Brev:
19 måneder og mad
28. august 2013
Alder:
19 mdr.
19 måneder og mad
Hej Helen.
Vi har brug for nogle råd om vores dejlige dreng, Kasper, på 19 måneder og mad! Han er en stor, stærk og sund dreng.
Vi har altid i perioder kæmpet med at få ham til at spise - specielt morgenmad og frokost. Han er en ret temperamentsfuld dreng, så hvis der er det mindste, kan det ødelægge meget for madsituationen. Vi oplever lige nu at ingen måltider herhjemme fungerer, hvorimod i vuggestuen er der ingen problemer. (Han får serveret varm mad i vuggestuen hver dag).
Til morgenmad får han havregrød og et glas mælk. Han spiser selv tre-fire skefulde, men derefter mader vi ham med diverse afledningsmanøvrer, da han ellers ikke får mere at spise.
Frokost har altid været det sværeste måltid. Kasper er ikke glad for brød generelt. Specielt rugbrød nægter han at spise. Vi har forsøgt os med diverse andre grove brødtyper, og er i perioder også lykkedes os at få i ham (med leverpostej) - det fungerer allerbedst, hvis vi er på tur, og han får lidt at spise i klapvognen e.lign. Men det er jo ikke noget vi kan praktisere hele tiden. Situationen ved bordet ved frokosten er, at han er skeptisk fra start, vender hovedet og skubber tallerkenen væk fra sig. Vi har både forsøgt afledningsmanøvren, og at lade ham være for at se om han selv spiser, uden at vi blander os - stadig uden held.
Indtil for 14 dage siden er aftensmaden gledet fint ned. Han har altid spist godt, og har smagt en masse forskelligt mad fra start. Vi har ikke haft oplevelsen af at have en kræsen dreng. Nu oplever vi at morgen- og frokostsituationen gentager sig ved aftensmaden. Hvad der før var 'uhhmmm', er nu 'aaad'. Han skaber sig, græder og skriger 'maaad' (Tak for mad) allerede inden han har smagt på maden. Det skal lige nævnes at pastaskruer accepterer han - men det kan han vel ikke få hver eneste dag.
Mellemmåltider som ikke nødvendigvis behøver at foregå ved bordet, går fint. Han elsker frugt, youghurt o.lign.
Vi kan ikke lade være med at undre os over, at der ingen problemer er med ham i vuggestuen, eller når vi er ude hos andre at spise.
Vi har brug for et råd til at få vores dreng til at spise herhjemme. Hvad skal stille op, når han ikke vil spise det vi serverer for ham til hovedmåltiderne (udover pastaskruer ;-)) og hvordan takler vi situationen når han skaber sig, og går i baglås.
Vi er så ked af, at skulle se frem mod weekenden og vide, at det bliver en kamp at få ham til at spise.
Håber du kan give os nogle gode råd.
Med venlig hilsen
Natalie