Svar: Urolig søvn 3 mdr.
11. august 2013
Alder:
3 mdr.
Kære frustrerede mor
Tak for dit brev, velkommen til og tillykke med den lille dreng :)
Det lyder for mig som om at din dreng måske er igang med et appetitspring. Det er meget normalt omkring 3 måneders alderen og det handler om, at din dreng rent fysisk er ved at være så stor, at han har behov for at få sat din mælkemængde lidt op. Og netop ved at die hyppigt, så øger han din mælkemængde.
Når han melder sig hyppigt, så er det fordi det giver mere mælk, at amme ham hver anden time i stedet for hver fjerde time - det ikke ikke samme effekt at amme f.eks. 40 minutter i stedet for 20 minutter - det er hyppigheden og ikke varigheden, der betyder noget her. Derudover, så øger det også din mælkeproduktion at amme på ydertidspunkterne - altså om natten. Det er sådan at du producerer mere af det mælkestimulerende hormon om natten og derfor er natamninger vigtige både for at producere mælk, men også for at opretholde mælkemængden.
Det er også helt normalt at børn i din drengs alder sover sent om aftenen og ofte spiser meget hyppigt i løbet af aftenen. Ofte vil det føles som om at du ikke laver andet end sidde med brystet i munden på ham om aftenen. Dette skyldes at mælken om aftenen er meget koncentreret og ved at die hyppigt, så får han små slurke af koncentreret mælk som mætter ham godt og som gør at han stille og roligt begynder at kunne sove et lidt længere søvnstræk i løbet af natten. At han er i stand til at sove f.eks. 4 timer om natten uden at få mælk.
Det er også sådan at børn i din drengs alder ofte ændrer søvnvaner. Netop i 3-4 måneders alderen sker der en fysiologisk ændring med søvnen. Den begynder at indeholde flere stadier og man kan godt opleve, at barnet har svært ved at komme videre i søvnen og skal have hjælp til at blive holdt sovende. Det er også sådan at børn i netop denne alder ofte er mere opmærksomme på verden, de følger tydeligt med, de bruger sig selv mere fysisk og mentalt, drejer hovedet bevidst efter ting, skelner tydelig mellem om de er hjemme eller ude, om de er i favn hos mor eller en fremmed osv. Det betyder at børn i denne alder meget let lader sig forstyrre - og især når de skal spise. De ammes, spiser, slipper - kigger efter ting, tager måske fat igen, slipper og gider så alligevel ikke mere, det er sjovere at lege og være opmærksom på verden.
Og derfor kan man ofte meget let komme ind i en rutine, hvor barnet mere eller mindre slatsover og slatspiser hele dagen igennem. Og netop derfor er det en rigtig god idé i første omgang at arbejde på, at han får lov til at spise hyppigt og sikres mælk nok hele dagen igennem. Når mælkemængden øges vil det ofte give mere ro og dermed også mere søvn.
Det vil være en rigtig god idé at arbejde på en dagsrytme, hvor du forsøger at hjælpe ham til at sove 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen. Dagens sidste lur kan godt ligge så sent, at han vil gå sent i seng og måske først sove kl 22 - og det er helt okay. Det er normalt for alderen.
Det er vigtigt at mælk indgår som en fast del af hans putteritual - det er ikke meningen at han skal lægges vågen i seng eller lære at sove uden brystet. Det er naturligt at amning er en del af hans putning. Men du må gerne, med den alder ha har nu, arbejde på at han lærer at sove i sin vugge eller barnevogn.
Prøv at amme ham, skifte ham og svøbe ham og am ham så igen - og derefter skal du så prøve at putte ham fra din favn og ned hvor du ønsker han skal sove. Se på ham, se på hans øjne og lyt til hans vejrtrækning. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i egen seng, vugge eller barnevogn. Han er svøbt (i øjeblikket, hvor det ikke er så varmt vil det være okay med svøb) og det vil være rigtig godt, at han puttes med en sut og også har en sutteklud ved sit ansigt, det giver lidt samme fornemmelse, som når han ligger på din brystkasse eller ligger ved dit bryst...
Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser. Ligger han i vuggen, så vugger du den, ligger han i tremmeseng, så prøv at vugge ham imens han ligger i sengen og ligger han i barnevogn, så triller du ham lidt - så han lulles ind i søvnen stille og roligt og hele tiden føler sig fuldstændig tryg.
Du må om aftenen også gerne bare lægge dig med ham og amme ham i søvn. Det gør ikke noget hvis han på den måde falder trygt og roligt i søvn og I begge får slappet af og sovet. Det er langt at foretrække fremfor at gå med ham i armene i timer, han græder og du bliver frustreret :)
Jeg tænker altså at din dreng sover uroligt, fordi han både har brug for at stimulere dig til mere mælk og også fordi børn i hans alder ofte naturligt sover uroligt. Og med hensyn til hans søvnkvalitet, så vil det være rigtig godt, hvis du kan arbejde på at han får mindst en lang lur dagligt. Meget gerne at han sover mindst 1 ½ time - det er vigtigt med en lang lur, fordi det sikrer at han kommer igennem alle søvnens stadier og det er vigtigt for ham og hans udvikling.
Han lyder til at være blevet tjekket af flere læger og behandlere og alle har sagt, at han er fin og helt som han skal være. Det lyder derfor som om at den uro du mærker hos ham lige nu må skyldes alder og udviklingsspring ...
Med hensyn til bøvsning om natten, så behøver du normalt ikke kæmpe for dette, normalt vil luften finde vej ud af sig selv. Du kan elevere hans hovedgærde lidt, f.eks. ved at lægge en lille pude eller et sammenrullet håndklæde ind under hans madras, så hele madrassen løftes lidt op i hovedenden. Det kan gøre at han lettere kommer af med luft og også evt. gylp.
Jeg håber at ovenstående kan give lidt ro med på vejen og også give lidt idé om, hvad der mon sker med din lille dreng lige nu og hvorfor han mon reagerer som han gør:)
Jeg vil anbefale dig meget at læse to af mine bøger:
"Helens bog om børn og søvn" - om hvordan du med omsorg og nærhed lærer dit barn at sove og samtidig en forståelse af, hvorfor børn i forskellige perioder af deres liv sover dårligere end i andre perioder - og hvad du så skal gøre ved det.
"Helens bog om dit barns udvikling" - om hvordan din dreng udvikler sig fra nu og til han er 3 år gammel. Især med fokus på hans følelser og behov, hvis han kunne tale, hvad ville han så fortælle dig - og hvordan kan du så møde ham bedst :)
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske