Brev:
Pludselig dårlig søvn og manglende appetit
8. september 2013
Alder:
3 mdr.
Pludselig dårlig søvn og manglende appetit
Hej Helen
Min søn er godt tre måneder gammel, og i løbet af den sidste uge er hans nattesøvn blevet dårligere og dårligere. Han sover fint om dagen, hvor han sover 1-3 timer 2-3 gange, altså cirka 5 timer fordelt over dagen.
Vi har ikke et fast putteritual endnu, da vi bare har lagt ham i seng, når han beder om det, og den sidste måned har det fungeret fint. Han er blevet lagt i seng mellem 20 og 22 og falder i søvn stort set uden hjælp (jeg ligger på vores seng og kigger på ham i hans bedside-seng). Derefter har han sovet til 2-3, spist og sovet igen til 5-6. Enkelte gange har han haft behov for en sut.
Nu er den så helt gal. Han sover i første stræk ca. 3 timer, og derefter vågner han hver 50-70 minutter. Jeg har forsøgt med sutten, men han virker urolig, og jeg ammer. Jeg kæmper nok mindre og mindre hver gang og ammer bare, selvom der så kun er gået tre kvarter, siden sidst han spiste. Den lette løsning er jo bare at amme og så få fred, men jeg ved ikke, om det er den rigtige løsning.
Han er desuden begyndt at spænde i hele kroppen/sparke voldsomt, både når han vågner om natten og når han skal spise. Når han ligger i sin seng om natten og tildels også mens jeg ammer om natten (jeg ammer liggende på siden om natten), men også om dagen hvor han laver flitsbue og sparker hårdt, når jeg forsøger at amme. Amningen har været problemfri, og han har spist som han skulle indtil nu, men nu er jeg bekymret for, om han får nok at spise, for han spiser kun få minutter om dagen, inden han afviser brystet, og jeg føler ikke, at mine bryster bliver tømt. Om natten spiser han i længere tid.
Jeg har overvejet, om jeg skal ændre soveklimaet, om jeg skal stå ud af sengen for at amme om natten, om vi skal bade ham om aftenen for at berolige ham, om han skal have en flaske at sove på, om han skal flyttes fra bedside-sengen og længere væk fra vores seng ... ja der er nærmest ingen ende på, hvad jeg har overvejet, men jeg vil ikke afprøve det hele på én gang, og jeg ved ikke, hvor jeg skal starte.
Og det samme med amning. Jeg kan ikke læse, hvornår han er sulten. Hvis jeg venter til han selv beder om brystet, går der let 4-5 timer mellem amningerne om dagen, men uanset om jeg venter 5 timer, eller jeg giver ham bryst oftere, vil han ikke spise færdig.
I følge teorien om tigerspring er han i sit fjerde spring, så jeg ved ikke, om jeg bare skal vente og håbe på, at han begynder at sove og spise igen.
Håber du kan guide mig lidt på vej.
Venlig hilsen
Christina