Svar: Natteroderi - 22 mdr.
28. august 2013
Alder:
22 mdr.
Kære Van
Tak for dit brev, dejligt at høre fra dig igen, og tillykke med at I venter jer en lillesøster - hvor dejligt at I allerede ved at det bliver en lille pige :)
Min umiddelbare tanke er, at Felix allerede nu reagerer på de forandringer der sker i jeres familie. Det at du er gravid påvirker ham naturligt - det er ikke kun når lillesøster kommer, men altså allerede nu.
Han mærker naturligt et fokus omkring din mave, I taler måske om baby og han fornemmer at pladsen på dit skød er mindre trang. Han oplever sandsynligvis også at I kræver lidt mere selvhjulpenhed af ham - du bærer ham ikke rundt, løfter ham ikke op som du plejer, men kræver nu at han går selv eller at far tager over. Og han kan derfor godt få en følelse af at du "skubber ham lidt væk" - og selvom det ikke er tilfældet, og at du rent faktisk forsøger at være der ekstra meget for ham, så kan han godt have den følelse - og her reagerer han naturligt med så at søge dig ekstra meget. Han har brug for at det er mor, som er der for ham, han har brug for at mærke at du stadig prioriterer ham osv. og det er rigtig vigtigt at du giver ham lov. Derfor er det også rigtig godt, at du nu er begyndt at prioritere netop tid med ham om eftermiddagen, det er rigtig fint set :)
Og jeg tænker at den drømmeaktivitet han oplever om natten og som gør at han lige nu vågner, græder og søger jer - igen skyldes de forandringer han møder i hverdagen. Han mærker forandringerne, men forstår dem ikke og er også for lille til at forstå en forklaring - han mærker blot uroen og græder, søger jer ekstra.
I skal naturligvis overveje, hvordan I kan fordele tingene imellem jer, så far naturligt også tager mere og mere over, men hvor I samtidig også anerkender jeres drengs øgede behov for mor - nogle gange kan det være rigtig godt at lade mor tage så meget over som muligt før den lille kommer, så han "mor-depot" er fyldt lidt ekstra op der, og så kan far naturligt lave noget med storebror, når den lille viser sin ankomst. Og nogle gange vil storebror så netop foretrække far :)
Andre gange kan det være rigtig godt at få far lidt mere på banen nu og hvad der vil være bedst hos jer, må komme lidt an på en prøve. I kan godt forsøge at far går ind til jeres dreng om natten, I kan evt. have en madras på gulvet i børneværelset, hvor far kan lægge sig med ham - de kan putte og jeres dreng kan få masser af fysisk kontakt og nærhed, mærke at far er der for ham 100 pct og samtidig holde fast i at han er på værelset og sover videre der. Og hvis dette ikke virker, så må mor ind, berolige og betrygge de gange, hvor det nu er nødvendigt.
I kan naturligvis også som nu vælge at tage ham med ind i soveværelset, men som I beskriver det, så vågner han ekstra op og det hjælper ham ikke tilstrækkeligt. Derfor mit forslag med madrassen i børneværelset i stedet.
Nogle gange kan det hjælpe at have lidt vand og lidt frugt, knækbrød eller lignende stående ved siden af sengen, vand i en drypfri kop og så kan han tage lidt at drikke og spise, når og hvis han vågner, lægge sig og sove videre derefter. Men det er ikke sikkert at han kan finde ud af det. Han er stadig ikke ret gammel og det lyder som om at han rejser sig, græder osv. mere eller mindre i søvne og egentlig blot har brug for hjælp til at blive lagt ned igen, mærke jer og få hjælp til lige at få dynen på og så sove videre - så lidt aktivitet som muligt.
Det lyder som en periode, som I lige nu skal igennem. Han har gode rutiner og en god rytme i løbet af dagen og aftenen. Han er tryg, glad, udvikler sig rigtig godt og I skal holde fast i den dagsrytme I har. Men han reagerer lige nu, fordi han mærker forandringerne, også selvom det "først er i oktober" ...:)
Håber I kan bruge dette lidt videre, og at det giver lidt ro med på vejen :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske