Svar: Skrig og hyl hele natten
30. august 2013
Alder:
7 mdr.
Kære møre mor
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at jeres lillesøster har lidt problemer med maven - hun lyder til at have en del uro i maven og du fortæller at hun også gennem længere tid, har haft problemer med forstoppelse - og jeg synes det lyder som en rigtig god idé at I nu forsøger med movicol. Da hun har taget imod flaske tidligere, så prøv at give hende det opløst i vand i flaske og se om ikke det vil hjælpe på maven.
Derudover så lyder det som om at I måske skal se lidt på hele dagens rytme og hendes indtag af mad generelt. Du skriver at hun reagerer anderledes, når hun får kartoffelmos og jeg tænker at nu hvor hun er 7 måneder, så vil det være rigtig godt, hvis du kunne prøve at give hende alle mulige andre grøntsager og prøve at undvære kartoffel i en periode. Hun må rigtig gerne få f.eks. ris nu - det kan være rette med ris og sovs, som I andre også spiser f.eks. boller i karry, ris med rødspætte og mild karrysovs, ris med kylling og sursødsovs osv. Kartoffel kan hun holde pause med eller du kan prøve at give hende en kartoffelbåd fra ovnen, som hun selv kan sidde og gumle på.
Det vil være rigtig godt at hun kun får to grødmåltider dagligt og jeg vil anbefale at du giver hende grød morgen og eftermiddag. Til frokost skal hun så have grøntsagsmos med kød eller fisk, og det samme skal hun om aftenen. Det vil være rigtig godt at hendes mad tager mere og mere udgangspunkt i jeres mad, så hun oplever at I spiser det samme og det vil også gøre det lettere for dig i hverdagen, at du ikke skal lave specielle retter til lillesøster. Skal det være praktisk, er I på tur eller skal I andre have noget, som ikke passer til hende, så kan du købe mos på glas eller frost, som hun så kan få - det er også med til at give lidt variation og dermed hjælpe hende til at holde maven igang.
Hun skal også have mellemmåltider - meget gerne frugtmos og bærmos og også meget gerne frisk frugt i hånden, som hun selv kan sidde og gumle på. Sammen med alle måltider skal hun have vand af kop. Frugt og væske er vigtigt for også at holde maven igang.
Jeg anbefaler 4 amninger i døgnet og at disse ligger aften, sen aften, tidlig morgen og inden middagslur. Og mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden, vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, hjemmelavet eller mos fra glas eller frost. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 13
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Aften 18: Udgangspunktet er jeres mad, kød, fisk, grøntsager, ris, sovs. Maden skal smage af noget og der skal være mere bid. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk, en kartoffelbåd, et stykke kogt blomål, broccoli eller lignende i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, det der også hedder et drømmemåltid og sover uden yderligere mælk til næste morgen tidlig, hvor hun så ammes igen.
Hele dagens rytme vil ofte have betydning for hvordan aftenen og natten forløber. Det har noget at sige, hvad hun får at spise, hvordan hendes "menu" er sammensat, det har også noget at sige, hvad tid hun spiser, hvad tid hun sover, hvornår hun er aktiv osv. Jeg håber derfor at min dagsplan kan give lidt idé om, hvad I måske kan prøve at ændre eller arbejde hen imod hos jer - fordi dagsplanen/rytmen som sagt kan have betydning for nattens forløb.
Derudover så vil mange børn også have en periode, ofte netop i 7 måneders alderen, hvor de er vågne og ligger og pludrer om natten - de er ofte ikke kede af det, men ligger og snakker. Det hører alderen og udviklingen til og handler om at de øver deres lyde, deres sprog - jeg kan ikke helt ud af dit brev gennemskue om noget sådan også kan spille ind hos jer.
Smerter - ørerne, maven, tænderne - kan naturligvis også spille ind, men det har i fået tjekket og her er umiddelbart ikke noget. Men det skal naturligvis overvejes om der kan være sygdom eller smerter inde over.
Hun kan også have behov for at mærke dig. Nogle gange kan det hjælpe at koble tremmesengen til din seng, så hun kan ligge i egen seng, men så du kan lægge en hånd over på hende og hun kan mærke dig. Du behøver ikke tage hende op, men kan give hende den nærhed hun har brug for, så hun fornemmer at du er der og netop med "håndspålæggelse" får hende rolig og hjulpet videre i søvnen - og uden at du selv behøver stige ud af din seng igen og igen hele natten.
Og ja - andre gange, så hjælper det også at lade barnet sove på eget værelse, fordi I naturligvis også kan forstyrre hinanden om natten, så hun måske skal have lov til at rumstere rundt. Hun har jo en alder, hvor hun naturligt skifter stilling under søvn, kan ligge og pludre lidt osv. og måske har hun brug for at kunne gøre dette og derefter falde i søvn igen - uden at du piller ved hende ... det er meget forskelligt og du er nødt til at prøve at vurdere, hvorvidt hun har brug for din hjælp om natten eller om det vil være okay at hun er lidt på afstand.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske