Svar: Giver jeg baby for meget mælk/for lidt mad?
11. august 2013
Alder:
11 mdr.
Kære Birgitte
Tak for dit brev :)
Det er sådan, at vi alle har et indre ur. Det der også kaldes den cirkadiske rytme. det er vores cyklus og det er den der bestemmer, hvornår vi er trætte, hvornår vi er vågne, føler os sultne osv.
Denne rytme styres af mange forskellige ting og den følger ofte et helt bestemt mønster - niveauet af hormoner er forskelligt efter tidspunktet på døgnet, vores kropstemperatur varierer, hvornår vi går på toilettet følger et bestemt mønster. Det samme gør vores appetit, blodtryk osv. Det er altså ikke tilfældigt hvornår vi føler os trætte, udhvilede, sultne osv. Hos os voksne kører denne rytme nogenlunde stabilt, men hos børn skal den hjælpes lidt på vej.
Lys og mørke spiller ind på vores rytme. Det har betydning for hvornår vi vågner, hvornår vi føler os trætte og kan overgive os til søvnen. Det er lettere at sove i et mørkt lokale end i et lokale fyldt med lys :)
Aktiviteter spiller ind. Det er vigtigt at vi laver noget i løbet af dagen og det at vi er aktive er med til at holde os vågne. Og når vi har været aktive, ja så føler vi naturligt behov for også at slappe af og skulle sove.
Maden vi spiser har betydning og det samme har tidspunkterne vi spiser på. Visse måltider hører bestemte tidspunkter til og det passer f.eks. til vores rytme at spise grød, brød og lignende om morgenen, og spise kød og fisk til aften. De fleste af os vil have meget svært ved at skulle bytte rundt på dagens måltider.
Det kan anbefales at hjælpe barnet til en rytme, hvor barnet sover og spiser på nogenlunde faste tidspunkter. Det vil hjælpe barnet med at få en indre rytme, det vil påvirke barnets indre ur - og det vil således hjælpe barnet med at sove godt og være parat til at sove, når det puttes, ligesom det vil hjælpe barnet med at føle sult, når det er spisetid og det sættes ved bordet. Det hjælper altså barnet til at indtage den mad, som barnet har behov for, for at trives.
En fast rytme er således med til at stabilisere barnets almene velbefindende, når barnet spiser og sover stabilt, så vil barnets blodsukker være stabilt, barnets overskud til at lege øges og barnet får naturligt mere energi til at opleve og undersøge verden, barnet udvikler sig bedre :)
Hos jer har I gennem en længere periode haft en "go with the flow" rytme og dagen har været meget, som jeres datter har vist behov for. Og det er helt okay, hvis det fungerer og alle trives med det. Men det kræver at man er meget fleksibel og meget opmærksom på, hvad signaler ens barn sender. Og det lyder som om at det måske er tiden at I forsøger at indarbejde en mere fast rytme. Hvis I begynder at stå op til en bestemt tid hver morgen, så vil jeres datter naturligt begynde at spise morgenmad til samme tid hver dag, sove formidagslur osv. og hele dagens rytme hjælpes således på vej fra morgenstunden. Det vil gøre at hun både blive lettere at putte og også at hun naturligt begynder at føle sult og behov for mad, når det er spisetid - fordi tidspunkterne for mad heller ikke varierer - I spiser til samme tid hver dag.
Naturligvis kan alder og udvikling også spille ind og det er helt naturligt at hun lukker munden for skeen, hellere vil spise selv eller søger underholdning, leger mere med maden osv. Men en fast rytme med faste spisetider kan godt være en hjælp.
At det er meget varmt og jeres datter derfor har et øget væskebehov - og derfor også søger brystet ekstra er også helt naturligt, og hun skal også have lov. Men igen er det vigtigt at hun tilbydes væske nok hele dagen igennem og også her spiller det ind med en nogenlunde fast rytme, netop for at hele dagen ikke skrider.
At du nu er startet på arbejde igen, vil naturligt også påvirke hende. Hun er stadig så lille at hun ikke forstår, hvor du er, når hun ikke kan se dig og hun kan heller ikke forholde sig til tid og ved derfor ikke om du kommer igen om 5 minutter eller om 5 timer. Hun mærker bare at du er væk - og det kan naturligt godt gøre hende ekstra søgende, når I så er sammen. Jeg plejer at sige, at hun skal have sit "mor-depot" fyldt op, netop ved at være lidt mere klyngende, søge brystet ekstra osv. Derved har hun noget at tære af, når I så ikke er sammen.
Du skal prøve at finde balancen mellem at give hende brystet, når hun har ekstra meget brug for dette og den ekstra nærhed det samtidig også giver hende - men samtidig også sikre hende væske ved at give hende vand. Vand er den bedste tørstslukker og det er vigtigt at hun lærer at drikke vand og også drikker nok dag og aften, så hun ikke behøver søge det ekstra om natten.
Mit forslag til en dagsplan kunne se således ud:
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand eller mælk af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres gerne med godt kogte pastaskruer, stykker af frikadelle (kød eller fiskedelle), kogte grøntsager osv. Vand af kop.
Tilbydes en banan og en kop mælk (eller ammes, hvis du er hjemme) og puttes til middagslur måske kl 13.30 - det afhænger af hvor lang hendes formiddagslur er.
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, en lille portion tykmælk med revne æbler, frugtmos eller lignende, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Godnatgrød - det kan f.eks. være en flerkornsgrød og mælk af kop.
Ammes eller flaske og puttes til natten ca kl 20
Sen aften evt. ammes eller flaske - det afhænger af om du er hjemme, hvem der passer hende, hvordan det hele fungerer bedst. Sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig. Hvis hun vågner om natten og er tørstig kan hun tilbydes lidt vand. Men prøv om hendes væskebehov så vidt muligt kan dækkes i dag- og aftentimerne.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske