Svar: Onde drømme eller ondt?
4. september 2013
Alder:
16 mdr.
Kære pylrede mor
Tak for dit brev :)
Mellemørebetændelse, smerter fra ørerne - ja det vil naturligt give søvnproblemer. Det vil ofte være sådan, at når barnet har sovet lidt og dermed ligget ned i en periode, så stiger trykket i øret og det gør ondt, hvorfor barnet vågner, græder og tydeligt har det skidt, og når I så tager ham op, så stopper smerter, fordi han kommer på højkant - han falder til ro, I putter ham og han sover, og når han så har sovet lidt, så stiger trykket i øret, det gør ondt og han vågner igen med gråd.
Det er naturligvis vigtigt at han bliver behandlet både med antibiotika og smertestillende, når han har brug for det - men det er fornuftigt nok, ikke at fylde ham med panodil, når han ikke længere har ondt. Og ja - det kan være rigtig svært at vurdere hvorvidt han har smerter, når han ikke er ældre end han er. Han kan jo ikke sætte ord på og ikke forklare, hvad der sker.
Dertil kommer at kroppen husker. Det betyder at der bliver lagret en erfaring i kroppen om at det gør ondt eller er ubehageligt at sove. Det ændrer sig igen, men det tager tid at få indarbejdet en ny erfaring, en ny rytme, som lærer barnet at det atter er okay, man kan godt sove roligt igen.
Jeg sammenligner det ofte med stress, hvor folk som har oplevet rigtig stress, mærket deres krop kollapse, mærket udbrændtheden - ofte også vil mærke at kroppen husker. Der skal ikke ret meget til, hjertet skal ikke slå ret meget hurtigere, før kroppen siger: "det der har du mærket før, nu får du lige en advarsel til" og den stressramte mærker meget tydeligt signalerne, også selvom hun eller han faktisk ikke er stressede lige der.
Hos små børn ser man altså lidt samme fænomen, at deres krop husker, at erfaringen om at det er ubehageligt at sove lejrer sig i kroppen, og det virker som om at de i en periode derfor protesterer voldsomt mod at overgive sig til søvnen, selvom de tydeligt er trætte eller de kan vågne op og være meget urolige, kede af det, ekstra tryghedssøgende osv. i løbet af natten.
Det bedste I kan gøre er at berolige, betrygge og hjælpe videre i søvnen med ro og nærvær, masser af omsorg. Det er vigtigt for at få lagret en ny erfaring i jeres dreng om at det at sove også er rart og det er ikke forbundet med noget der gør ondt.
Nogle gange kan det være en idé at sove sammen, fordi det at han kan have jer helt tæt på sig, putte sig ind til jer, mærke jer vil gøre at han kommer videre i søvnen og igen lærer at sove igennem - og finder ud af at det er okay, at der ikke er smerter. Andre gange er det bedre at hjælpe ham videre i søvnen hvor han er, tage ham op, trøste og berolige ham, og så putte ham igen, når han atter virker parat. Hvad der vil fungere bedst hos jer afhænger helt af situationen. Nogle forældre vælger også at have en madras på gulvet i børneværelset i en periode, for at holde fast i at barnet skal sove på eget værelse, men samtidig være i nærheden og hjælpe ham videre, når og hvis han vågner.
Og ja, han kan naturligt også vågne op og græde fordi han drømmer. Alt hvad han oplever i løbet af dagen skal bearbejdes, når han sover og der sker naturligt rigtig meget i hans liv og derfor også mange ting at bearbejde. Og han kan godt drømme om adskillelse, om forskellige farer og kan derfor godt ligge og græde i søvne, ligesom han også kan drømme om sjove ting og derfor ligge og grine... Igen gælder det, at hvis han vågner og virker ked af det, fordi han har drømt, så må I prøve at berolige ham med nærhed, hænder,stillingskift osv. og få ham videre i søvnen igen. Så han mærker at I er der og at han derfor roligt kan sove videre.
Hvis han ikke allerede har en putteklud, puttebamse eller lignende, så vil det også være en rigtig god idé at forsøge at introducere en sådan nu. De fleste børn er mellem 12-18 måneder, når de bevidst tager en sådan klud eller bamse til sig og jeres dreng kan have stor glæde af at trøste og berolige sig med en sådan. Den fungerer som en substitut for mor og far, så han har den, når han ligger i sin seng og I ikke lige er i nærheden, ligesom den skal følge ham i dagplejen, være en fast del af hans putteritual, være med i barnevognen, i bilen osv.
Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, og jeg vil anbefale jer at læse min nyeste bog "Helens bog om børn og sygdom" - i den kan I læse om de forskellige sygdomme, hvad man skal gøre, hvornår man skal ringe til lægen, om medicin til børn, om smerter hos børn osv. :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske