Brev:
Giver jeg baby for meget mælk/for lidt mad?
11. august 2013
Alder:
11 mdr.
Giver jeg baby for meget mælk/for lidt mad?
Hej Helen
Jeg er i tvivl om jeg giver min datter for meget mælk (ammer stadig) samt om hun får nok at spise. Hun er nemlig begyndt at vågne meget om natten, som jeg tidligere har beskrevet.
Derudover vil hun nogle gange kun spise 1 dl øllebrød/havregrød med MME og intet frugt – før har hun spist 2 dl. + ½ frugt. Nu skal der også underholdning til for at hun spiser. Efter morgenmaden er hun også begyndt at søge brystet. Det jeg synes er mærkeligt, da hun ikke plejer at blive ammet her. Selv har jeg tænkt om det kan være fordi jeg har haft ferie 1 mdr og igen er begyndt at arbejde og dermed vil baby søge mig idet hun ved at jeg er væk efter kl. 14.30??
Nogle gange sover hun en lur på ½-1 time andre gange ikke, men så sover hun til gengæld 2,5-3 timer om eftermiddagen.
Middagsmaden (forskellige grønsager med forskelligt kød og ris/pasta/kartofler) vil hun heller ikke have meget af, hun tager nogle stykker med ivrigrig, som hun plejer, men derefter smides resten ned på gulvet. Og det er meget sjældent muligt at give hende mos ved siden af om middagen. Har prøvet at udskyde middagen, så hun ville blive mere sulten, men det gør ingen forskel.
Ellers får hun en hjemmelavet naturlig frugtsmoothie om eftermiddagen, hvor hun drikker det hele ml 1/2 til 1 helt alm. drikkeglas eller hun får rugbrødsbidder (skåret i små tern af 1x1 cm)/bondebrød vil hun pludselig ikke længere have. Hun skubber brøddet ud med tungen men spiser gerne fyldet?! Kun hjemmebagte havreboller går en gang imellem ind. Men må ikke være skåret i stykker og skal være uden pålæg.
Har jeg fri vil hun normalt få bryst inden luren kl. 16/17, hvorefter hun sover fra 1 – 2,5 time.
Om aftenen en portion grønsagsmos med kød samt et snapseglas appelsinjuice ellers anden frugtmos til dessert. Her spiser hun fint.
Nogle gange får hun en grød til natmad men det er kun når jeg har fri og er sammen med hende hele dagen, dog vil hun ikke altid have den. Når hun bliver passet får hun 140 ml udmalket modermælk i sutteflaske.
Kan det evt. være fordi det er så varmt (32-38 grader om dagen og 27-28 om natten) at hun søger brystet mere eller er det et tegn på at hun er sulten og i så tilfælde hvad kan jeg gøre? Bør jeg tilbyde hende vand i stedet for bryst – også om natten? Jeg er jo glad for at amme + har hørt meget negativt om komælk hvorfor jeg nok prøver at udskyde komælk lidt.
Venlig Hilsen
Birgitte