Svar: Søvn og flaske om natten
27. august 2013
Alder:
12 mdr.
Kære Konni
Tak for dit brev :)
Jeg ved godt at der indgår mange måltider i mine dagsplaner - det der er vigtigt er ikke mængden, men at din datter tilbydes lidt og tit og så må du tro på, at hun naturligt spiser det hun har behov for. Hvis hun ikke spiser så meget til det ene måltid, så spiser hun forhåbentlig lidt mere til det næste :)
Det kan være en god idé med godnatgrød eller måske bare en banan. Det giver en mæthed og vil naturligt gøre at hendes indtag af mælk om natten bedre kan nedsættes - for det er netop det I stille og roligt skal igang med. Det gør ikke noget at hun lige nu stadig har brug for sine to flasker aften og sen aften. Det er helt okay, men stille og roligt skal hun skæres ned til kun at få en flaske og tilsidst skal hun så drikke lidt mælk af kop i stedet, for så endelig helt at kunne undvære.
Det er altså små skridt af gangen og ikke et spørgsmål om at du fra den ene dag til den anden fjerner en flaske - det vil hun naturligt blive rigtigt ked af. Og små skridt er at du skærer langsomt ned i mængden af mælk. I første omgang i flasken sen aften, så hun i stedet for at få f.eks. 200 ml får 180, så 160, 140, 120 ml osv. indtil hun begynder helt at kunne undvære.
Når du putter hende om aftenen, så er det ud over grød eller banan, som gives i køkkenet inden putning, en rigtig god idé at introducere en putteklud, sovebamse, slaskedukke eller lignende nu. De fleste børn vil netop i 12-18 måneders alderen begynde bevidst at tage en sådan substitut til sig og det vil være rigtig dejligt at hun får noget nyt, som kan give hende tryghed og nærhed og som hun kan putte sig med, - og som naturligt tager over og erstatter flasken på sigt.
Det vil også være en rigtig god idé at introducere en godnathistorie nu, læse højt, vise hende lidt billeder, tale lidt om dagen osv. Og det kan f.eks. være fint at have et ritual, hvor hun sidder på skødet, får sin flaske, putter med sin klud, bamse og imens læser du så for hende. Stille og roligt over i egen seng, læser videre, putter stadig med klud og bamse, du synger måske en godnatsang og hun falder i søvn. Dette ritual bibeholdes så imens mængden af mælk i flasken igen skrues ned og til sidst tilbydes hun så mælk af kop - ritualet er det samme hele tiden, hun får blot mælk af kop i stedet for flaske - og stille og roligt får hun så vand af kop i stedet, fordi det er bedre for tænderne. Men altså - små skridt af gangen og ikke fjerne trygheden og roen uden at sætte noget andet i stedet :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske