Brev:
Urolig søvn 3 mdr.
11. august 2013
Alder:
3 mdr.
Urolig søvn 3 mdr.
Kære Helen,
Jeg skriver til dig vedr. min søn Asbjørn på 14 uger. Jeg er alene med ham, men har mine forældre tæt på. Han er født til tiden ved kejsersnit fordi han vendte forkert. Han vejer nu 7 kg og tager tilsyneladende på som han skal. Jeg ammer ham fuldt ud.
Egt er mit største problem med ham at han siden han var 2 uger konsekvent kun har kunnet sove en halv time ad gangen om dagen, men det vender jeg tilbage om i et andet brev.
Lige nu vil jeg gerne have dit råd ang. vores nætter.
Indtil for ca 3 uger siden var nætterne klart de bedste, og dem der gjorde at jeg kunne holde dagene med den meget lidt søvn og en meget pylret baby ud (pylret på trods af at jeg bruger mange timer om dagen på at vugge ham videre i søvnen).
Før var nætterne rimelig rolige – vi gik i seng (sammen) i dobbeltsengen ca 22.15 og han vågnede 8.45. Han spiste ca 3 gange og lå dengang kun uroligt ml ca 5 og 7 om morgenen og når han var sulten og vågnede ikke om natten.
Pludselig begyndte han at vågne kl 5 og vågne helt op nogle gange tidligere på natten også, hvor jeg nogle gange måtte gå rundt med ham og give ham brystet for at få ham til at sove igen.
Det er nu noget tid siden han ikke har kunnet sove igen fra sine opvågninger enten selv eller via amning. Men han ligger UTROLIG uroligt mange nætter. Fx i aftes, hvor han måtte have brystet 3 gange for at falde ordentligt i søvn (ved godt at han helst skal falde i søvn selv) – selvom han selv havde sluppet det. Vi er nu gradvist begyndt at gå i seng ved 19 til 19.30 tiden (fordi han er begyndt at vågne tidligere – ca 7) og det tager lang tid at få ham til at sove med dels amning og dels vugning når han – for det meste – ikke kan ammes i søvn (men sådan har det været rigtig længe).
I nat ligger han så først uroligt og vil som sagt have brystet flere gange for at falde i søvn. Så ligger han uroligt ved ca. 23.15 tiden og jeg syntes det var lidt tidligt at være sulten da han havde suttet indtil ca 22 tiden. Jeg vidste ikke om det var sult eller luft i maven (der var ikke så mange prutter i nat men det er der oftest når han ligger uroligt). Jeg ender - efter at have ventet og set det an - med at tilbyde ham brystet og han spiser ok. Han bliver dog urolig efter højst en halv time igen og vågner også tror jeg. Han falder i søvn til sidst imens jeg ligger med en tung arm over ham.
Det samme gentager sig 2.30 med at jeg ikke ved om han er sulten eller `bare` urolig og med at han også ligger uroligt bagefter at have spist, men falder til sidst i søvn. KL 4.30 begynder uroen igen (den er der altid omkring ved 5 tiden) og jeg tænker at det ikke kan passe han er sulten allerede. Han ligger uroligt indtil ca 6 hvor jeg ammer ham. Han bliver hurtigt urolig igen og sover meget uroligt indtil kl 7.
Jeg lægger ham altid så langt ude i den ene side af dobbeltsengen som jeg synes er forsvarligt og kryber selv over i den anden side for at få lidt `space` og lukke lidt af for ham. Men i nat – og også nogle andre nætter - er han moslet efter mig og ligger enten på tværs på midten af sengen eller ovre ved siden af mig. Jeg tror ikke uroen handler om at han vil være tæt på mig for hvis jeg bliver liggende hos ham når han har spist kan han også sagtens blive urolig.
Jeg er ved at blive vanvittig over disse urolige nætter. Særligt fordi jeg har svært ved at skelne mellem uro og sult. Tidligere var det bare at amme ham når han var urolig og så gik det over. Og så også fordi jeg bliver bekymret og ikke helt forstår hvorfor han ligger så uroligt. Jeg tror at det ofte er luft og nogle gange afføring der generer ham (nogle gange falder han helt til ro efter at have lavet i bleen) – men er det normalt at være så generet af det i denne alder? Og hvornår mon det bliver bedre?
Bliver også bange for at der er et eller andet helt galt med ham – også fordi han sover så dårligt om dagen og er så pylret (allerede en halv time efter han er vågnet).
Og så bliver jeg bekymret for om det bliver muligt nogensinde at trappe amningerne ned når den tid kommer, for det bliver jo til nogle amninger i løbet af disse urolige nætter uden at jeg er helt sikker på at det handler om sult hver gang.
Før nattemønsteret ændrede sig var der en enkelt nat hvor han sov 7,5 time helt roligt uden at spise!! Men der har også været flere nætter med 5 timer. Men det bliver jo ikke mere end højst 3 timer når han ligger så uroligt.
Hans søvnrytme i løbet af dagen er nogenlunde således:
sover 1,5 til 2 timer ml ca 8.15 og 10.15 mens jeg vugger ham i slyngevuggen udover den halve time. Sover 1,5 til 2 timer ml ca 11.45 og 13.45 (mens jeg vugger) tager en halv til en hel time fra ca 15.15 (hvor jeg vugger hvis han kan sove mere end den halve time). Han plejer også at sove en halv time ved ca 18 tiden, men de sidste par dage har vi droppet den for i stedet at gå tidligere i seng, da han ikke altid vil sove denne sidste lur.
Så mine spørgsmål er:
Hvorfor mon han ligger uroligt?
Ødelægger det mon kvaliteten af hans søvn?
Er det normalt og naturligt at spædbørn ligger så uroligt, eller noget han bør undersøges for? (jeg har prøvet at give ham gaviscon da lægen godt nok ikke troede han havde refluks men for at gøre ET ELLER ANDET ved søvnen om dagen. Men der er ingen ændringer. Har ikke prøvet det om natten. Han har været ved hals-næse-ørelæge for en del uger siden pga snorken uden de fandt noget galt. Han har været ved kiropraktor og zoneterapeut pga dagssøvnen uden nogen bedring på dagssøvnen og uden de fandt noget nævneværdigt galt. I en del uger nu har han haft noget slimet gullig – nogle gange grøn – afføring, men både lægen og sundhedsplejersken siger at det ikke er alarmerende. Det skal måske lige siges at han de sidste par uger har pludret mindre end han plejer og er endnu mere pylret end han plejer).
Kan jeg gøre noget ved det? (jeg prøver generelt så vidt muligt at tømme brystet helt før jeg skifter bryst, så han også får den fede mælk. Om natten plejer jeg dog at skifte bryst for hver amning). Bør jeg bøvse ham om natten også? Har læst at det ikke skulle være nødvendigt og vil helst ikke for ikke at vække ham. De få gaane jeg har prøvet er der ikke kommet nogen bøvs.
Jeg længes pga. ovenstående meget efter at få ham ind på eget værelse. Dette vil jeg dog ikke gøre før han er 5-6 mdr. Men jeg kunne godt tænke mig at få ham over i en vugge ved siden af min seng som han aldrig har ligget i. Jeg ville helst gribe det an via en blid udgave af godnat og sov godt (højst 2 min intervaller), men synes det er lidt hårdt nu hvor han kun er tre måneder og tror også det er besværligt når jeg selv ligger i samme værelse. Jeg tror dog ikke meget på at jeg kan få ham derover på andre måder da han ikke kan trøstes via hånd på maven, sch sch osv og bare kører mere og mere op hvis jeg forsøger at lade ham klare det selv. Ikke engang at vugge ham i søvn ved at vugge ham svøbt i armene og så lægge ham virker (heller ikke hvis han ikke sover helt når jeg lægger ham for den sags skyld). Han VIL have brystet i munden for at kunne give sig hen til søvnen . Det er efterhånden noget tid siden jeg har prøvet da jeg gerne vil være helt klar og konsekvent når jeg gør noget nyt ifm putning. Men hver aften selv i dobbeltsengen skal han både ammes, gåes med og have brystet i munden for at sove – og nogle gange flere gange.
Synes du det lyder som en god ide at få ham over i vuggen? Hvordan ville du anbefale at jeg gik frem? (jeg har brug for noget der VIRKER og ikke tager for lang tid – har ikke meget overskud).
Håber du kan hjælpe mig
Den frustrerede mor