Brev:
Min datter vil ikke rigtig spise
29. august 2013
Alder:
4 mdr.
Min datter vil ikke rigtig spise
Hej Helen,
Jeg skriver til dig da jeg efterhånden er ved at give fuldstændig op i forhold til hvad der er galt med min datter på knap 4 måneder. Hun har i alle hendes leve måneder været utrolig vanskelig at få til at spise det mælk hun skal. Vi har været et lidt længere forløb igennem, så jeg starter fra en ende af!
Hun blev født ved planlagt kejsersnit, da hun stod i UK. Selve kejsersnittet gik fint, bortset fra at hun sad fast med hovedet så de måtte kæmpe lidt for at få hende ud. Da hun så skulle til at ammes gik der 5 dage inden min mælk rigtig kom, og hun var meget frustreret og ked af det når hun skulle til bryst, hun havde svært ved at tage fat og kunne ikke rigtig holde undertryket, så det var til og fra til og fra bryst hele tiden. Hun tabte sig hurtigt 300g af sin fødselsvægt på de første 2 døgn, hvilket var lidt til den høje side. Hun vejede 3550g ved fødsel og var 50cm lang.
Personalet gav hende min mælk på kop som jeg skulle malke ud imellem hver måltid, men også koppen havde hun svært ved at styre. Hendes tunge søgte hele tiden op i ganen og mælken lage sig og gurglede rundt i munden. Meget at mælken rendte derfor også ved siden af....efter at have set til i 5 dage blev min mand og jeg enig om at hun skulle have flaske, da det slet ikke kunne lykkedes hende at få fat på mit bryst.
Hun begyndte at få mme og der gik kun et døgn fra vi kom hjem med hende, så havde hun rigtig hård forstoppelse. Vi prøvede lactulose i 3 uger uden det hjælp. Til sidst udskrev min læge movicol til hende som satte gang i maven. I mellem tiden havde hun skiftet fra nutamigen og grøn allomin til nan ha1, for også at hjælpe fordøjelsen. Hun havde mange kolik smerter de første 2md og hun var meget urolig og sov dårligt og kort tid af gang i løbet af dagen, men har altid sovet meget godt om natten, når hun først dejset om.
Hun har altid spist til den lave ende af det hun skulle. Men pludselig da hun var 2,5 måned gammel begyndte hun at være helt hysterisk i forbindelse med flaskemåltiderne og hun tog forsvindende lidt, var vågen 14-16 timer i streg fra hun vågnet om morgene til kl 22 om aftenen. Det var så her vi blev indlagt med hende første gang, da hun havde knækket sin kurve. De kunne ikke rigtig finde noget der skulle være galt med hende andet end de godt kunne se at hun var meget ked af at spise og de mente at det kunne være hendes og mine følelser imellem der spillede ind. Indtil den 5 læge tilså hende og bemærkede at hun har et meget højt ganespejl, og en vigende meget tilbage trukken underkæppe, dermed havde hun svært ved at holde undertryket på den sutteflaske hun havde , og nok også grunden til at amningen mislykkes...:-(
Hun fik en anden flaske, som i første omgang virked til at fungere for hende, men det viste sig hurtigt at mælken kom for hurtigt, og hun var ved at blive kvalt i det. Så stoppede hun hurtig med at ville spise igen, og vi blev igen indlagt. Så fik hun en mindre sut som så fungerede fint. Pludselig var det galt igen at hun ikke ville spise, og vi mente at kunne se et mønster i at hun igen ikke kom af med daglig afføring som hun skal, og hver gang der var gået for lang tid imellem afføringern så virked hun vammel på flasken og afviste. Så nu er hun kommet på movicol igen, og nu kommer afføringern.
Det gik så godt i en uges tid med hende og hun var begyndt at øge sine mængder til 150-180ml af gangen, ca 5 gange i døgnet. Hun er dog meget svær at blive klog på hvornår hun vil have mad, da hun ikke er noget græde barn, hun melder sig stort set aldrig, og tilbyder man for tidligt vil hun slet ikke vide af flaske, og for sent, bliver hun helt hysterisk. Nu har hun dog igen de seneste dage igen nedsat indtaget af føde til 100-120ml af gangen, og jeg kan igen mærke det på hendes humør, hun er meget irritable og vil helst sove hele tiden. Vi skal til check på sygehuset i morgen, men jeg ved snart ikke hvad jeg skal tro mere. Lægen mente at hvis movicolen ikke hjalp ville der snart være belæg for at undersøge hende nærme om der er noget galt inde i kroppen.... men det er jo også sin sag med sådan en lille størrelse.
Kan hendes manglende lyst til maden skyldes at hun er træt at det mme hun får? Eller kan der være andre grunde, fordi det mærkelige er at så går det godt i en 4-5 dage og så går det den forkerte vej igen.
Det skal siges at hun er ellers et meget glad barn, og vel stimuleret med god kontakt. Men at hun ikke græder særlig meget andet end at hun bliver hysterisk og går i flitsbue tit når hun skal have mad. Selv da hun blev vaccineret græd hun kun i 10sec, vel og mærke først ved det andet stik. Dette gør det utroligt svært at tyde om hun har ondt eller er generet nogen steder, og derfor er jeg også så bekymret for om der er noget der bliver overset siden hun opfører sig sådan vedvarende. Det skal siges at hun reagerer sådan uanset om det er mig eller andre der giver hende flaske. Men det der er underligt er at det kommer og går. For ind imellem at se ud til at være i bedring.
Jeg håber du kan finde hoved og hale i vores forløb, og at du kan komme med nogen gode råd.
Med venlig hilsen,
Maiken