Svar: Falde i søvn selv/uden mælk
8. september 2013
Alder:
3 mdr.
Kære Kristina
Tak for dit brev :)
Det lyder så fint det du fortæller! Det er omsorgsfuldt og nærværende og rigtig trygt for din dreng at falde i søvn, som han gør lige nu. Og det er rigtig fint i forhold til hans alder, at du giver ham mælk og at han lige nu ofte kan lægges fra dig før han sover helt - det er lige efter bogen og du skal bestemt ikke ændre noget :)
I takt med at han bliver ældre og begynder at få skemad, så vil hans behov for mælk stille og roligt ændre sig. Og de fleste børn vil i 7 måneders alderen begynde at kunne springe 2 flasker over - ofte flasken om formiddagen og flasken om eftermiddagen. Når han bliver 7 måneder vil det således være rigtig fint at arbejde på at han får et lille mellemmåltid og vand af kop inden han så puttes til formiddagslur - og her kan du prøve at lære ham at sove uden at få mælk først. Indtil da skal han altså have mælk som en fast del af sit putteritual.
Du må også gerne med den alder han har nu forsøge at putte ham med en sut, så han får mælk og derefter erstatter du flasken med en sut, så sutter han lidt på den og overgiver sig derefter til søvnen. Sutten kan han bruge som "indslumringsmetode" i lang tid fremover :)
Du skal ikke være bange for at give ham dårlige vaner - det er helt naturligt at han har brug for mælk og den ro mælken giver ham for at han kan sove og kan sove længere lure. Det er vigtigt at han falder trygt i søvn og det giver langt bedre sovevaner for tiden fremover.
Fortsat held og lykke - og læs meget gerne min bog "Helens bog om børn og søvn". Den giver dig et indtryk af hvad du kan forvente i hvilken alder :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske