Svar: Ked af det i barnevognen
28. august 2013
Alder:
13 mdr.
Kære Malene
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lille datter og hendes reaktioner :)
Jeg kan godt forstå du synes det er hårdt, når hun så let bliver ked af det og tydeligt har svært ved at finde ro og overgive sig til søvnen. Det lyder dog som en helt naturligt reaktion på de ændringer der sker i hendes hverdag. Det at hun nu er startet i vuggestue er en stor omvæltning og det er rigtig svært for hende - og reaktionen mærker I så derhjemme og især når hun skal sove.
Hun er stadig så lille at hun ikke forstår, hvor du går hen, når du går fra hende. Hun forstår faktisk ikke at du stadig er der, når du går ud af rummet og hun ikke kan se dig. Og å samme måde forstår hun ikke, hvor du går hen når du afleverer hende i vuggestuen og hun skal passes af andre. Hun kan heller ikke forholde sig til tid og ved derfor ikke om du kommer igen om 5 minutter eller om 5 timer. Først når hun er omkring 16 måneder begynder hun at få en lille smule bevidsthed omkring dette og begynder at forstå, at selvom hun ikke kan se dig, så er du ikke forsvundet helt.
At blive afleveret i vuggestue er derfor naturligt rigtig svært og det skal ses som et sundhedstegn at hun reagerer. Det betyder ikke at hun ikke har det godt og at pædagogerne ikke er søde ved hende, men hun skal have tid til at finde ud af den nye hverdag og det tager tid at finde ud af, at du stadig er der.
Og derfor er det lige nu også rigtig vigtigt for hende at mærke dig og få fysisk kontakt og nærhed. Jeg plejer at sige at "hendes mor-depot" skal fyldes op, når hun er hjemme, så hun har noget at tære af, når hun skal klare sig uden dig. Derfor har hun lige nu ekstra meget brug for at være i din favn, brug for at du krammer hende, kærtegner hende, lader hende være på skødet, sidder hos hende, når hun skal sove osv så hun mærker at du er der for hende 100 pct.
Og samtidig med dette, så er hun lige nu også i en alder, hvor hun begynder at gå mere omkring på egen hånd, hun oplever verden større og hun oplever rigtig mange ting i institutionen og i hverdagen. Og alle stimuli hun får skal bearbejdes når hun sover. Hun drømmer derfor rigtig meget og kan derfor vågne efter kort søvn, fordi hun vågner af en drøm, ligesom hun kan græde i søvne - eller nogle gange også grine i søvne :)
Og det er også rigtig svært at slippe alle oplevelserne, koble fra, når hun skal sove. På den ene side, så er hun rigtig træt og har rigtig meget brug for sin søvn og på den anden side, så vil hun rigtig gerne opleve, lære, mærke verden og vil ikke gå glip af noget og det betyder at hun både kan protestere over søvnen, fordi hun hellere vil opleve og samtidig også kan protestere, fordi hun næsten bliver overtræt. Det er en rigtig svær balance at finde.
Det lyder som om at du gør det rigtige, når du putter hende i barnevognen, men jeg vil naturligvis gerne give lidt tanker omkring dette.
For det første er det rigtig godt, hvis du kan forsøge at have så fast en dagsrytme som muligt. Det vil sige fast stå op tidspunkt uanset om det er hverdag eller weekend, ligesom hun skal puttes til samme tid om dagen og til natten. Det vil være rigtig godt med mange små måltider dagen igennem og meget gerne faste spisetider osv. så hun naturligt fornemmer mæthed og sult - det hjælper også på at fornemme behov for søvn og aktivitet.
Det er en rigtig god idé at lade hende sidde op i barnevognen til at starte med. Du kan gøre det at du triller hende en tur, så hun starter med at kikke på verden, opleve osv. og på den måde anerkende hendes lyst til at følge med - og så først putte hende rigtigt ned, når hun tydeligt er parat.
Du kan også gøre det, at du sætter hende op i barnevognen og lader hende sidde lidt i vognen og kikke sig omkring, imens du så pakker en taske, går lidt frem og tilbage og gør klar til at trille en lille tur. Det har den fordel at du går lidt frem og tilbage og ikke er hos hende hele tiden, men at hun fornemmer at du er der og netop får fornemmelsen af at du ikke forsvinder helt, selvom du er ude af syne. Og samtidig giver det hende roen til lige at få koblet lidt fra og så er hun måske mere parat til at sove ,når du så efterfølgende triller en tur og lægger hende ned.
Det kan også være en rigtig god idé at give hende en rosinbolle, lidt frugt eller andet, som hun kan sidde og spise. Det kan virke næsten meditativt for hende, at få lidt mad at pille i og det kan gøre hende mere parat til at sove. Og hun kan på samme måde også få en drypfri kop eller en kildevandflaske med tut, som hun kan drikke vand af imens hun igen halvt ligger/halvt sidder i barnevognen.
Hvis sædet i barnevognen kan indstilles, netop så hun halvt sidder og halvt ligger vil det være rigtig godt, så kan hun sidde op, men også lægge sig ned, når hun føler sig parat og vil stadig ikke ligge helt fladt. Hun får på den måde stadig slappet af i kroppen, samtidig med at hun kan ligge og kikke lidt ud af vognen. Og når hun så tydeligt er parat til at sove, så kan du lægge hende helt ned.
Og nogle gange kan du naturligvis også overveje helt at holde pause fra barnevognen og i stedet vælge at lægge dig med hende i soveværelset i din seng. netop fordi hun lige nu har rigtig meget brug for at mærke dig helt tæt på, så kan det at sove sammen med dig, være en rigtig god løsning og en måde I begge får lidt hvile:)
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske