Svar: Hvornår skal min baby på eget værelse?
27. august 2013
Alder:
8 mdr.
Kære barslende mor
Tak for dit brev og hvor dejligt at høre, at I har fået trappet ud af mælken om natten, super godt gået! :)
Hvornår han skal på eget værelse afhænger helt af, hvad I tror vil fungere bedst og hvad planen er fremover. I princippet kan han sagtens sove i soveværelset hele tiden, hvis alle har det godt med et sådan arrangement :)
Man kan sige at netop i 8-10 måneders alderen, så sover mange børn uroligt og det kan derfor være rart at have dem i soveværelset, fordi man med lidt beroligende ord lettere kan få dem videre i søvne, ligesom man hurtigt kan hjælpe dem med at blive lagt ned igen, få dynen på sig, som de har sparket af osv. Uden at man behøver stige for meget ud af sin egen seng og få sin egen søvn afbrudt.
Men der er også børn, som i denne alder over godt på eget værelse, fordi de har brug for at tumle lidt rundt om natten og selv finde ud af at lægge sig i en stilling, som de synes er rar. De drømmer rigtig meget og det er ikke alle lyde man som forældre behøver reagere på, det afhænger helt af, hvordan barnet har det - og nogle gange reagerer man måske for hurtigt, hvis man sover i samme rum, hvor barnet, når det sover i eget værelse, kan klynke, småsnakke, grine osv. i søvne - uden at man reagere på det og derfor sover videre, netop fordi det sker i søvne.
I 13-14 måneders alderen er der også rigtig mange børn som sover dårligt, ofte sammenhængende med den periode, hvor de begynder at gå og bevæge sig mere rundt i verden, går langs møblerne osv. De vil i denne alder ofte søge ekstra tryghed og nærhed, de har brug for stor fysisk kontakt og det er svært for dem at overgive sig til søvnen og også svært at sove roligt hele natten.
Og igen i 18-20 måneders alderen kommer der en periode, hvor mange børn sover dårligt. De begynder i denne alder at have mere farefornemmelse, de drømmer rigtig meget - de har svært ved at slippe dagen og alle oplevelserne og protesterer over at skulle sove, ligesom de om natten kan vågne med skrig. Anfald af natteskræk kan ofte ses i denne alder.
Og igen når børn bliver ca 2½ år kan der være udfordringer med søvnen ...
Der er altså perioder i barnets udvikling, hvor barnet sover dårligere end i andre perioder og skal man vælge et tidspunkt at flytte barnet på eget værelse, så kan det derfor være en god idé at forsøge at finde en periode, der ligger ind imellem disse perioder. F.eks. når barnet er 11-12 måneder, når barnet er 16-17 måneder, når barnet er ca 2 år osv.
Og når det er sagt, så er det også en rigtig god idé at vælge et tidspunkt, hvor barnet ikke starter i dagpleje eller vuggestue, hvor barnet ikke er syg og hvor I som forældre også har overskud til at arbejde på nye søvnrutiner. Hvis der sker ændringer i barnets hverdag, så vil det være rigtig svært at arbejde på at ændre søvnrutiner og uanset hvornår I vælger at flytte jeres dreng til eget værelse, så er det vigtigt at I har lyst til at det er nu og er enige om at ville dette og har overskuddet til at være der og give ham den tryghed, det naturligt ofte kræver. Det er derfor jeg skriver, at man også skal overveje hvad plan er fremover. Hvis I ved at han skal i vuggestue eller dagpleje om 2 måneder, så er det ikke nogen god idé at arbejde på at flytte ham på eget værelse der - heller ikke selvom han måske aldersmæssigt er inde i en rolig periode rent søvnmæssigt.
Det behøver ikke blive en kamp, at han sover i en længere periode hos jer. Man kan sige at han naturligt bliver ældre og derfor kan protestere mere tydeligt, men modsat, så begynder han også at kunne forstå flere ting. De fleste børn er omkring 16 måneder før de begynder at forstå, at vi ikke er forsvundet, når de ikke kan se os og indtil da kan de godt føle sig forladt og alene, når og hvis vi går fra dem - også selvom vi kun går ind i et tilstødende lokale. Det kan derfor være lettere at vænne ham til at sove på et værelse, når han forstår at han kan kalde på jer, hvis han har brug for jer...
Hvornår børn har behov for eget værelse ... tja. Man kan sige at behovet for eget værelse jo er opstået i takt med at vi har fået mere plads, større hjem, hvor mange børn har mulighed for eget værelse, men førhen i tiden sov mange børn sammen og det kan de naturligvis stadigvæk. Faktisk vil mange børn gerne sove sammen, de synes det er hyggeligt og de synes også nogle gange at det er fair - for far og mor sover jo sammen, så derfor vil børnene også gerne sove sammen.
Behovet for eget værelse varierer derfor. Nogle børn vil i børnehavealderen gerne have eget værelse, i den alder begynder de at have andre børn med hjemme og lege og det er hyggeligt at have venner på værelset - andre synes det er skønt med to værelser - et hvor de sover i og et hvor de leger i og vil rigtig gerne holde fast i dette og så er vennerne med i legeværelset, evt. sammen med den yngre søskende. De fleste børn omkring og i skolealderen vil dog ofte gerne have eget værelse, som de kan sætte deres eget præg på og hvor de kan lukke døren og være sig selv.
Hvis man har et ældre barn, som gerne vil sove sammen med det yngre barn, så kan man sagtens gøre dette. De fleste børn vil i løbet af 12-18 måneders alderen begynde at have glæde af f.eks. en godnathistorie og det kan være en god måde at få to børn til at sove sammen. De puttes og får læst historie. At den yngste ikke forstår så meget af teksten betyder ikke så meget, da den yngste kan lytte til stemmen, være med til at se på billederne i bogen og vil spejle sig i den ældre og det den ældre gør.
Mange børn bryder sig ikke om at lege væk fra forældrene. De vil helst have deres legerum i nærheden af hvor forældrene opholder sig. Alt efter hvordan man bor, må man således indrette sig bedst muligt. Har man førstesal, vil de fleste børn under skolealderen ikke være særlig meget på deres værelse, hvis det ligger på første sal og stuen ligger nedenunder (eller omvendt), hvorimod, hvis værelset er i forlængelse af stuen eller hvis man kan indrette et legehjørne i stuen, så fungerer det langt bedre.
Jeg håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske