende appetit
8. september 2013
Alder:
3 mdr.
Kære Christina
Tak for dit brev og velkommen til :) Jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig.
Det er ganske rigtigt, at der godt kan være tale om et udviklingsspring hos jer og på den måde arbejder tiden også for jer - men det er dog stadig en rigtig god idé at du forsøger at få din dreng til at spise mere fast i løbet af dagen og hjælper ham med at få mælk nok i dagtimerne, så han ikke behøver søge brystet så hyppigt om natten.
Netop i 3-4 måneders alderen ændrer børn ofte rytme, de spiser og sover anderledes end tidligere og det handler om at de netop i den alder, begynder at interessere sig meget mere opmærksomt på, hvad der sker omkring dem.
Din dreng oplever altså mere og mere af verden nu, han registrerer mere og mere om han er hjemme eller ude, om han er i favn hos dig eller en fremmede og han er nu langt mere bevidst om, hvad der foregår omkring ham. Det betyder at børn i denne alder ofte vil have svært ved at give slip på oplevelserne og overgive sig til søvnen, ligesom det ofte også betyder, at han lader sig forstyrre, når han skal spise og derfor slatspiser lidt - man kommer altså let ind i en rytme, hvor han slatspiser og slatsover lidt hele dagen igennem :)
Det er også derfor at han nu begynder at søge brystet hyppigere om natten, for den mælk han lige nu ikke helt får - fordi hun afbryder måltider om dagen for hurtigt eller spiser med for langt et mellemrum i løbet af dagen, fordi det er sjovere at følge med i hvad der sker omkring ham, ja den mælk skal han naturligt stadig have og det bliver så om natten.
Det er super, at du arbejder på en rytme, hvor han sover 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen og det lyder helt perfekt, hvis disse tre lure til sammen kan vare ca 5 timer, præcis som du beskriver. Nattesøvnen vil så ca. skulle være 10 timer, afbrudt af mælk og det betyder også at han i øjeblikket godt kan gå senere i seng. Det er således ikke unormalt hvis klokken nogle gange bliver 22 før han sover og det er helt okay - du fortæller netop at han sover et sted mellem kl 20-22 og det er præcis efter bogen.
Du fortæller at han er svær at aflæse, det er svært helt at tyde, hvornår han er sulten og hvis du lægger ham for meget til så bliver han irriteret, bliver som en flitsbue og afviser brystet eller dier kun kortvarigt. Det er dog en rigtig god idé, hvis du kan prøve at amme ham to gange mellem hver lur. Det vil sige, at du lægger ham til, når han vågner og lader ham spise det han vil der. Derefter leger du med ham, tumler med ham, stimulerer ham rigtig godt både fysisk og mentalt - og inden han så skal sove igen, så ammer du ham igen.
Det er vigtigt at tilbyde brystet som en fast del af putteritualet og nogle gange vil han die kortvarigt, måske kun tage toppen og slukke tørsten og det er helt okay. Andre gange vil han die i længere tid og spise mere - det regulerer han selv. Det kan være en god idé at amme fra det ene bryst, når han vågner og amme fra modsatte bryst inden han så puttes. Og hvis han så kun tager toppen fra bryst nummer to, så starter du på det bryst, når han vågner og lader ham spise i bund der, hvorefter du så leger, tumler osv. og tilbyder toppen af modsatte bryst før næste putning.
Det er hyppigheden af amning, der øger din mælkemængde og derfor giver det ekstra mælk at amme to gange mellem hver lur, samtidig med at det sikrer at din dreng får den ekstra mælk i maven i løbet af dagen og så han ikke behøver søge det om natten.
Du skriver at du har overvejet en flaske og det kan du naturligvis også vælge at give, men det lyder umiddelbart som om at du i første omgang skal prøve at se om ikke du kan øge din mælkemængde lidt ved at lægge ham hyppigere til i dagtimerne og dermed også få lidt længere søvnstræk om natten.
Når han bliver 4-6 måneder, så skal han stille og roligt igang med lidt skemad og det vil her være rigtig godt at arbejde på en rytme, hvor han får skemad, når han vågner sammen med vand af kop og igen får brystet inden han så skal sove. Så det at blive ammet er en naturlig del af at finde ro og overgive sig til søvnen.
Prøv at variere mellem forskellige ammestillinger om dagen, - du må f.eks. gerne prøve at lægge dig ned og amme ham i dobbeltsengen, når han skal sove middagslur, for at se om du på den måde kan få ham til at spise lidt mere og lidt længere tid hos dig. Netop fordi han er så opmærksom lige nu, så kan det nogle gange hjælpe at gå afsides, lægge sig med ham, nedrullede gardiner, køligt rum osv. Hvis du sidder i stuen, så vil han naturligt kikke sig mere omkring, die hos dig, slippe brystet, smile til dig, tage fat i brystet igen, die kortvarigt og atter slippe og kikke sig omkring, fordi meget er så spændende at følge med i :)
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske