Svar: Putning - 2 år, 4 mdr.
5. september 2013
Alder:
2 år, 4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det vil være rigtig godt at jeres drengs seng og legesager er det sidste I pakker ned og det første I pakker ud, når I kommer til det nye sted. Det er vigtigt at han har sine ting hos sig så længe som muligt og det vil være med til at gøre hans nye værelse hyggeligt og netop "hans", fordi hans ting følger med.
Det er en rigtig god idé at lade ham sove i samme seng som han plejer og ikke give ham ny seng samtidig med at I flytter. Jo mere genkendelighed, jo mere tryghed. Det er på samme måde rigtig godt, hvis jeres putteritual kan være som det plejer at være, samme bamse, samme godnatsang, samme kærtegn, historie osv. Alt det I nu plejer at gøre, når han skal puttes - så det hele ligner sig selv, selvom det nu er et nyt sted.
Og ja - det er rigtigt at der vil være nye lyde, dufte, skygger osv. som han skal væne sig til og det kan være rigtig svært med den alder han har. Børn i 2.5 års alderen vil ofte kunne være bange for mørke, små dyr som fluer osv. og det kan godt være at han netop i takt med at I flytter vil få lidt "skræk for disse ting" og her er det vigtigt at I ved at det er naturligt for alderen og at I stadig forsøger at betrygge og berolige så godt som muligt. Han har jo også en alder, hvor han naturligt er mere bevidst og derfor naturligt også kan søge jer ekstra meget og hvis han starter med at sove hos jer i soveværelset, fordi I gerne vil give ham en let overgang til det nye hjem, så risikerer I at han bliver liggende der - og det kan være meget svært at få ham til at sove på sit eget værelse. Så prøv at lære ham at sove på eget værelse fra starten, selvom det kan kræve lidt ekstra opmærksomhed og omsorg fra jeres side.
Mange børn har i denne alder brug for lidt svag belysning, når de skal sove og en idé kunne måske være en Cloud B natlampe. Den kan lyse op i det nye værelse med stjernebilleder eller lignende, som på en gang måske både vil berolige og samtidig være noget nyt, der kan gøre det dejligt at være på det nye værelse, når man skal sove.
Hold fast i puttetidspunkt om aftenen, stå op tidspunkt om morgenen, den samme faste rytme i løbet af dagen - så hans indre ur er som det plejer at være og I derfor har nogenlunde styr på, hvornår han er træt og parat til at sove. Og put ham så som I plejer at gøre, så det er hyggeligt og dejligt at komme i seng - og lad det være særligt dejligt netop at skulle sove i det nye hus :)
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske