Svar: Urolig søvn ved 7 måneder
30. august 2013
Alder:
7 mdr.
Kære forældre
Tak for jeres brev og velkommen til - og hvor dejligt at høre at I har købt flere af mine bøger, tak! :)
Når man som jer har en datter, der motorisk er meget aktiv, så får man ofte lidt ekstra udfordringer omkring søvnen og dette især aften og nat. Det er naturligvis rigtig dejligt, at hun bruger sig selv så godt motorisk, og er så fysisk stærk som hun er, men hos de børn, der fysisk er langt fremme, ja så ser man ofte en større uro - både fordi de har en fysisk rastløshed i kroppen, men også fordi hun naturligt oplever flere stimuli og drømmer mere - i en alder, hvor hun naturligt har rigtig svært ved at kapere det hele - og derfor også mere uro og klynk om natten. I skal derfor glæde jer over at hun er fremmelig på det fysiske - men også være klar over at det så giver lidt ekstra udfordringer om natten og så må det være sådan - det er en periode og det ændrer sig heldigvis igen.
I skal prøve at vurdere om voksipose og "gryden at ligge i" er godt for hende eller om det er bedre at hun har plads at bevæge sig på. Nogle gange hjælper det at putte hende i voksiposen, fordi det hjælper hende til fysisk ro og gør at hun så bedre kan slappe af og overgive sig til søvnen - men andre gange irriterer posen, fordi den forhindrer hende i stillingsskift. Og derfor vil nogle børn have glæde af at sove under dyne, hvor de kan trille omkring, lægge sig på siden eller måske sove på maven, hvis hun lige nu synes at det er rarere. I skal derfor prøve at vurdere om hendes uro om natten skyldes behov for at kunne skifte stilling.
Nogle gange kan det faktisk hjælpe at lade hende falde i søvn på maven, hvor I så sidder hos hende, stryger hende med jeres hænder ned over ryggen og blenumsen ingen og igen, evt. synger en lille sang eller lignende, så hun med jeres hænder og ro selv finder roen. Nogle gange skal hun have lov til at ligge og tumle rundt, bruge den sidste energi og er så først derefter parat til at falde i søvn. Og atter andre gange er det flasken, som skal give hende roen og gøre, at hun kan sove derefter. Det kan derfor være en god idé at give hende i flaske direkte i tremmesengen, så hun forbinder sin seng med at falde i søvn og ikke falder i søvn i jeres arme.
Hvis I giver hende flaske i sengen, så vil det være rigtig godt at I eleverer hendes hovedgærde lidt, så hun ikke ligger helt fladt med hovedet. Det kan være ved at komme et sammenrullet håndklæde, en lille pude eller lignende ind under madrassen i hovedenden. På den måde kan hele madrassen blive løftet, så hun ligger højere med hovedet - hun er stadig for lille til at få en hovedpude. Det er vigtigt at elevere hendes hovedgærde, når hun får flaske liggende, da det forebygger mellemørebetændelse. Og det er her rigtig godt at I allerede er opmærksomme på om hun vågner, græder, sover uroligt, fordi hun har ondt :)
I skriver at hun kræver flaske, hver gang hun vågner om natten og I skal naturligvis være meget opmærksomme på at hun ikke har det søvnassociationsproblem, at hun er afhængig af sin flaske for at sove - både for at falde i søvn og også for at komme fra et søvnstadie til et andet i løbet af natten. Det er her rigtig vigtigt at I nu arbejder på at hun skal falde i søvn uden at have sin flaske i munden.
I første omgang skal hun lære at sove uden flaske om formiddagen, altså puttes til sin formiddagslur uden at få flaske overhovedet. I stedet skal hun have et mellemmåltid, lære at sove med beroligende ord, kærtegn osv. og således lære at sove uden at få mælk i munden af flasken. Og når hun puttes til middagslur og om aftenen, hvor hun naturligt stadig skal have flaske, så vil det være rigtig godt at I prøver at arbejde på at hun får flaske, men at flasken fjernes før hun sover helt. I skal gerne nå dertil hvor hun får flaske, slipper flasken, smiler til jer, triller om på siden og sover.
Det er rigtig godt at I er opmærksomme på at hun skal have både mad og mælk nok i løbet af dagen, for ikke at behøve det om natten. Og I må godt en overgang fortsat tilbyde hende mælk om eftermiddagen, hvis I skønner at hun så bedre kan undvære det om natten. Det vil være rigtig fint at hun lige nu får 4 flasker i døgnet, men har hun i en overgangsperiode brug for 5 flasker, så er det okay.
Det lyder som om at hun får rigtig mange flasker og måske skal hendes indtag af skemad øges, ligesom hun skal have mad i hånden, så hendes behov for at sutte og gumle også stimuleres vha rugbrødsbjælker, agurkeringe, kogte grøntsagsbuketter osv. og ikke kun via flasken. Og så skal I sætte et nyt ritual sammen med flasken som stille og roligt kan tage over.
Det vil sige, at når hun vågner om aftenen og natten og søger flaske igen og igen, så skal I prøve at få hende videre i søvnen med nærhed, kærtegn, beroligende ord. Hvis hun om natten kan ligge ved siden af jer, så kan I stadig betrygge og berolige hende, lægge en hånd på hendes hofte, vugge hende lidt imens hun stadig ligger ned, sige beroligende ord osv. så hun på den måde lulles i søvn, stadig med masser af nærhed og fysisk kontakt. Lidt ligesom da du ammede hende om natten - hun er vant til at ligge på siden, få bryst og mærke dig helt tæt på og hun må stadig gerne få denne nærhed, men uden at få bryst eller flaske i munden.
Det kan nogle gange være en rigtig god idé at koble tremmesengen til forældresengen, fjerne tremmerne fra den ene side og sætte de to senge sammen. I skal naturligvis sikre jer at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt og at hun ikke kan trille ud eller komme i klemme mellem de to senge. På den måde kan hun sove i egen seng men stadig have jer ved siden af sig. Hun kan beroliges med hænder, nærhed, føle sig fuldstændig tryg og mærke jer - og lære at falde i søvn uden at I behøver give hende mælk.
Den klynken I oplver om natten skyldes sandsynligvis at hun drømmer rigtig meget, fordi alt hvad hun oplever skal bearbejdes når hun sover. De fleste børn vil gå igennem denne periode, når de er 8-10 måneder gamle og jeres datter er således lidt yngre. Og det er helt okay. Det bedste I kan gøre her er at hjælpe hende med at blive lagt ned igen, berolige med hænder, kærtegn osv. Det er vigtigt at hjælpe hende med stillingsskift, og så vidt muligt uden at give hende mælk, uden at give hende sutten, prøve med en putteklud der dufter lidt af mor eller lignende. Det der er vigtigt er, at I hjælper hende med ting, som på sigt er noget hun vil kunne klare selv, - hun lærer hen af vejen at skifte stilling og lægge sig til rette, hvor hun jo er helt afhængig af jer, for at få mælk. I skal derfor prøve nu at få skabt nogle rutiner, som gør hende mindre afhængig af jer om natten - men naturligvis stadig give hende masser af nærhed og fysisk kontakt, så hun mærker at I er der for hende.
Tandfrembrud kan naturligvis også være en forklaring i denne alder - det kan gøre ondt når tænderne bryder frem og det kan faktisk også give et par urolige nætter.
Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, og at det giver lidt ro at vide, hvad der mon sker hos jer, og hvorfor hun reagerer som hun gør :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske