Svar: Pasningsopstart, søvn og dagsrytme
7. september 2013
Alder:
9 mdr.
Kære Mama-A
Tak for dit brev og alle dine spørgsmål - jeg skal forsøge at besvare dem så godt som muligt og i den rækkefølge de stilles :)
Det lyder som om at I har fundet en rigtig sød børnepasser og det er naturligvis rigtig fint at I vil forsøge at skabe en rytme, som kan passe ind med den rytme, som hun normalt kører.
Når det er sagt, så er det dog meget tidligt, hvis hun putter børnene til formiddagslur allerede kl 8 - det lyder mere som en morgenlur og det er ikke sikkert, at jeres dreng vil være parat til at sove allerede der. Selvom han kan blive rigtig træt af alle de nye stimuli og oplevelser, så vil det naturligt have betydning, hvornår han står op om morgenen og det har naturligt noget at sige, om han starter dagen kl 5, 6 eller 7 - hvis han nogle dage sover til kl 7, så kan han naturligt ikke sove allerede kl 8.
Jeg tænker derfor også at jeres børnepasser er nødt til at være lidt fleksibel omkring puttetidspunkt og at det vil være relevant at arbejde på et puttetidspunkt omkring kl 9 .. men naturligvis afhænger det også af, hvad fremtiden bringer omkring stå op tidspunkt, for hvis jeres dreng nu begynder at skulle trappe ud af den tidlige morgenamning, så vil han måske stå før op og det løser sig således af sig selv.
Hvorom alting er, så vil det være rigtig godt at arbejde på et fast stå op tidspunkt som vil passe med den tid, I regner med at skulle bruge, når I starter på arbejde. Hvis han ikke vågner af sig selv om morgenen, må I således gerne begynde at vække ham kærligt og nænsomt netop for at få ham til at starte dagen til samme tid hver dag og hans indre ur påvirket i denne retning - uanset om det er hverdag eller weekend.
Han vil sandsynligvis ikke være parat til at sove formiddagslur før han har været vågen i ca 2.5 time, så hvis I arbejder på en stå op tid der hedder 6.30, så vil han måske være parat til at sove formiddagslur kl ca 9.
Jeres børnepasser har fire børn, som hun passer og det betyder at alle naturligt ikke kan blive puttet samtidig. Der er således ikke noget i vejen for at jeres dreng bliver puttet som en af de sidste, hvis han har brug for at være vågen i lidt længere tid, før han er parat til at sove. Jeg tænker også at han jo vil spejle sig i de andre børn og se hvordan de gør - og at han naturligt bliver påvirket af at se dem lægge sig, putte sig med sut, klud eller lignende og stille og roligt finde ud af, at det er sovetid og hvad der således forventes af ham.
Alt efter hvor lang en formiddagslur han tager, vil hans middagslur ligge før eller senere - og under indkøring er det rigtig vigtigt at han får lov til at flekse sin søvn, som han viser behov for. Det er helt naturligt at han kan blive mere træt af alt det nye der sker og at han derfor vil sove mere end han plejer - ligesom nogle børn kan blive rigtigt stressede og have svært ved at sove og derfor vil sove mindre. Og det er vigtigt at møde det enkelte barn og de signaler barnet sender - og ikke tro at fire børn vil sove efter samme skema, det vil de naturligt ikke og slet ikke under indkøring. Men i takt med at de lærer hinanden at kende og tiden arbejder for jer, ja så går det hele naturligt bedre og jeres dreng vil vænne sig til den nye rytme:)
Mit forslag er altså at I starter med et fast stå op tidspunkt om morgenen, så hver dag starter på samme tid, fordi det naturligt er bestemmende for hvornår han spiser og sover i løbet af dagen og så må I tage det derfra :)
Med hensyn til at lære at sove selv uden at blive kørt i vognen, så kan du gøre det, at du i en periode lader ham sidde op i barnevognen og går lidt frem og tilbage. Så I ikke starter med at køre med det samme, men hvor han sidder, kikker på hvad der sker omkring jer, du går lidt frem og tilbage, pakker tasken I skal have med osv. Dette ritual kan børnepasseren bruge på samme måde, hun kan sætte ham i krybbe eller seng og han kan sidde og kikke på at de andre børn bliver puttet og efter 15 minutter, så er han måske mere parat, når det bliver hans tur - og han kan så lægges ned og puttes til lur.
I forhold til at trille ham, så vil det være en rigtig god idé at du prøver at trille, holde pause og først triller igen, hvis han virker ked af det, klynker osv. Når han er stille, så holder du vognen stille og hvis han klynker, så triller du igen. Hele tiden stoppe, lytte, trille ved behov og stoppe, når han igen er stille. På den måde kan du lære ham at han ikke behøver være i bevægelse for at sove.
At lære at sove ved siden af dig er I rigtig godt igang med. Det er super fint, at I nu er ved at nå dertil, hvor han ammes, slipper brystet, smiler til dig, triller om på siden og falder i søvn - det er udgangspunktet for at kunne lære det og i den rigtige retning :)
Det er helt naturligt at han lige nu har rigtig svært ved at sove uden tæt fysisk kontakt. Han er i separationsfasen og søger derfor både bryst og nærhed ekstra meget og det vil derfor også være rigtig fint at du nogle gange giver ham en hånd at holde i eller at du lader ham falde i søvn på siden ved siden af dig, hvor du så med en hånd på hans hofte kan vugge ham lidt imens han ligger ved siden af dig. Det samme kan du så gøre, når du putter ham i egen seng, igen give ham en hånd at holde i, vugge ham lidt på hans hofte osv. så kærtegnene og ritualet ligner det han kender og er tryg ved.
Du kan også med fordel prøve at introducere en putteklud, evt. koblet på en sut, som kan følge ham fra din favn og ned hvor han skal sove, ligesom han kan have den med i pasningen - det kan gøre overgangen fra favn til egen seng lettere. De fleste børn er dog mellem 12-18 måneder før de bevidst tager en sådan klud til sig og derfor skal du være forberedt på at det ikke nødvendigvis virker lige nu, men på sigt vil det måske kunne hjælpe jer og du må gerne introducere den nu :)
Og med hensyn til nætterne og amning, så vil de fleste børn i 9 måneders alderen have brug for 3 amninger i døgnet f.eks. inden middagslur, aften og sen aften eller aften, sen aften og tidlig morgen. Og i 10 måneders alderen vil de fleste børn så trives med 2 amninger i døgnet og de kan så lille aften og sen aften eller aften og meget tidlig morgen.
Da I om en måned skal have jeres dreng passet om dagen, så lyder det som en god idé at I forsøger at introducere lidt mælk af en kop inden middagsluren og prøver at lære ham at sove uden brystet her - og går det ikke, så skal han naturligvis ammes og hjælpes til ro, men stille og roligt skal I så forsøge at afkorte amningen, så han får mindre og mindre mælk fra mor og igen tilbyde mælk af kop som alternativ.
Og de 3 amninger kan således ligge aften, sen aften og tidlig morgen og jeg vil anbefale at I forsøger at trappe amningen tidlig morgen ud. Det er for mig at se rigtig vigtigt ikke at lade far tager over, uden at give jeres dreng en chance for at få sit behov for brystet dækket og stille og roligt vænne ham til ikke at behøve det. Hvis han tydeligt viser behov for brystet, så synes jeg det er synd for ham ikke at give ham det - og derfor anbefaler jeg en rolig udtrapning.
Når natamningen skal trappes ud, så handler det i første omgang om at du fylder ham ekstra godt op sen aften. Han må meget gerne blive ammet fra begge bryster her, så han er fyldt godt op, ligesom I også meget gerne må give ham lidt vælling af en kop, som I selv foreslår (eller han kan få en flaske, hvis han vil acceptere den). Når han så vågner og søger brystet tidlig morgen, så giver du ham det, men stille og roligt trækker du brystet til dig. Forsøger igen og igen at lirke brystvorten ud af munden på ham, så han får mindre og mindre mælk. I starten vil han søge brystet igen og igen, så får han det og når der så er ro på ham, så lirker du brystet ud af munden. Det kan godt være at du skal gøre det mange gange, men tilsidst vil han acceptere at falde i søvn uden at have brystet i munden.
Samtidig med at du lirker brystet ud af munden på ham, så skal du stadig have ham ved siden af dig. Du ligger ned og ammer og han får på den måde masser af nærhed, du kan kærtegne ham, holde ham i hånden, lægge hånden på hans hofte og vugge ham lidt imens han ligger ved siden af dig, så han hele tiden mærker at du er der, men så det er brystet, der fjernes mere og mere igen og igen.
Stille og roligt kan du så arbejde på at han kun ligger ved siden af dig og ikke får brystet, men kan komme videre i søvnen netop med kærtegn og nærhed. Du kan med fordel gøre det, at du fjerner tremmerne fra den ene side af hans seng og koble sengen til din. På den måde kan han lære at sove i egen seng og du kan ligge i din seng, samtidig med at du så kan berolige og betrygge og lige hjælpe ham videre i søvnen, når og hvis han vågner om natten og har brug for det. Og her kan far så også komme mere på banen.
Og ja, nogle gange så er det nødvendigt at mor rykker ud af soveværelset og far så tager over om natten. Så kan jeres dreng ligge tæt sammen med far, få samme nærhed, fysiske kontakt osv. som mor plejer at give - men far kan af gode grunde ikke amme. Man siger normalt at det tager 3 nætter - ikke at barnet ikke vil søge brystet efter 3 nætter, men man kan efter 3 nætter mærke, at far bedre kan trøste og berolige og at barnet ikke vågner helt så hyppigt og når barnet vågner, så falder det hurtigere til ro...
Og hvad så hvis jeres dreng bare vil have sin mor - ja så synes jeg faktisk at han skal have sin mor. Du er jo hjemme og kan give ham den ro og nærhed, han så har behov for og det synes jeg er vigtigt at lytte til og anerkende. Han er jo bare en lille dreng, som naturligt ikke forstår, hvorfor mor pludselig ikke vil amme, at mor skal starte arbejde og at børnepasseren skal kunne passe ham - han mærker bare behovet for mors nærhed og mors bryst og det er naturligt en stærk følelse og en okay følelse, når man ikke er ældre. Og derfor skal far naturligt søge mor, hvis intet andet hjælper.
I en periode kan det godt være at jeres lille dreng vil have brug for en amning om eftermiddagen, fordi han har savnet mor og det er en dejlig måde at mødes på efter en lang dags adskillelse. Men på sigt skal han ikke ammes om eftermiddagen, men vil trives fint med to amninger - f.eks. aften og sen aften :)
Hvorvidt vælling vil påvirke behovet for bryst er forskelligt. Hos nogle børn mætter det mere og barnet søger derfor brystet mindre, hos andre er barnets søgning mod brystet ikke afhængigheden af mælk, men derimod trygheden og så gør vælling ingen forskel... Og om vælling vil virke afhænger af hvor vågen han er til at tage imod det og hvor meget han vil drikke af en kop. Det kan have bedre effekt, hvis han kan drikke det af en flaske.
I stedet for vælling kunne det være en god idé at give ham en godnatgrød som fast del af putteritualet. Det vil sige aftensmad kl 18, kommer i bad derefter, får nattøj på og tilbydes så en godnatgrød f.eks. kl 19.30-19.45, får børstet tænder, ammes og puttes ca kl 20. Og sen aften kan han så få bryst igen, gerne fra begge bryster, hvorefter I så arbejder på at han skal kunne sove til næste morgen tidlig uden mælk og hvor dagen så starter med morgengrød.
Hvis du gerne vil stoppe med at amme helt, så kan det være en idé at forsøge med flaske - også selvom han ikke har ville tage imod den før, så kan det nogle gange godt lykkes i denne alder. Det vil også gøre at far bedre kan tage over sen aften, når jeres dreng vågner og søger mælk - og mor kan gå tidligt i seng og bliver således ikke vækket. Og ellers så er amningen sen aften rigtig god.
Jeg håber ovenstående svarer på alle jeres spørgsmål og at I hermed er hjulpet lidt videre på vej - fortsat held og lykke med projektet :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske