Svar: 3 årige som kan ikke falde til ro eller falde i søvn selv
30. august 2013
Alder:
3 år
Kære jer som savner at sove
Tak for jeres brev og velkommen til :)
Det lyder som om at der er flere ting, som skal gå op i en højere enhed hos jer - ét er storesøster og de søvnudfordringer I har med hende, noget andet er lillebror og de gode søvnvaner og rutiner I gerne vil lave for ham - og jeg vil derfor anbefale jer at læse min bog "Helens bog om børn og søvn" :)
Naturligvis skal I også have lidt tanker med omkring storesøster og i forhold til det at bruge sut, ligge og pille jer i munden osv. så tænker jeg, at hun skal have en substitut. Hun skal have noget andet, som hun kan putte med, nulre næse med, koble fra og trøste sig med - både når hun sover hjemme og når hun sover i børnehaven. Og måske har hun allerede noget? I hvert fald sover hun jo middagslur i børnehaven og dette uden at pille nogen i munden, så hun kan godt. Derfor kan I måske bruge samme ritual om aftenen, og når hun sover til middag derhjemme.
En substitut kan være en bamse, en putteklud, en slaskedukke eller hvad I nu kan finde på. Det er ikke sikkert at den bamse I synes er særligt sød er lige den, som jeres datter vil vælge og derfor er det en rigtig god idé at lade hende selv være med til at finde en puttebamse, som hun kan berolige sig med. Det kunne f.eks. være en build a bear eller lignende, som fyldes med kys og knus og så skal I lave en aftale med hende om at hun kan putte med den. Det lyder faktisk som om at hun har noget at sove med, men så er det vigtigt at I prøver at holde fast i at hun nu skal bruge netop dette:)
Og ja - det vil naturligt give lidt uro, når I pludselig kræver at hun ikke længere skal have hænderne i jeres mund - men det bliver I nødt til at holde fast i. Det er ikke rart for jer, og naturligvis må I sætte nogle grænser her. At hun ikke skal ligge og pille jer i munden er jo ikke ensbetydende med at I ikke stadig skal være der for hende. Hun kan stadig have jer ved siden af sig, få jeres nærhed, kontakt osv. men hun skal ikke længere pille jer i munden, vil hun ligge og pille i noget, så kan hun pille ved sin bamse, slaskedukke osv.
Og I må meget gerne bruge ca 15 minutter hos hende om aftenen, når hun skal sove, hvor hun får tiden sammen med jer alene, og hvor lillebror ikke er med. Det er hendes puttetid, det er her hun kan føle sig prioriteret og mærke at I er der for hende. I kan sidde og tale om dagen og I kan læse en historie. Det er meget fint med en åben seng, hvor I kan sidde på sengekanten.
I kan vælge at putte hende, sidde og læse en lille bog og derefter så vurdere om hun har brug for at I bliver der, eller om I kan gå lidt frem og tilbage. I kan også vælge at lade hende ligge lidt, lave lidt praktisk og så gå ind til hende, når hun virker mere parat og så der sætte jer og læse historien, hvorefter hun så skal sove.
Og så kan I også vælge at stille jer i nærheden og lave noget praktisk - det jeg kalder for strygetøj metoden.
Jeres datter ved godt at når hun er puttet i seng om aftenen, så sidder I forældre i stuen og hygger jer - eller I hygger med lillebror. Og det vil hun naturligvis være en del af - så derfor protesterer hun, når I siger at hun skal sove, være på værelset alene og på den måde ikke være "en del af fællesskabet", hun føler sig udelukket fra det hyggelige I har sammen og derfor stiger hun ud af sin seng igen og igen, eller kalder, vil have vand, har tabt sin sut osv.
Og strygetøj metoden bruges netop for at vise hende, at når hun skal sove, så sker der ikke noget spændende. I har noget kedeligt at lave, der er ikke noget hun går glip af.
Det går ud på at I stiller jer på værelset eller i døråbningen og stryger tøj eller lægger tøj sammen. Det er vigtigt at I er et sted, hvor hun kan se jer og hvor I kan se hende. Der skal være kontakt. I skal altså putte hende og derefter stille jer i nærheden, så hun kan se jer og derved oplever at I ikke går - men samtidig viser I hende at I har noget praktisk og kedeligt at lave, når hun skal sove.
Hun kan kalde på jer "moaar?!", "faaar?!" og I kan svare "ja, jeg er lige her skat" ligesom I kan fortælle hvad I forventer nu "læg dig ned skat, sove nu, nat-nat" - så hun kan høre at i er der og så I samtidig holder fast i at nu er det sovetid. I sender et signal om at I ikke bare sidder og venter på at hun skal sove, men som sagt laver noget kedeligt. Og I betrygger og beroliger og lader hende mærke at I stadig er der, I gør hende tryg ved at blive i sin seng.
Denne metode kan så stille og roligt udvides på den måde at I begynder at gå lidt til og fra. I kan f.eks sige "jeg henter lige noget mere tøj, så kommer jeg igen", hvilket I naturligvis så gør. Det er trygt for hende, fordi det hele tiden bekræfter hende i at I kun går kortvarigt og samtidig stiller det ikke nogen krav til hende om at hun skal sove. Det er derfor noget helt andet end at sige "nu går jeg og så skal du prøve at sove" - for så stritter hun naturligt imod. Hun skal derimod føle sig helt tryg ved at I går lidt frem og tilbage og hele tiden bekræftes i at det er rigtigt det I siger, når I går for at hente tøj, så kommer I tilbage med tøj. Når I står og stryger, så har I kedelige ting at lave og sidder ikke og hygger i stuen .. Hun kan have fuldstændig tillid til det I siger :)
Jeres frustrerende torsdage ... tja ... det lyder som om at der sker så meget, aktivitetsniveauet er stort disse dage, først i børnehave og derefter masser af hygge hos farfar, at hun har rigtig svært ved at koble fra om aftenen. Og det lyder som om at I skal prioritere lidt aftentid netop torsdag, hvor I hjælper hende med at få koblet lidt fra. Det kan være en rigtig god idé at indføre et bad, så når hun afleveres hos jer, så kommer hun i bad og bagefter kan hun frotteres godt med håndklædet, komme ind i stuen og blive smurt med lidt creme, ligge og putte lidt i dynen på sofaen osv. Og inden hun så skal sove, så kan hun få en banan og en kop mælk. Få børstet tænder og derefter så i seng. Og igen vil det her være rigtig godt hvis en af jer kan sidde hos hende, læse lidt historie osv. som I plejer, så hun lige mærker jer - hun har jo været adskilt fra jer hele dagen og hun har brug for at føle sig prioriteret og derefter vil hun sandsynligvis være mere parat til at sove.
Og hvis far og farfar har noget de gerne vil tale om, så er det naturligvis helt okay - måske kan farfar gå med på badeværelset og snakke med far, når storesøster får bad, så hun er under opsyn imens hun sidder i badekarret...
Sutten er hun måske ikke helt parat til at aflevere endnu, men det kommer hen af vejen - hvis hun har problemer med suttebid, er det vigtigt at få skruet ned for hendes brug af sut generelt. Og måske er det hos jer et spørgsmål om at få sutten afleveret på et suttetræ eller til tandlægen. Det kan også være at sutten først skal væk om dagen og senere om aftenen eller at hun stille og roligt selv er med til at smide sutterne ud i takt med at de bliver gamle, mørnede og går i stykker - og tilsidst så er der ikke flere sutter ...
Jeg håber at I kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke med dem begge:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske